Gå til innhold
Arkivverket

[#76786] Christen Olsen, Søndre Rustaden/Korgen, Fåberg - Foreldre?


Gjest Rolf Erik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Erik Larsen

Christen Olsen, Søndre Rustaden/Korgen, Fåberg, som ble gift med Ingeborg Nielsdatter Skieggestad, var født på Fåberg, men flyttet til Løten, hvor etterslekten kalte seg Østberg etter eiendommens navn. Min hustru er fra denne slekten.Fødselen/dåpen til Christen 1812 finnes i Ministerialbok for Fåberg 1775-1818 side 548. Nederst på denne siden står imidlertid oppført 2 stk. Christen, begge med fedrene Ole Rustaden, fra henholdsvis Nordre og Søndre Rustaden. Moren er ikke angitt.Under hans ekteskap med Ingeborg 1.10.1835 (Min. Fåberg 1833-1837 side 192 nr.26) står angitt Søndre Rustaden. I Folketelling 1865 står under denne eiendommen Børre Olsen som gardbruker og selveier. Han er født i 1822 med foreldrene Ole og Agnete Bjørstad (Min. Fåberg 1818-1833 side 94 nr.38).Jeg har prøvd å finne ut om Børre kan være broren til Christen, således at også Christens foreldre vil være Ole og Agnete Bjørstad, men er kommet til kort. Et holdepunkt er at en av fadderne til Christen, er Nils Bjørstad, dvs. samme etternavn som Agnete.Hvem er Christens foreldre? Hvis det finnes bygdebok for Fåberg, vil jeg være takknemmelig om noen kunne gjøre oppslag, i tilfelle det kan stå noe der, eller hjelpe til på annen måte.Mvh. Rolf Erik Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Stenberg

Korgen er i 1865 husmannsplass under Skjeggestad Øvre [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f60524&gardpostnr=329#nedre>Lenke.Hva med barna; Nils, Johannes og Anne, - gir fadderne holdepunkter for hvor Christen kommer fra? Sønnen Nils, 21 år i 1865 er vel den samme Nils som bygger på Østberg i Løten? I Løtenboka står det om ham at han er av gammel tømmermannsslekt. Men dette har du kanskje sett?Siden din Christen Olsen er 55 år i FT 1865 har du muligens nok en kandidat her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.