Gå til innhold
Arkivverket

[#76824] Svenske Valborg Johansdatter,født ca 1803


Gjest Gunn Kallekleiv
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Kallekleiv

Valborg Johansdatter står i folketellingen 1865 oppført som født i sverige.Men hvor ? Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Merknad (gard) Overskrift 147 2 43 vestre Finskoven Jesaasen Aasnæs Nymoen under 341a 1 Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Merknad (person) Får Geit Havre 965 8 1 Ole Mathiass. Husf. Husmand med Jord, Tømmerhugger g 40 m Aasnæs Prgj. Huusmand under LNo. 341a 3 3 1/4 966 9 Eli Jensd. hans Kone g 30 k Aasnæs Prgj. 967 10 John Ols. deres Søn ug 5 m Aasnæs Prgj. 968 11 Reinholdt Ols. deres Søn ug 2 m Aasnæs Prgj. 969 12 Johanne Martinsd. hans Steddatter ug 11 k Aasnæs Prgj. 970 13 Valborg Johansd. hendes Moder Føderaadskone e 62 k Sverige 971 14 Petter Jens. Logerende Tømmerhugger ug 21 m Aasnæs Prgj.Hun var gift med Jens Thoresen ,død før 1865 . Har funnet 2 barn av disse,Elen døpt 1835 i Svenske finnskog og Hans (petter )Jensen , døpt i Hof 1845 Har og en etterlysning hos dis under åsnes ,hedmark. hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fant ei Karen Jensdatter,døpt 17 jan 1832 i Hof. Foreldre Jens Thorsesen og Valborg Johansdatter: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/VR/individual_record.asp?recid=27981423&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeKirkeboken,nr 27): LenkeElen,døpt 5 mars 1835:(FS) LenkeJensen,døpt 25 nov 1844,død 9 des 1844: (FS) LenkeHans,døpt 14 des 1845:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kan det være at både Valborg og Jens Thoresen kom fra Sverige?Fant dette:Tørris,født 1830,Åsnes: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=500219745894&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeEr dette samme Tørris?Thore,født 4 juli 1829 ,døpt 27 juli 1829,Dalby,Varmland,Sverige. Foreldre Johs Thoressen og Valborg Jonsdatter: (FSLenkeJohn,født 9 okt,døpt 4 nov 1838: LenkeKirkeboken,nr 180:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

I tillegg til Elen og Hans Petter hadde de også sønnen Embret (min oldefar). Hans Petter kom til Trysil (Bergulvhullet) mens Embret bodde på Nyen.Både Valborg og Jens var født i Sverige, men for Jens sitt vedkommende flyttet slekta fram og tilbake over grensa i tre generasjoner - han kom fra Gråberget. Valborg og Jens står listet i utflyttingslista for 1832.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Kallekleiv

Tusen takk for all informasjon. Jeg setter sammen et slekstre til en etterkommer av Petter Jensen ,som er bosatt i Minneapolis ,Usa. Lars Løberg. Hvor ligger Gråberget ? Har du mer innformasjon å dele ?Randy i Usa er vel din slektning også. Tar imot alt med takk.Hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Randy må jo være en av mine slektninger, det skulle jeg jo ha visst de årene jeg sjøl bodde i Minneapolis :-).Jeg har ikke med meg disse slektsnotatene til Wien, men de viktigste bitene finner du for Valborgs mors side hos Jarl Ericsson - hun kom fra Röjden med forbindelser til N. Lekvatnet. Moren var muligens fra Åsnes finnskog. Jens' farfar omtales som den norske drengen og var muligens fra Elverum. Jeg laget et hefte om blant annet denne slekta i 1997. Slektshistorielaget har heftet, og kan kanskje kopiere noe for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Kallekleiv

Hei igjen,det var artig at du har bodd i Minneapolis og samtidig har slekt der ,men kansje du reiser tilbake en gang? Er det Hedmark slektshistorielag som har heftet ? Og hvem er Jarl Ericksson,kan han være den med samme navn som er medlem i Dis ?Det var kjempe flott at det nå løser seg litt med denne slekten .Takk for god hjelp.Hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jarl Ericsson har skrevet tre bøker om skogfinske slekter på svensk side. Heftet mitt finnes hos Solør slektshistorielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.