Gå til innhold
Arkivverket

[#76810] Litt tydehjelp, Vestby 1772.


Gjest Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Lauritzen

Nederst venstre side, september: Jeg oppfattet 'Porsgrunn' og ble interessert. Jeg klarte å tyde nesten alt, men noe gjenstår. Kan noen finne det som mangler ?Et omreysende qvindemeniske Inger Maria Brynildsdatters datter /Karen Helene / Fadd (?) Christen Christensen, Christen Johannisen og hustru (?) Christence........ Kirsten, Christen Christensen og Helle Bergbryder (?) Alle fra Hvidsteen Stranden. Hun medbragte attest fra H... Hagerup i PorsGrund, at hun der var trolovet med Ole Olssen ungkarl Hol.... Anstr..... (?) med Pigen Dorthe Truelsdatter Burud. Caut. Ole Eeg og Jon Ulschie.(Merk at i margen står det både bapt. (dåp) den 4. og despons (trolovelse) den 5.)Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7535&idx_id=7535&uid=ny&idx_side=-150>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Fadderne:'Mdfd. (=mandsfaddere) Christen Christensen, Christen Johannissen og Anders Christensen. Qdfd. (=quindefaddere) Kirsten Christen Christensens og Helle Bergbryders.'Det som står under i forbindelse med Halsteen Ansteensens trolovelse og vielse, har ikke noe med den foregående dåpen å gjøre.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Takk for det. Her blandet jeg altså sammen to saker. Men likevel, hva står det foran 'med Pigen Dorthe Truelsdatter' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

'Ungkarl Halsteen Ansteensen med Pigen Dorthe Truelsdatter Burud.' Så kommer forlovernes navn.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.