Gå til innhold
Arkivverket

[#76808] Hordaland- hvor mange byer?


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Noen som vil svare meg på hvor mange byer Hordaland har pr. i dag? Vet det er mange fra fylket i forumet så lurer på om noen vil gi meg et svar? På forhånd takk! mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk til dere alle tre, og skal vi si at innl. 4 er fasiten og at fylket har 3 byer? mh reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg veit at Bergen, Stord og Odda er byar i Hordland, men eg er usikker på Voss, spesielt fordi diverse nettsider gir ulike svar.Eg reknar med at vossingane som er innom av og til, veit det rette svaret.Det var lettare før når me berre hadde Bergen!Eg saknar ei oppdatert liste for heile landet; det var nok mange bygder som fekk bystatus for nokre år sidan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Greide visst å finne dem sjøl også når jeg bare lette, og ser visst at Leirvik kommer inn også, og da blir det kanskje 4?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Er også litt usikker på Voss, men i den lista i nr. 7 står Stord oppført også og det er vel Leirvik som er byen på Stord. I siste NAF bok står det ingenting om at Voss har bystatus. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 9. Spørs om de arbeider med saken da? Hadde et spørsmål i dag ang. dette og hadde 2, 3 og 4 som alternativ så det spørs om det er 4 som er riktig da? Tusen takk til dere alle! Og det er vel steder i Norges land som en kan stusse over at de skal betegnes som by, men det blir vel en annen sak! mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ble egentlig litt usikker igjen vedr. Stord/Leirvik, er begge by eller er det bare Stord? Eller har begge faktisk bystatus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

I nyeste veibok ser jeg at Leirvik ikke er med i byavdelingen, det er bare Stord, så det spørs nok om innlegg 4 er riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Voss e iallefall ikkje nokon by!!! Da vil ikkje vossingane so langt og eg vonar da vert so i framtida og. Stord har bystatus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg får ikke øye på Leirvik i byavdelingen jeg Johan Arthur, jeg finner Larvik og så kommer Leknes, Leirvik skulle vel vært der i mellom? Men det er vel øynene en først blir blind på så det er mulig jeg overser det? Men takk for responsen, mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

Stord er kommunen og Leirvik er Administrasjonssenteret. Stord er også ei øy, øya består av 2 kommunar; namna på dei 2 kommunane er Stord og Fitjar.Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Flott engasjement! Og ser at det strides på Stord, og hva er riktig alternativ av 3, 4 og 5? Ser at jeg sjøl tullet i 10 med 2, 3 og 4!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Karmøy er en kommune men har tre byer - Kopervik, Åkrehamn og Skudeneshavn. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

19, tyder på en folkerik kommune? Skulle kanskje tro det var naturlig at Leirvik var byen i Stord Kommune, det er kanskje også kommunesenteret? Kan ta et eksempel, Otta er by og kommunesenter i Sel kommune f. eks, ville vel være rart å kalle Sel for by?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Forklaringen på at jeg fant Leirvik i NAF boka er at jeg tok feil NAF bok - den fra 2004. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

22, jeg mente jeg også hadde sett Leirvik i boka, men fant den ikke i den nye! Så det tyder vel på at en kan 'degradere' Leirvik i forh. til lenken i 7? mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Spørsmålet har en formell og en reell side. For å ta den siste som ikke er berørt; ved siden av Oslo er det bare en by i Norge, Bergen. Stavanger er vel nærmest av tettestedene. (Og plutselig fikk jeg mange nye venner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Frå Wikipeda: Leirvik er et tettsted og administrasjonssenteret i Stord kommune i Hordaland, og fungerer som sentrum av byen Stord. Tettstedet har 11 424 innbyggere per 1. januar 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.