Gå til innhold
Arkivverket

[#76827] Er dette et orginalt fotografi av Gjest Baardsen!


Gjest Atle olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle olsen

Er det noen som kan hjelpe med nærmere opplysninger ang. et bilde som skal være av den navngjetne mestertyven Gjest Baardsen!Dette bilde kom jeg over i boka til Per Hohle ' De endte på skafottet' 1980 og i boka til forfatter: Thor Gotaas ' Taterne ' 2000 som opplyser at kilden han har er fra Nork Kulturhistorie som utkom engang på 1900-tallet og fra Norsk Litteraturhistorie av Kristian Elster d.y. bind 3-4 fra 1930-tallet!Dersom dette bilde er av Gjest Baardsen må det være meget sjeldet foto fra tidligt 1840-tallet! Håper noen ksn løse denne gåten!

bilete8903.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Ifølge denne debatten:Lenkebegynte norges første portrettfotograf O.F. Knudsen å ta bilder i 1840, metoden ble oppfunnet i 1839.Gjest ble født 1791 og skulle i så fall være minst 49 år på dette bildet. For meg ser dette ut til å være en mann i tyveårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Filmen om Gjest Baardsen, med Alfred Maurstad i hovedrollen kom i 1939.”Norsk Kulurhistorie” utkom vel første gang i første-opplag i 1938.Kan det tenkes at den avbildede kan være Alfred Maurstad i et senere opplag av Norsk Kulturhistorie.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Ved et Google-bildesøk ser det gjengitte bildet ovenfor ut til å forbindes med Ole Høiland (1797-1848).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Sjølv om bilde som Arnfrid viser til i innlegg 5 tilsynelatende er samme mann som i innlegg 1, så er det ikkje samme bilde. Det ser ein på munndraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Oddvar (6):For meg ser det ut til å være samme bilde i (1) og i lenka i (5). Men kontrastene er sterkere på det ene bildet, slik at flere trekk kommer fram.Minst én av billedtekstene er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle olsen

Har mottatt følgende info fra Oslo Bymuseum : Etter at portrettet er kommet på WIKIPEDIA har Oslo Museum fått tallrike hendvendelser om at dette ikke er eller kan være Ole Høiland-hvilket vi innser må være riktig. Bildet er ikke fra museets samling og ingen av dagens ansatte vet/kan huske hvor det i sin tid ( tidlig på 1980-tallet)ble skaffet fra og hvem som har gått god for at dette skulle være Høiland.Vi har fjærnet både bilde og særlig henvisningen til vårt museum fra WIKIPEDIA,men det dukker opp igjen.Vi vil snart få det fjærnet også fra museets utstilling-det er dessverre svært komlisert,da det er montert langt inn i et kikkehull i en mur.Så det er det vi kan si.Vi vet ikke noe om bildet og beklager at vi har bidratt til å skape forvirring-det er slett ikke vår oppgave! Slutt! Da spør jeg igjen : Er det da Gjest Baardsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle olsen

Husk at dette er en tegning som ble laget da Gjest satt på Bergenhus Festning i 1827 ca 2 månder før han ble overført til Akershus Festning.På denne tegningen er Gjest 36år.Dersom bilde er fra 1845 og rett før han ble løslatt så snakker vi om 18 år fra tegningen til bilde! Jeg skal ikke påstå at dette er Gjest Baardsen men om det ikke er han,ja da er det mange som er lurt! Se følgende link: www.klikk.no/ptodukthjemmesider/vimenn/article404284.ece

