Gå til innhold
Arkivverket

[#76805] Trondheim tukthus - perioden 1865-1900


Gjest Arne Hove-Ødegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Hove-Ødegård

Ved folketellingen 1865 satt Christen Bjørn, 30 år og født i Alstadhaug, Nordland i Trondheim tukthus. Sannsynligvis er dette samme person som er døpt Christen Leth Johan Clemetsen i Stamnes kirke, Alstadhaug 26.04.1835 og født på Biørn gård samme sted. Har noen tilgang til opplysninger knyttet til Trondheim tukthus som kan si noe om hvor lenge/hvilken periode Christen Bjørn/Christen Clemetsen satt der og hvorfor han satt der ? Er også interessert i opplysninger som kan knyttes til hans evt. senere liv (fikk 3 barn med 3 forskjellige kvinner i Lofoten i peroden 1858-1862).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Statsarkivet i Trondheim har iallefall opplysningar om dei som sat i Trondheim fengsel i den tidsepoken. Tippoldefar min døydde der. Men eg veit ikkje om tukthuset og fengselet er det same, men uansett vil eg tru dei og har opplysningar om Christen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Takk for tilbakemelding, Jostein. Jeg skal følge ditt råd mht. til Statsarkivet i Trondheim :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten,

Forskjellen på tukthus og fengsel var vel at i tukthuset skulle dei som vart innsett læra seg eit arbeid som kunne føre til eit betre liv. Det opprinnelege namnet på Tukthuset i Trondheim var vel Trondhjems Tukt- og Spindehus (frå det tyske verbet Tuchtig, dyktig, til gagns) Spindehuset var vel brukt mest til kvinner, oftast slike som hadde begått fleire 'leiermål' Det var slik noko forskjell på fengsel og tukthus.Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.