Gå til innhold
Arkivverket

[#76789] Svenske Marthe Pedersdatter f. 1854


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Marthe Pedersdatter er gift med Peder Iversen. Hun er oppgitt født 1853Her er giftemålet deres:Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vågan, Klokkerbok nr. 874C04 (1876-1883), Ekteviede 1877, side 204. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2634&idx_id=2634&uid=ny&idx_side=-186>Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

I folketellingen for Jemtland 1860 finnes en Märtha Dorothea, f. 1854-05-04 i Åre, Jämtlands län.Her er familien hennes: Personer i hushållet: Fam. nr 1Lena Olofsdotter, f. 1827-07-15 i Åre Jämtlands län, Inhysesänka FattigPehr, f. 1848-11-27 i Åre Jämtlands län Märtha Dorothea, f. 1854-05-04 i Åre Jämtlands länMårten, f. 1856-05-31 i Åre Jämtlands länChristina, f. 1859-06-16 i Åre Jämtlands län Som du ser, er moren Lena, enke. Jeg skal se om jeg finner dåpen til Märtha Dorothea for å se hva farens navn er og se om jeg finner noen utflytting fra Åre. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Flyttningslängder SE/ÖLA/11104/C/5 1861-1878 for Åre, Jämtlands län, år 1876, viser at pig Märtha Doroth. Persd. flyttet fra Åre 5/12-74, til Lofoten, Norge. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Er det bare meg eller har denne familien veldigt 'norske' navn? Usikker på om svenske navnetradisjoner på denne tiden var mye annerledes en norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Ved dåpen til Märtha Dorotheas bror Pehr, er foreldrenes navn Pehr Pehrson og Lisa Olsdotter, Landverk.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Märta Doroteas mor var Lena Olofsdotter, född 1827 15/7 i Åre av Olof Olofsson och hans hustru Dordi/Dorotea Eriksdotter. I bouppteckningen (skiftet) efter Dordi 1861 uppges dottern Lena vara änka. I senare husförhörslängder tillförs hon även namnet Anna, och denna Anna Lena Olofsdr anges utflyttad 1877 till 'Hemmingsved' i Lofoten (torde väl avse Henningsvær). Även sonen Per flyttade till Norge (1874).Beträffande maken Per Persson synes det besvärligare. Han är inte upptagen i dödboken och inte heller finns det någon bouppteckning efter honom. Av barnen påträffas endast äldste sonen Per i födelseböckerna samt Christina, men hon var hans hustrus/änkas oäkta barn. Per torde alltså ha avlidit omkring 1856-1858.I folkräkningen 1860 uppges visserligen barnen Märta Dorotea och Mårten vara födda i Åre. Det kan förhålla sig så, men emedan de inte kan påträffas i födelseboken ligger det nära till hands att tro att familjen flyttat och de blivit födda någon annanstans. I synnerhet som fadern tycks vara spårlöst försvunnen från Åre. Kan de ha begett sig över kölen till Norge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Da er jeg helt sikker på at det er riktig person vi har funnet.Jeg har prøvd å finne Lena Olofsdotter igjen i Norge, men finner henne ikke. Jeg så på innflyttede til Henningsvær (Vågan), men fant henne ikke der.Dett hadde jo vært morsomt om vi klarte å finne resten av familien igjen i Norge også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.