bilete8906.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Litt om Gjest utfra originaldokumenter: ******** Bergen straffanstalt Signalementsfortegnelse 1823-1862, nummer 134«Gjest Baarsen Sogndalsfjæren Høide i Tommer: 62 Haar: mørkebrun Øine: blaae Ansigt: sortsmudset enkelte Koppar Huud: i det mørke Bygning: maadelig noget undersætsig Særkjende: paa høire forarm 2de hjerter, hvori 2de Pile nedenunder I.S.C.Paa venstre Arm en saakaldet Havfrue.Et Ar paa venstre Kindbeen. Det vises paa Ryggen at han har været Kagstrøgen Afsendt til Aggershuus Fæstning, og der afleveret den 29de Octobr 1827.»Se tegning av hjertetatoveringen. **** Afskrift Efterlysning Efter Indberetning fra Stiftamtmand Christie i Bergen af 8de denne Maaned, har den paa Bergens Tugt og Manufacturhuus hensatte, for gientagne Tyverier og Desertioner bekiendte Person, navnlig Giest Baarsen Sogndahlsfiæren, fundet Lejlighed til at undvige Natten mellem 6te og 7de d.M., hvis Signalement saaledes er opgivet:Fødested Sogn i Bergens Stift Sprog norsk Alder 31 Aar Høide 62 Tommer Øyne sorte sort Har og Skjæg Ansigt blegladent Statur spæd af Lemmer men undersætsig og bredskuldret Særkjende Et Ar paa det venstre Kind tæt under Øyet Bemeldte Giest Baarsen Sogndahlsfiæren, som ved Undvigelsen havde saadan Klædesdragt:Graae og hvidrudet, strikket uld Nattrøye, guul Tøyes Væst, rød Bomuldshalsdug, Strielærrets Skjorte, Korte graa Vadmels Buxer, hvide Uldstrømper og halv Støvler, maae Stiftet herved tienstligst anmode Her Procuratoren behageligen at foranstalte efterlyst i Mandahls Fogderie og i Antræffelses Tilfælde fængsligen anholde, hvorom det udbeder sig underrettet. Christiansands Stiftamtmandskab, den 21de April 1823 Schouboe S.T. hr Procurator Eilertsen constitueret Foged Afskriftens Rigtighed vedgaaer Eilertsen Anmærkning:Den hæftede Person, som udgiver sig for Lars Pedersen, taler Bergen, hans Alder skiønnes at være 30 Aar eller lidet over og for øvrigt svarer Signalementet aldeeles, paa Øynene nær, som ere blaae, men da Personen har et skummelt Syn kan de let anføres for sorte. Nattrøyen, Vesten, Halstørklæde, Strømper og Støvler ere efter Beskrivelsen. Eilertsen**** Fogden i Nedenes: (Gjest Bårdsen alias Niels Andreas Rasmussen) Signalementer over arrestanter 1813-1844 11 Niels Andreas Rasmussen Fra Sand i Sands Sogn 23 Aar gl., 62 Tomer høj, sort af Haar, blaa af Øyne, maadelig af Skuldre og Lemmer, iklæd graa Ulden Trøye, hvit Vest, hvorunder en Couleuret Bomulds trøye Vest med Ærmer, flemisk ... nnede Langbuxer, hvidt Halstørklæde, stribet Silkestrømper og hvorunder Uldstrømper og læder Skoe, sort Hat samt desuden 1 Sæk mrk AISM forseiglet i Vagtens Overværelse. Hensat i Houeroe Arresthus den 26 April om Aftenen Kl. 9. Rømt af Hourøe Arresthus Natten imellem 26 og 27 Mai d.A. og tilbageleveret den 23 Julii s.A. Middagstid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

For min del tror jeg dette hverken er Gjest Baardsen eller Ole Høiland. Bildet er trolig tatt en del år etter at de døde.Mannen på bildet er ganske ung, har lyst hår og lyse øyenbryn. Han har en tydlig skade/misdannelse i haka. I tillegg virker han veldig hoven rundt øynene, noe som kan tyde på sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle olsen

