Gå til innhold
Arkivverket

[#76781] svenske


Gjest Lisbeth Sotnedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Sotnedal

Opplysning om Karl Johan Erikson født 12.3.1871 var han i Norge ved århundreskiftet ? Han skal etter opplysning være født i Askum i Bohuslen . Han tok mulig navnet Eriksen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Födelseregister Askum-F7 (142703) Registret är senast uppdaterat:2005-05-08Detaljinformation Löpnummer: 253500 Ordningsnummer: 6745 Födelsedatum: 1871-03-12 Förnamn: Carl Johan Adress: Malmön Faderns titel: Stenhuggare Faderns förnamn: Eric Johan Faderns efternamn: Larsson Moderns förnamn: Sara Elisabeth Moderns efternamn: Johansd. Moderns ålder: 22 Övrigt 3: Källa:Födelsebok Askum 1871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Födelseregister Askum-F7 (142703) Registret är senast uppdaterat:2005-05-08Detaljinformation Löpnummer: 258760 Ordningsnummer: 61689 Födelsedatum: 1872-08-28 Förnamn: Anna Maria Adress: Malmön Stenhuggeri 46 [boplats från sockenl.] Faderns förnamn: Eric Johan Faderns efternamn: Larsson Moderns förnamn: Sara Elisabet Moderns efternamn: Johannesd. Övrigt 1: -1879. Sonen Carl Julius död okänd sjukdom. Övrigt 2: Far född: 1846-..-.. Mor född: 1848-08-27 Övrigt 3: Källa:Askum Sockenlängd 1870-1880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

I 1890 tellingen står det at mor er født 1848 i Askum, far Erik Johan Sten f 1846 i Kvistebro i Ørebro.Vigselregister Askum-V1 (142703) Registret är senast uppdaterat:2004-04-21Detaljinformation Löpnummer: 1780 Vigseldatum: 1870-09-25 Mannens titel: Stenhuggare Mannens förnamn: Erik Johan Mannens efternamn: Larsson Sten Mannens adress: Malmön Kvinnans titel: Pigan Kvinnans förnamn: Sara Elisabet Kvinnans efternamn: Johansdotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Födelseregister Askum-F6 (142703) Registret är senast uppdaterat:2010-02-17Detaljinformation Löpnummer: 183970 Ordningsnummer: 13125 Födelsedatum: 1848-08-27 Förnamn: Sara Elisabet Efternamn: Johansd. Adress: Malmön [boplats från sockenl.] Faderns förnamn: Johannes Faderns efternamn: Andersson Moderns förnamn: Britta Maria Moderns efternamn: Svensd. Övrigt 2: Far född: 1822-01-06 Mor född: 1822-01-18 Övrigt 3: Källa:Sockenlängd Askum 1850-1860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Födelseregister Askum-F7 (142703) Registret är senast uppdaterat:2005-05-08Detaljinformation Löpnummer: 253510 Ordningsnummer: 61689 Födelsedatum: 1871-03-12 Förnamn: Carl Julius Adress: Malmön Stenhuggeri 46 [boplats från sockenl.] Faderns förnamn: Eric Johan Faderns efternamn: Larsson Moderns förnamn: Sara Elisabet Moderns efternamn: Johannesd. Övrigt 1: -1879. Övrigt 2: Far född: 1846-..-.. Mor född: 1848-08-27 Övrigt 3: Källa:Askum Sockenlängd 1870-1880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Sten, Erik Johan Hemmansägare (gift man)f. 26/7 1846 i Kvistbro, Örebro län (Närke)Utvandrad 13/3 1906 från Torshyttan, Kvistbro, Örebro län (Närke) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 546Emibas emigrationsakt: Kvistbro T 1906 002 Johansdotter, Sara Elisabeth Hemmansägarhustru (gift kvinna)f. 27/8 1848 i Askum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 13/3 1906 från Torshyttan, Kvistbro, Örebro län (Närke) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 546Emibas emigrationsakt: Kvistbro T 1906 003 Sten, Axel Gottfrid Hemmansägarson (ogift man)f. 25/3 1890 i Kvistbro, Örebro län (Närke)Utvandrad 13/3 1906 från Torshyttan, Kvistbro, Örebro län (Närke) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 546Emibas emigrationsakt: Kvistbro T 1906 004 Sten, Johan Hernfrid Hemmansägarson (ogift man)f. 18/7 1892 i Kvistbro, Örebro län (Närke)Utvandrad 13/3 1906 från Torshyttan, Kvistbro, Örebro län (Närke) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 546Emibas emigrationsakt: Kvistbro T 1906 005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Sten, Hilda Cecilia Arbetarhustru (gift kvinna)f. 22/11 1874 i Kvistbro, Örebro län (Närke)Utvandrad 13/3 1906 från Torshyttan, Kvistbro, Örebro län (Närke) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 546Emibas emigrationsakt: Kvistbro T 1906 007Andersson, Carl Gustaf Arbetare (gift man)f. 12/8 1868 i Kvistbro, Örebro län (Närke)Utvandrad 13/3 1906 från Torshyttan, Kvistbro, Örebro län (Närke) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 546Emibas emigrationsakt: Kvistbro T 1906 006Andersson, Ruth Cecilia Elisabeth Arbetardotter (ogift kvinna)f. 22/10 1899 i Kvistbro, Örebro län (Närke)Andersson, Karl Martin Vitalis Arbetarson (ogift man)f. 26/5 1901 i Kvistbro, Örebro län (Närke)Andersson, Greta Signe Teresia Arbetardotter (ogift kvinna)f. 24/10 1903 i Kullerstad, Östergötlands län (Östergötland)Utvandrad 13/3 1906 från Torshyttan, Kvistbro, Örebro län (Närke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Sten, Erik Severin Bergsmanson (ogift man)f. 16/10 1885 i Kvistbro, Örebro län (Närke)Utvandrad 22/3 1904 från Torshyttan, Kvistbro, Örebro län (Närke) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 538Emibas emigrationsakt: Kvistbro T 1904 004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Sten Eriksson, Oskar Bernhard Hemmansbrukarson (ogift man)f. 12/8 1881 i Kvistbro, Örebro län (Närke)Utvandrad 16/4 1901 från Torshyttan, Kvistbro, Örebro län (Närke) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 538Emibas emigrationsakt: Kvistbro T 1901 004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Sotnedal

