Gå til innhold
Arkivverket

[#76823] Gamle Kirkenavn


Gjest Anne-Grethe Syvertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Grethe Syvertsen

Har nå forstått at som registrator skal jeg ikke tilføre informasjon fra andre kilder.Jeg registrerer døpte i Skoger sogn hvor det er fire kirker. To av disse kirkene er i kirkeboka skrevet med de gamle navnene på kirken. Selv om jeg er godt kjent i området brukte jeg en del tid for å finne ut at Værket kirke, er den samme som i dag har navnet Konnerud kirke. For at brukeren skal forstå hvilken kirke dette er i dag så har jeg skrevet i merknadsfeltet: E: Konnerud kirke. Skal dette ikke gjøres da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette S. Clausen

Egentlig ikke. Men ser nytteverdien for andre, så la det stå.Ved senere registreringer kan dette heller være informasjon du tar med i dokumentasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Grethe Syvertsen

Mener du jeg egentlig bør legge disse opplysningen om de gamle kirkenavnene i registreringsopplysningene for kirkeboken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette S. Clausen

Det er så bra du spør! Vi har vært med så lenge at vi til tider ikke ser nybegynneres vanskeligheter.Vi bruker registreringsopplysningene til å lage en dokumentasjon. Enn så lenge lages denne manuelt, ved at vi klipper og limer, men på sikt og med ny programvare, skal dette gå automatisk.Du ser dokumentasjonen når du er inne på en database og klikker på knappen Dokumentasjon. Den er 'grået' ut og inaktiv hvis det ikke finnes dokumentasjon. Her kan du se en database hvor det er tatt med dokumentasjon LenkeJeg håper dette var oppklarende. Ikke nøl med å spørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Grethe Syvertsen

Takk for innformasjonen :)Jeg har nå vært aktiv slektsforsker daglig i 3 1/2 år, men tenker aldri på å trykke på den knappen. Har nok åpnet den en gang før, men antagelig var det ingen interessant opplysning der og har derfor aldri mer benyttet meg av den.Viktig innformasjon i dokumentasjonen burde vært mer synlig for leserne. Jeg har registrert ca. 160 navn (mange flere vil det bli) ca. halvparten av handlingene hører til kirker som i dag fortsatt består, men kjent med nye/andre navn.Hittil har jeg skrevet innformasjonen i merknader på hver handling. Har forstått at den type innformasjon egentlig ikke skal stå der. Slik jeg hittil har gjort det blir det mye ekstra arbeid, men viktig innformasjon for leserne/brukerne. Antagelig vil de ikke vil finne denne innformasjon om jeg skriver den inn i dokumentasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette S. Clausen

Ja vi ser at den dokumentasjonsknappen nok ikke er klikket på så mange ganger som vi skulle ønsket.Vi skal ta fatt på arbeidet med utforming av nye nettsider for Digitalarkivet basert på ny programvare og der håper vi å synliggjøre dokumentasjonen bedre.Jeg forstår ditt dilemma og jeg syns ikke du skal påføre deg masse ekstraarbeid ved å ta bort de registreringene du har gjort, men om enn hvor stor hjelp dette er, så er ikke informasjonen hentet fra kilden og det blir feil om en skal fylle inn egne kommentarer på veldig mange poster. Egne kommentarer skal brukes sjelden og når det absolutt er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Anette, om jeg forstår deg rett skal man bruke de gamle kirkenavn. Men har dere kvalitetskontroll på dette? Jeg kan som eksempel bruke Oslos første kirkebok som (av en eller annen grunn) er kalt Oslo Domkirke Mini 1. Denne ministerialboken beskriver hendelser dels fra Hellig Trefoldighets Kirke (1648-1686), dels fra byens rådhus (1686-1697) og dels fra Vor Frelsers Kirke (idag Oslo Domkirke)- 3 ulike georgrafiske steder og ikke bare navnskifter. Men vet man dette??? Fra nyere tid er det tallrike eksempler på at kirkelige handlinger ble foretatt andre steder enn den menighet, i andre kirker eller i lokaler utenfor menighetsgrensen. Er dette irrelevant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Til (7) og (8):En måte å vise dokumentasjonen på er å vise den viktigste informasjonen som brukeren kan ha nytte av når databasen åpnes - før første søk. I tillegg kan man f.eks trykke på en knapp for å se den fullstendige informasjonen.Den som lager avskriften må altså lage et kort sammendrag av den viktigste informajonen i dokumentasjonen - og kan der evt. henvise til utdypning i fullstendig dokumentasjon.Et eksempel finnes her [url="http://www.slektshistorielaget.no/kilder/vtoten/databaser2/Lensm-inn-ut-flytt-VToten-1918-33/index.html>LenkeFullstendig dokumentasjon finnes ved å trykke på lenka 'Om datene'.Det samme prinsippet med å lage et sammendrag av dokumentasjonen har vi også brukt i digitalpensjonatet (se f.eks øverst her Lenke ) der det som er 'Nyttig å vite ved bruk av kilden' kunne vært vist ved oppstart av basen.Flere eksempler på slike sammendrag finnes i dokumentasjonen for basene listet nederst her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Til (9): Jeg er usikker på om jeg forstår problemstillingen riktig, men hvis man ikke skal ha en enorm lang tittel på avskriften (der alle kirker listes) burde vel det du skriver om være et meget godt eksempel på informasjon som burde vises ved oppstart av basen - i et sammendrag, jfr (10).I tillegg kan man jo i teorien tenke seg en mer avansert database der man for f.eks et kirkesogn kan liste bøker utenfor sognet med vesentlige deler gjeldende aktuelt sogn (slike bøker finnes spesielt når prgj deles) - men det er vel langt fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til navnebror i (11). Løsning har jeg ikke, men problemet oppstod da noen fant på å slå sammen byens tre første kirkebøker til én samt kalle den Oslo Domkirke Mini 1 (en mer feil tittel kan vanskelig tenkes seg).I hovedsak er boken delt i 3 som nevnt i innlegget, men begravelser følger et annet mønster. Christkirken og faktisk St.Hallvard, begge i Aker, brukes som kirkegård, dessuten brukes kirkegården (og inne i 'kirkeruinen') til Hellig Trefoldighets kirke i over et 10-år etter kirkebrannen.Jeg tror den første løsning du skisserer er den beste (og virker praktisk), men hvem tar ansvaret for å gjøre det (og hvem kvalitetssikrer). Men dessverre leser ikke alle 'informasjon'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.