Gjest Baardsen var bare 62 tommer høy ca 162cm og at det ser ut som at fangen har lyst hår og lyse øyenbryn er nok kontrasten i dette gamle bilde.Gjest Baardsen skriver også følgende i boka: I tolv dager jeg har hatt friheten ( oktober 1845)har jeg vært travelt opptatt med å se meg om i byen osv.. Jeg har besøkt armeens øverstbefalende, general Wedel Jarlsberg osv..Han spurte om jeg var kledt så godt for vinteren,at jeg kunne ta fatt på hjemreisen.Jeg måtte fortelle at jeg ennå bare hadde denne dressen jeg hadde fått da jeg reiste fra anstalten.Generalen hentet en god,varm kappe,et par reisestøvler og en lue som han forærte meg. ER DET DENNE KAPPE (lodsjakke) FANGEN HAR PÅ BILDE! DET SER OGSÅ UT SOM AT HAN HOLDER PÅ EN LUE! JERNKLAVEN HAN HAR RUNDT HALSEN KAN VÆRE NOE HAN FIKK PÅ DA DETTE BILDE BLE TATT FOR Å VISE AT DETTE ER ET FANGEPORTRETT. GJEST VAR EN AV NORGES MEST KJENTE FORBRYTERE PÅ DEN TIDEN OG SOM FIKK BENÅDNING ETTER 18 ÅR SOM SLAVE PÅ AKERSHUS. DERFOR ER DETTE MULIGENS ET BILDE AV GJEST! JEG GARANTERER DET IKKE, MEN I FLERE BØKER OPPLYSER DE AT DETTE ER :GJEST BAARDSEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

Det var da vel en fra Bergen som for et par år tilbake, skrev en bok om den såkalte Gjest Baardsen ? Den har jeg dessverre ikke fått lest, men den skulle ifølge omtalene i div. aviser og TV, regelrett 'underminere' hele denne 'Gjest Bardsen Sogndalsfiærens' historie. Denne Gjest Baardsen dro forøvrig alltid under falske navn og anna. Vi har dog et tilfelle på ham her i Fræna, hvor han ble tatt under falskt navn, men den saka vil jeg foreløpig at 'gards - og ættesoga' skal ta med. Er dette OK eller hva ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle olsen

Sivert (14) Du har rett i at forfatter: Erling T. Gjelsvik kom ut med en bok på over 500 sider i år 2000.Denne kan jeg varmt anbefale dersom du er interesset i myten om Gjest Baardsen.

bilete8911.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til (14): Dette er vel i kortform det som hende i Fræna, henta frå min artikkel 'Kom vil du høre ...', som ligg på ovennemnde lenke:'REBELSK FANGEDet trege etterlysnings-systemet gav dem et godt forsprang. Men i Kristiansund meldte sulten seg. Natten til 2. april brøt de seg derfor inn hos borger Johan Wilhelm Sager og forsynte seg med mat. Og allerede natten til 6. april fant de behov for å komme seg videre. De stjal derfor i båtnøstet hos Peder Kaarbøl & Søn, det de trengte for en lengre reise - både varer, båt og seil. Deretter satte de kursen mot sør.Tjuveriet ble raskt oppdaget. 7. april meldte Johan Wilhelm Sager og Peder Kaarbøl seg for byfogden og ba om å få bytjener Berg med seg på jakt etter tjuvene. Ut fra vindretningen de siste dagene, antok man at tjuvene var dratt sørover - og satte etter. 8. april, kl. 21.00 om kvelden, traff de 'Even' og Elen på garden Mahle - på andre siden av Hustadvika. I båten deres som de kjente igjen, fant de tjuvgodset. Dermed bar det rett tilbake til Kristiansund med hele bunten.Men 'Even' var ingen enkel fange. Han skapte seg rett og slett tussete:'Bytjeneren berettet at han så seg nødsaget til å bakbinde og binde føttene på Even Christiansen ... men 'Pigen' som tillike bad Even Christiansen være føyelig, viste ingen motstand verken under pågripelsen eller under transporten.'Vel tilbake i Kristiansund, ble de to puttet i arresten. For å kunne holde på dem, ble det bestemt at 'Even' skulle boltes til veggen. Han hadde vært stor i kjeften og blant annet truet med å bryte opp arrest-døren. Dessuten hadde han kommet med 'skammelige uttalelser til arrest-forvarerens kone'. Under oppholdet i Kristiansund fikk 'Even' også forkynt underretts-dommen fra Trondheim, som han straks anket til stifts-overretten - siden også til Høyesterett.'Elles trur eg ikkje biletet her er av Gjest. Der skal vera eit bilete eller ei teikning av han etter at kom attende til Bergen, truleg trykt saman med ei songtekst. Der ser han ikkje ut som ein ung tjuvradd, men ser meir ut som ein kjøpmann med pondus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle olsen

