Gå til innhold
Arkivverket

[#76763] Aerboe and Rasch


Gjest Rob Hansen
 Del

Recommended Posts

  • 3 måneder senere...
Gjest Inger Eide

Hvis du skal få hjelp til oversettelse, må du se om det lar seg gjøre å lage bedre bilder. De som ligger her nå, er nærmest uleselig. Sannsynligvis derfor hjelpen uteblir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Gjør et lite forsøk, ord jeg ikke klarer er merket (?) ord jeg er usikker på står med ? bak. 1.ark: *at vår egntlige? opprinnelse var dansk (på fedrenes? side.) (?) synes også nesten utrolig at lensmann? Niels? Jonsen? arvinger skulle (?) fra Breivoll. Hvis så er tilfelle, måtte han ha tapt det (?) av (?)(?). Sønnen Hans satte jo halve jordeparten? over styr. Dessuten måtte han skifte bo etter kones død. Det er en kostbar? adfærd. ((?)(?) en (?)kan sitte i uskiftet bo hvis han ikke inngikk i nytt ekteskap (?)(?)(?) arvingene kunne kanskje kreve skifte. Da Johan Fransen og Anna inngikk ekteskap (?) det skifte etter (?). Papa var en av vurderings (?)(?)(?)(?)(?).)Om bøkene viser at han giftet sig for annen gang kjenner jeg ikke til. Men det kan Krokmyrdal kanskje vite noe om fra sine notater.Du kan ta brevet og diskutere dette med Krokmyrdal, jeg er villig til å bli overbevist.Jeg skal skrive om ande saker om noen dager. Vi har det som sedvanlig, jeg driver med kirkearbeide hvor de trenger mig.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

2.ark:* Kjære? Moor?Takk for Harstad tidene med innlegg. Det (?) fort med posten over havet. Krokmyrdal har lagt mye arbeid på slektsgranskingen? (?)(?) synes å være en annen gren av (?), men det er nå ikke så (?)(?) er det nok men som har liten rett til navnet. Det har jeg fra (?)(?)(?) og kan (?) mere enn mange vil tro. Først merker jeg mig at (?) Olsen Trane? gift med Maren? (?) ((?)) datter av Niels? Jonsen? Breivoll. Jeg spør hvme har (?)(?)((?)) i (?) viser da gamle bøker at lensmannen Niels Jonsen? også har (?)(?) som sit familienavn? Hvis (?) er tilfelle, kommer vi på et (?)(?). Det (?) neppe være mulig at en forsker som Krokmyrdal av (?) antakelser (?)(?)(?) fra Hans Olsen Erbøe? og Niels Olsen Erbøe? til lensmann Niels Jonsen.Saken kommer da ut slik:Lensmann Niels Jonsen(Erbøe?) giftmed? hustru Maren OlsdtrSønn: Ole (Olle) Nielsen f.(?) (?) Barbro Halvardstr?Sønner: Hans Olsen Erbøe? f.1743? h. Anna (?) Niels Olsen Erbøe? (uleselig under)Sønner: Mikkel (Michael) Hansen (?) med flere.Sønn: Hans Olai Mikkelsen (?).Sønner: Jens P. med flere.Sønner: Kristian og Einar.Men det ligger nært å tro at denne Ole Nielsen, far til Hans Olsen Erbøe? og Niels Olsen Erbøe? er ikke sønn til lensmann Niels Jonsen, men Ole Nielsen, nevnt som dreng. Det synes å ha vært et visst slektskapsforhold mellom dem.At Ole Nielsen, sønn til lensmann Niels Jonsen flyttet til Ånstad? er både historisk og i følge tradisjonen. Sammen med sønnen Niels Olsen dre de et vellykket jektebruk?. Det var (?) mellom Ånstad? og Breivoll. Avstime? Hansen(?), bror til Mikkel Hansen (?) flyttet også til Ånstad?. Han fikk sabelen etter broren, som hadde sin militære utdannelse fra Vardø(?) festning. Det nevnte far Hans (?) flere ganger når han i skumringen satt og fortalte (?) om de gamle?. Han sang mye av katekismen, sanger forfattet av P. Dass, men også skjemteviser og kjærlighetsviser. Syneg kunne han som bare få, han var også medlem av det første guttekor i Ibestad? (?)(?).Med hensyn til Bind II. Det (?) Istadfjord? og Ibestad? så er det mange feil og (?). Det er vanskelig å forhindre det. (?)(?) skal utføres på kort tid og under høytrykk.På side 75? viser det at Olle Nielsen (?) er sønn til Niels (?) fra (?)fjord, tvilsomt. På side 77? står det Olle Nielsen (?) f. (?) d. 1771?, som (?) var dansk. (?)(?)(?)(?)(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rob Hansen

Takk så mye for disse innleggene dokumentene er fælt å lese, men du har gjort en god jobb. Er dette på norsk, eller har det kommet mot Danigh igjen,Rob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.