Gå til innhold
Arkivverket

[#76816] Registre over arkivmateriale på mikrofilmkort borte ?


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Er det noen som vet hva har skjedd med dette registeret? Jeg så på det i går, men i dag har tydeligvis Arkivverket fått ny side, og jeg finner ikke igjen registeret. Dette reg. var til stor hjelp med å finne ut hvor forskjellige kirkesogn var i landet, og hva de het før og etter. Føler meg helt hjelpesløs uten dette registret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Samme her,har lett og lett Hvis dette er tatt bort må det komme på plass igjen,føler meg helt hjelpeløs uten Hvordan finner vi nå kirkesogn som er delt,sammenslått osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ja, så sannelig, ukjent URL!Heilt einig, den sida har vore mykje i bruk oppgjennom åra! Den treng me :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I løpet av ettermiddagen skal en midlertidig løsning være på plass: LenkeLenka fra brukerapplikasjonen vil også bli oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Den nye soknehistorikken som er planlagd er mykje mindre detaljert enn mikrofilmregisteret. Håpar at dette ikkje er gjort slik for å unngå 'mas' frå ivrige brukarar av skanna kyrkjebøker, som lurer på kor tid 'deira' kyrkjebøker vil bli lagt ut. Eg meiner at det også i framtida bør finnast ein detaljert indeks over kyrkjebøker som ligg hos Riksarkivet/statsarkiva, og som også inneheld dei kyrkjebøkene som ikkje er mikrofilma og/eller lagde ut som skanna kyrkjebøker. Det er framleis nokre kyrkjebøker på mikrofilm som ikkje er lagt ut digitalt (kor tid kjem dei, forresten?), og eg reknar med at statsarkiva også har fått inn ein del kyrkjebøker etter 2003. Då er det kjekt for publikum å vite om at desse faktisk finst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

God morgen!Når det gjelder å vite hva som faktisk er avlevert er det vel bare å gjøre et søk i felleskatalogen det?Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Når den nye løsningen er på plass,vil det da si at når jeg går inn på f.eks Oslo og tar opp Aker så vil den samme dokumentasjon ligge der som på den gamle ? I Aker var det jo veldig mange sammenslåinger og delinger og opplysninger om hvor grensene skulle gå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Når jeg nå bruker linken (i innlegg 7), og tar opp pdf-filen for Oslo, ser det ut til at Fagerborg menighet mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(9): Ny soknehistorikk er tenkt med lenke til Arkivportalen (som snart skal erstatte Felleskatalogen). Da vil en få oversikt over hvilke kirkebøker som er katalogisert, uten at Arkivverket trenger å oppdatere soknehistorikken etter hvert som nye kirkebøker blir avlavert og katalogisert. Så vidt jeg har forstått, er det også meninga at Arkivportalen skal inneholde lenker fra katalogen til digital utgave der digital utgave forekommer. I sum bør derfor tilbudet bli langt bedre enn det har vært til nå.(11-12): PDF-filene som er lagt ut, skriver seg tilbake til slutten av 1990-tallet. Soknehistorikken var en bearbeidelse og forbedring av dette. PDF-filene var det beste vi kunne ordne på en ettermiddag, men vi håper å få konvertert den gamle soknehistorikken i neste uke. Når så Arkivportalen kommer opp i løpet av våren, kan vi starte på veien mot sluttproduktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Til (7)Det er greit med en slik liste, men det er jo å gå tilbake til fortiden, ved at det ikke er aktive linker som man kan klikke på og dermed lettere bevege seg rundt i dokumentet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Når eg prøver å søkje i Felleskatalogen greier eg ikkje å finne kyrkjebøker frå f.eks. Sogn og Fjordane, bortsett frå fødselsregister. Er det eg som gjer noko feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nei, det tror jeg ikke. Årsaken er at ikke alle statsarkiv har maktet å konvertere alle papirkatalogene ennå. De kirkebøkene som ikke finnes i de elektroniske katalogene, vil vi nok måtte liste opp 'på gamlemåten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.