Gå til innhold
Arkivverket

[#76826] 'Arrestantere i Tromsø Arresthus'


Gjest Harald L. Bakke
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald L. Bakke

Eg får prøve meg her og! (har tidlegare lagt inn forespørsel på DIS utan resultat så håpet mitt er at det er nokon her som kan hjelpe!) Her er lenke til temaet på DIS: [url="http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=85441>LenkeDen 26.12.1832 har paret Carl Gustav Aalberg og Anne Marie Andersdtr. sonen Carl Oscar til dåpen i Tromsø. Som kommentar står det : - ' NB. Foreldrene Arrestantere i Tromsøe Arresthuus'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Statsarkivet i Tromsø har trolig både fengselsprotokoller og arrest/forhørsprotokoller. Dersom lovbruddet de er arrstert for, er begått i Tromsø, ville jeg startet med arrestprotokoller fra det lokale politiområdet/lensmann. Siden du har dato å gå utifra, skulle det være en grei sak dersom protokollene finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Eg må melde at eg idag har vore i kontakt med Statsarkivet i Tromsø med forespørsel om dei har noko i denne saka.Likevel takk for tipset Marit.- Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Her er noen opplysninger fra Trondhjem Tugthus:38. Ane Maria Andersdatter [[(: foregivende sig Kone til den foranbenævnte Carl Gustav Aalberg [[:)]] ]]185 [[innkom 4-10-1833; født i Wisbye i Gotland i Sverig, opgiver at være omtrent 40 år; drar etter løslatelsen til Tromsøe; see gamle Prot. [[64.4]]13 [sic] ; kf Carl Gustav Aalberg hennes angivelige mann]]139.Carl Gustav Aalberg 184 [[innkom 4-10-1833 fra Senjen og Tromsøe (har vært i Salten); født i Gøttee!borg i Sverig, 29 år; 5 Ar paa det høire Laarbeen; skal etter løslatelsen føres ut av landet; see Pagina 504 i Protokollen No 4 [[= 64.5]]; kf Ane Marie Andersdatter hans angivelige kone.]]Det står mer i originalprotokollene; fysisk beskrivelse etc.Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Dette var jo veldig interessant Jonny!Då får eg kontakte Statsarkivet i Trondheim med spørsmål om dei kan finne meir om desse to for meg.- Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Fekk negativt svar frå Statsarkivet i Tromsø. Her er svaret eg fekk frå dei: Sak nr. 2010/5854 19.3.2010Vi har ingen oversikt over arrestanter i 'Tromsø Arresthus' fra den tiden det her er snakk om. Og å begynne å lete etter noen aktuell rettsak i arkivet til Sorenskriveren i Senja og Tromsø (justisprotokoller, ekstrarettsprotokoller) fra kanskje 1820-1830-årene, kan vi dessverre ikke påta oss. Det ville bli en omfattende forskningsjobb, og den gotiske skriften fra denne tiden er ikke noe man sitter og leser 'flytende', for å si det sånn.Med vennlig hilsen Statsarkivet i Tromsø Tore Sørensen e.f. førstekonsulent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.