Takker for opplysning ang Karl Johan Erikson f. 1871. Er det noen som har opplysninger ang , hans opphold i Norge , han fikk datteren Inga f. 5 sept 1896 på Hadeland utenfor ekteskap .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Lisbeth - Har søkt på Karl(Carl)Eriksen(Eriksson)i 1900 tellingen,med fødselsår 1871,og med fødested Sverige.Fant kun to personer som muligens kan passe:Karl Eriksson u.g,arbeider ved 'Havsten'karbid fabrikk Sarpsborg.Den andre er Karl Eriksen u.g Kusk,med adresse Rosenkrantsgate i Oslo.Den siste er vel nærmest geografisk i forhold til hans uekte barn Ingas fødested.Mulig du har gjort dette søket selv?Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Sotnedal

Stor takk til deg Jon Erik Berg-Hansen , endelig fikk jeg opplysningen jeg har ventet på hvor min oldefar kom ifra .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Sotnedal

Min oldefar Karl Johan Erikson f. 1871 i Filipstad i Sverige, hvordan skal jeg gå frem for å finne hans fødsel/dåps dokument. Kirkebøkene i Sverige er jo ikke åpne slik som i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Han er ikke nødvendigvis født i Filipstad - det er/var (etter hans eget eller barnemoras utsagn) hans bosted i 1896.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Sotnedal

Hei forstår det Jon Erik , men allikevel har han bodd der og da tar jeg utgangspunkt derfra , kan jo være en mulighet at han er derfra også . Takk i allefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Lisbeth - Det står jo svart på hvitt i de transkriberte kikebøkene på 'Släkdata' at Carl Johan er født 12 03 1871,på Malmöen,Askum,Bähuslen.Vet ikke om du fikk med deg at han var tvillingbror til Carl Julius,som døde 1879.Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Sotnedal

