Gå til innhold
Arkivverket

[#76795] Kongepokalem 1908


Gjest Rolf Erik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Erik Larsen

I disse Holmenkolldager kom tanken på min farfar, Albert Larsen f.1887 i Vang Hedmark, død i Elverum i 1960, som vant kombinert skirenn i 1908, og fikk tildelt Kongepokalen.Pokalen har jeg aldri sett. Han bodde noen få år fram til 1918 i Oslo. Etter det jeg har hørt, gjorde dårlig familieøkonomi i disse tider med hustru og 3 barn til at pokalen ble stampet/pantsatt. Jeg har forstått det slik at pokalen aldri ble løst ut igjen?Hvor ble det av pokalen? Tatt vare på av en samler, forening e.l. eller rett og slett smeltet om??Mvh.Rolf Erik Larsen

bilete8894.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nydelig diplom! Hadde vært hyggelig om kongepokalen dukket opp igjen! Håper ikke den er blitt smeltet om.Lurer på om dette er Holmenkollvinneren hjemme hos foreldre i 1900? Lenke Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Larsen

Til innlegg 2: Det stemmer. Albert er sønn av Martinus Larsen f. 24.1.1847, som i sin tur er sønn av Lars Andersen f. 9.3.1811. Sistnevnte er sønn av Anders Larsen. Alle Vang Hedmark.Det levde flere Anders Larsen i Vang født før 1800, og jeg har ikke klart å peke ut rette vedkommende for å kunne fastslå foreldrenes navn og fødsel/dåp. Er takknemmelig for all bistand som måtte bli gitt i den forbindelse.Takk for begge innlegg.Rolf Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Larsen

Til innlegg 2: Det stemmer. Albert er sønn av Martinus Larsen f. 24.1.1847, som i sin tur er sønn av Lars Andersen f. 9.3.1811. Sistnevnte er sønn av Anders Larsen. Alle Vang Hedmark.Det levde flere Anders Larsen i Vang født før 1800, og jeg har ikke klart å peke ut rette vedkommende for å kunne fastslå foreldrenes navn og fødsel/dåp. Er takknemmelig for all bistand som måtte bli gitt i den forbindelse.Takk for begge innlegg.Rolf Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vel da den rette Lars Andersen med foreldre på denne innføring i mormonerdatabasen? LenkeFødselsdato stemmer i alle fall med den du oppga.Da er det sikkert mulig å finne slekta i 1801 og dåp fra kirkebok for Vang.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er samme dåp fra kirkeboka i Vang. Se v. side 31 mars 1811: LenkeMulig gårdsnavn og faddernavn kan hjelpe deg med å finne flere opplysninger om foreldreparet, Anders Larsen og Marthe Ingebrigtsdatter.Kan lete litt jeg også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig jeg fanr dato for vielsen her? LenkeRiktignok er det en annen som har oppgitt ca. årstall 1812, Hols-eie som gårdsnavn, men jeg skal se om jeg finner vielsen i kirkeboka, det er trygget. Kan hende vi der får fedres navn også :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, her var vielsen i kirkeboka. se høyre s. 31, 19 nov 1802. LenkeHer er Unkarl Anders Larsen gårdsnavn ( Aas?) og pige Marthe Ingebregtsdatter. Kierkeky?.Causjonister: Erik Porstad?? og Ole Sveen.Mulig dette hjelper med å finne opphavet.Får kikke litt på 1801-tellingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Marthe Engelbretsdatter jeg finner på gårdnavn som passer med den oppgitte ved veilsen, er denne damen som er ugift alder 36 år, har en datter på 1 år. Bor sammen med Marthes mor: LenkePå gård Aas, fant jeg eh Anders Larsen unkarl på 24 år, og det er de eneste jeg finner i 1801-telling?Skal se om jeg kan finne flere barn av ekteparet døpt?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at jeg har funnet en Anders Larsen ungkarl, på en annen gård en Aas- da er jeg ikke sikker på om han kan komme utenfra og arbeide på gård Aas ved vielsen?LenkeJeg får se jeg kan finne barn av ektefeller, hvor faddere gir spor?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fant følgende barn av ektepar Anders Larsen og Marthe Ingebregtsdatter i Vang:Legger lenke til den første jeg fant ved foreldresøket: Olive dpt 22 jul 1804: LenkeElin døpt 12 jun 1808Lars dpt 31 mars 1811Anders 12 des 1813.Med forbehold om rett avskrift.Kan hende barndåper kan gi spor etter ophavet til Anders Larsen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Larsen

I følge FT 1801 er Marthe 36 år. Den 24-åringen som du peker på, er vel da noe ung?Jeg har sjekket eventuelle familieforhold mot forloverne Ole Larsen Sveen f.24.9.1758 og Erich Pavelsen Havnen f. 1766 (Navnene står litt forskjellig i Miniserielboken og i Klokkerboken. Folketelling 1801: Wangs Præstegård).Videre har jeg sjekket mot fadderne til barna Olive f.18.7.1804, Elie f.11.5.1808 og Lars f.9.3.1811. Men finner ingen holdepunkter. Kan jo være noe jeg har oversett.Anders sin adresse ved vielsen 1802 er Aasbakken i Ministerialboken og Vest Aaseie i Klokkerboken. Finner ikke hans navn her. Aasbakken er forøvrig ikke med i FT.Dette er en vanskelig nøtt. Men kanskje andre kan se noe som jeg har oversett.Rolf Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er litt vrient å finne den rette Anders Larsen her. Tenkte også at han var litt vel ung, men ikke helt umulig? Synd det ikke står alder på ektefellene eller fars navn ved vielsen.Fint at du har sjekket både Ministerial og klokkerbøker.Har heller ikke greid å finne noen sikker kandidat til Anders Larsen i mormonerdatabasen :-(Kan hende det finnes skifter fra Vang som kan klargjøre dette?Lykke til i alle fall. Spennende med den gamle skihistorie.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.