Til (14): Tegningen du mener er vel shillinsvisen ' Hun sveg mig dog! ' hvor første bokstav i hver strofe tilsammen utgjør kjærestens Gjertine Carlsdatter fulle navn. Denne visen ga Baardsen ut på egent forlag så seint som i 1848. Det er også de som mener at denne tegningen IKKE er Gjest Baardsen. Ja,det fortelles også om personer som etter frigivelsen av Gjest i 1845 ga seg ut for å være den vidgjetne utbryteren. Dersom tegningen er av Gjest Baardsen så har han nok forsynt seg godt av matfatet i løpet av de fire årene han fikk leve som fri mann!

bilete8912.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er rett at han ga ut denne visa i 1848, men den er skriven i 1824. Les kommentaren min til denne visa i vise/dikt-boka vi ga ut for nokre år sidan. Den ligg på nett, på lenken i (16):'- 'Hun sveg mig dog': Skrevet av Gjest i 1824 og overlevert forloveden Tine i forbindelse med en konfrontasjon i rettssalen. Gjest var av politiet blitt utlagt som far til en Christines barn under navnet 'matros Ole Andreas Holm'. Tine trodde på politiet, fordi Gjest i en periode hadde brukt 'Holm' som dekknavn. Tine het egentlig Gjertine Carlsdatter og ble Gjests fengsels-kjæreste i Bergen på 1820-tallet. 'Hun sveg mig dog' er et acrostikon, det vil si at første bokstaven i hvert vers til sammen utgjør navnet på den person diktet handler om. Hvem som egentlig svek hvem, Tine Gjest, eller Gjest Tine, er et skjønns-spørsmål. Hun forlovet seg i fengslet med fangevokterens bror, mens han (uvitende om dette) fór rundt i byen for å finne seg en 'tøs'. Men far til Christines barn var han neppe. Matros Ole Andreas Holm var en autentisk person som gikk løs i Bergen på den tiden.'Då GB ga den ut i 1848, er det verd å merka seg at Tine budde i Biskopshamn nord for Bergen og dreiv forbrytarskule for m.a. sin nevø og ein ven av han. Året etter åka ho inn for sju år. Sidan veit ingen av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle olsen

Reidar ( 20 ) Vi for håpe på det! Legger ut orginal tegningen fra 1 utg.fra 1835 med kobberstukket portrett av G.B solgt på en auksjon med utropspris kr= 4000,-

bilete8918.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dette er absurd. Koparstikket er greit nok, men å kopla det andre fotografiet til Gjest, er heilt på jordet. Han levde 18 år på Akershus festning. Korleis ville han sett ut om han gjekk med halsjern i 18 år? Han var der trass alt som slave med tidsvis kloss festa til foten og i lenkje, men noko halsjern på ein vanleg slave? Nei. I eit fangehol, ja, men ikkje på slaveriet. Bruk hovudet lite granne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle olsen

Bjørn ( 24 )Jeg vet likegodt som deg at Gjest ikke gikk rund med noe jerklave rundt halsen i de 18 år han satt på Akershus. Spørsmålet mitt er om dette KAN være G.B? Jeg garanterer IKKE at det er han, men det er da meget rart at dette bilde går igjen i flere hisoriebøker med forskjellige biledtekster som feks: Den navgjetne mestertyv G.B.. og Dette fotografiet er over 150 år og viser den legendariske G.B.. samt et bilde som jeg nå legger ut : Gjest Baardsen like før han ble løslatt. fra boka TATERNE av Thor Gotaas Jeg har aldri sett en Botshusfange avbildet med jerklave om halsen.

bilete8927.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.