Hei Karl Johnny .Av alle opplysningene ang. min oldefar er det han er f.1871 fikk barn utenfor ekteskap farmor Inga f.1896 der står det Filipstad . Kan man med sikkerhet si at han er født i Askum ? Det står ikke dato bare årstall. Vet dette er vanskelig er takknemlig for all hjelp jeg kan få . Har et stort ønske om å finne mitt opphav på denne delen av slektstre . Takk Karl Johnny for dine opplysninger .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tenkte jeg skulle se om jeg kunne finne noe i kirkebøker/husforhør, men forvirres litt her. Så noen spørsmål.Jeg sr at du tviler nå på om kandidaten som Hanne fant i innlegg 2 er rett.I første innlegg oppgir du at han er f 12/3-1871 i Askum, om den informasjonen er korrekt så er jo også Hannes kandidat den rette.Så kommer f.sted Filipstad opp og f.året 1871. Er det noe info som sier at du allikevel ikke er sikker på f.datoen ? Jeg regner med at det er det som er innført ved dåpsinnføringen i 1896 (innlegg 14) som er opphavet til tvilen.I Filipstad er det flere i 1871 som er døpt Karl/Carl Johan, men så vidt jeg kan se ingen som kan passe med etternavnet Eriksen, men det kan jeg sjekke igjen.Vet du om han giftet seg og i såfall har du funnet vielsen ? (håper jeg ikke har oversett noe info nå). For å løse denne tvilen vil den aller viktigste infoen være navnet på Karl Johans far. Det vil stå innført ved vielsen, om han da giftet seg.Han fikk barn i 1896 på Hadeland. Har du sjekket listene for innflyttede noen år før 1896 ? Hvis ikke så er det lurt å gjøre det, for å finne når han kom dit og hvor han da kom fra. Det ville nok også løst en del.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Uff nå håper jeg at jeg ikke forvirrer her, men våger den påstand at vi kan se bort fra den Carl Johan som ble funnet i innlegg 2. Grunnene til det er fler:Han er ikke sammen med sine foreldre i 1880 tellingen og da var han jo kun 9 år og dermed tvilsomt at han bor alene.Da går jeg inn og sjekker kirkebøkene. Mye mangler for Askum (brann tror jeg), men mye av det er laget igjen og finnes som utdrag av fødelses, vigse, dødbøker og husforhør osv.Utdrag av f.bok for 1871 viser at den 12/3 blle Carl Johan født og han var første barn til stenhuggare Eric Johan Larsson og Elisabeth Johansdotter på Malmøn. De hadde da vært gifte i 1 år. Noen tvilling er ikke innført her, det er kun Carl Johan.Jeg går så til utdrag av sockenlengd 1870-1880 for Malmøn Stenhuggeri og finner flg familie:Stenhuggare Eric Johan Larsson f 1846 Gammelhyttahustru Sara Elisabeth Johannesdotter 27/8-1848Barn: Carl Julius 12/3-71, død 13/5-71Anna Maria 28/8-72Når jeg så sjekker f.boken for datteren Anna Maria så er hun innført som paret barn nr 2.Da sjekker jeg dødboken for å finne der det barn som dør den 13/5-1871. Der er det barnet innført som sønnen Carl Johan.Så dermed må det bero på noe feil her. Det opp mot at Carl Johan ikke er sammen med sine foreldre i 1880 tellingen, gjør at jeg lurer på om navneføringen i sockenlengden kan være gal, og at innføringen ved dåp/død er rett ????Så da er det kanskje tilbake til start da ???Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Sotnedal

Hei Anne LeneTakker for opplysninger ang. min oldefar Karl Johan Eriksen ( Erikson ) hvorfor han ble innført som Eriksen når han var svensk statsborger? Det står i dåpsdokumentet at hans bopel var Filipstad ved min farmors dåp i 1896 .Han ble kanskje ikke født der det vet man jo ikke , men når det står Filipstad som bopel må man kanskje tro det ? Han jobbet i nærheten av Brandbu var der han traff oldemor, den gang flyttet man på seg iforbindelser med arbeid . Tror (ikke vet ) han jobbet med å bygge Gjøvikbanen den ble bygget på denne tiden . Alt er bare antagelser . Det som er så trist er at jeg ikke vet noen ting om han . Hadde håpet det var noen der ute som het Eriksen idag som hadde dette navnet i familien ( nål i en høystakk) Takk igjen for opplysninger .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Noen ganger er veien til å finne det man søker kronglete, men vi må ikke gi opp for det.Jeg tror at for å få frem noe i Sverige som er sikkert, så må det nøstes her i Norge. Da tenker jeg på ting som:Folketellingen 1900, hvor bodde han da ?Giftet han seg ? I såfall må vielsen finnes. Den gir viktig informasjon.Hans flytting til Norge må spores opp.Når døde han ? Hva står i såfall om den innføringen ?Hvis du tror han jobbet ved Gjøvikbanen, så ville jeg ha spurt jernbanemuseet på Hamar. Utrolig hva de har.[url="http://www.norsk-jernbanemuseum.no/>http://www.norsk-jernbanemuseum.no/ Jeg lette etter min egen oldefar i mange mange år. jernbanemuseet satt på svaret som fikk meg videre. Mange andre har gjort samme erfaring.Videre vet jeg at opplandsarkivet er helt utrolige. Spør der om de kjenner tilhan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.