Gå til innhold
Arkivverket

[#76774] Fredrik Hansen Schurmann gm. Throne Sophie Jensd. Brun.


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Throne ble født i Skien i 1673.Jeg sitter helt bom fast. Jeg har ikke klart å finne ut noe om Fredrik, ikke en gang vielsen deres, eller om de fikk barn. Kan han være sønnesønn av borgermesteren i Stavanger, Henrik Hansen Schurmann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Går ut fra at du har studert alle digitale kilder her. Jeg leter litt for å se om jeg kan finne noen spor.Her er skiftet etter far til Thorne Sophie i alle fall først: LenkeKan jo tenkes at vielsen har vært et annet sted enn i Skien,siden Jens Brun døde fra flere umyndige barn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det finnes også en del Schurmand-navn i skifter i Skien, men finner ingen Fredrik Hansen Schurmand der.Kan jo likevel være slektninger?Lenke Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Merkelig at det ikke dukker opp en passende Fredrik Hansen Schurman her i disse skifter? LenkeKan det tenkes at hsn har dratt utenlands med ektefelle?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for innsatsen Gunn. Men, som du sier de kan jo ha reist utenlands.Jeg hadde notert meg 2 piker, Aase Elisabeth og Inger Margr. som mulige døtre. Men i (3) la du inn lenke til et skifte etter Christen Schurmann, og da viste det seg at det var hans 2 døtre. Da fikk jeg i det minste ryddet opp i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Litt på siden av tema, men hvor kommer denne Throne Sophie Brun inn i bildet, gift 25. juli 1769 i Strøm (Odalen) - Hedmark fylke, Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 3 (1741-1803), Kronologisk liste 1769, side 340-341. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9142&idx_id=9142&uid=ny&idx_side=-170>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg undres på om Thorne Sophie kan ha blitt fostret opp hos slekt i Danmark?Ved skiftet etter faren Jens Brun finnes et på militære slektninger, Lauitz og Oluf Brun?Vet ikke om disse er i slekt med noen av samtidige Brun i Danmark? LenkeHar prøvd å lete litt etter søsken av Thorne Sophie og deres skjebne, uten særlig hell til nå.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Gunn. Jeg har alle barna til Jens.Ang. Trone Sophie så overså jeg en. Det er 3 Trone Sophie Brun. Trone S. Jensd. f. 1673 gift Schurmann, Trone S. Olsd. f.16... gift Peter Madsen Gram og Trone S. Olsd. f.1740-årene gift Langeland. De 2 eldste er kusiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

De 9 barna til oberstløytnant Jens Petersen Brun (c1636-1679) og Anna Pedersdatter Lund (1648-1724) (g. 19 Sep 1667 i Skien) er såvidt jeg vet flg. (alle døpt i Skien) : - Peder, - Christian (4 g. gift), død 1738 Ekle, Verdal, - Johan Fredrik (død før 1707), - Peter (f.1671), død 1736 Åsen, Gvammen, Hjartdal, - Throne Sophie 13 Jun 1673, - Jacobus 7 Aug 1674, - Ulrik 22 Des 1675, - Johanne Margrethe 18 Jan 1678 (begr. Skien 3 Apr 1720, 41 år gml., ugift), - Cathrine Abigail 1 Jun 1679.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jens Petersen Brun's bror, oberst Ole Petersen Brun (c1638-1710) i Trondheim / Namdalen, død i Fåberg ?, g.m. Maren Lund (Anna's søster ?) var far til ''nr. 3'': Throne Sophie Olsd. Brun f. c1688, gift Peter Madsen Gram (var PMG prestesønn fra Eidsvoll ?).Denne TSOB hadde søsknene Johan Peter c1665, Lorentz c1666, Frantz (1671-1733), Peter c1680, Anna Maria c1683 og Janiche c1684.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Skal tro hvilken 'Throne Sophie' disse to kusinene f. hhv. 1673 og 1668 hadde sitt navn fra ? (Mormor, g.m. Peter Nilssøn Stumberg, Idd ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Peter M. Gram var 2g.g. med Trone S. Olsd. Brun.Han skal ha vært sønn av kapellan i Land OP (1660-1678), Mads Nilsen Gram og Kirsten Knudsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Throne Sophie Olsdatter Brun (1746-1781) (sønnedatter av Johan Peter Olsen Brun, bror av TSB f. c1668) var g.m. Jacob Frantzen Langeland (1746-1802) fra Vinger. I sitt 2. ekteskap fikk han datteren Throne Sophie f. ca. 1795.Jacob Frantzen Langeland's bror Ole på Aklangberget Nedre i Vinger døpte også en datter Throne Sophie (ca. 1788).Jeg har som sagt ikke klart for meg hvilken 'Throne Sophie' alle disse jentene (fem nevnt hittil her i denne debatten) er oppkalt etter. Og det er sikkert flere ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Siden Trone er et så spesielt navn, kan jeg vel her legge til at det i Bergen er ei Trone Marie Sørensdatter Brun f ca 1690. Har foreløpig ikke funnet hvem faren Søren Brun er.Hun har to søstre gift i Kinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det er vel sannsynlig at Bergens-damen Trone Marie Sørensdatter Brun (f. ca. 1690) er i nær familie med major (1645-) på Akershus festning (fra Feb 1658), senere oberstløytnant / kommandant i Kr.sand, Peter Brun (ca.1600-1679). Begge hans eldste sønner (Jens og Ole) døpte døtre med navn Trone Sophie (hhv. 1673 og 1688). (Se Lenke). Jeg tipper Peter Brun hadde en sønn Søren i sitt 2. ekteskap ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke funnet at Peter Brun fikk en sønn som het Søren, og kan heller ikke i farten huske at noen av etterkommerne het det. Det fantes/finnes jo flere Brun-familier.F.eks. (FS)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Trone Marie Brun var fadder i DK, Bergen i 1720 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=1519&merk=1519#ovre>LenkeOg i 1722 - LenkeI 1724 hadde Trone Maria Brun og mannen Henrik Madsen datteren Maren til dåpen i DK - LenkeI 1729 hadde Trone Maria Brun datteren Henriche Maria til dåpen, da var hun gift med Anders Andersen Berg -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.