Gå til innhold
Arkivverket

[#76847] Dynastiet-Krystle - Linda Evenstad - med norske aner


Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Gjest Gaute Klepp

I (22) er nevnt Barbro Andersdatter f. Sæle (1741-1826). Det må vere denne som døpes 28 februar 1840 i Hegge. Foreldre er Anders Larsen Sæli og Kari Johan(ne)sdatter.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Vet ikke helt hva trådstarter ville...ser ut som han er fra Ål i Hallingdal?? Er han interessert i å koble sin slekt til Evenstad? Har denne Evenstad-slekta i basen fordi jeg interesserer meg for utflyttede Nesninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

I Stor-Elvdal har man lenge gått rundt og trodd at Linda Evans hadde navnet sitt fra Evenstad der i bygda. Etter det jeg har blitt fortalt, var det stor ståhei der oppe da noen 'fant ut' dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei!Mange takk for hjelpen. Det er interessant for meg at Linda har aner fra Hallingdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hennes oldefar er f. uekte på Nes, Hedmark av soldat Knud Knudsen fra Walders og Karie Tostensdatter fra Beito. Henne opphav er kjent men soldaten er det verre med siden det ikke er oppgitt noen alder på han ved noen av de to uekte barnfødslene han hadde på Nes..Militærarkivet er vel eneste løsningen..ved sønnen Ole Knudsen sin dåp i 1830 er han oppgitt som soldat i Xania men tjente på Nordre Aske på Nes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tore S. Falch

I innlegg 4 henvises det til Nes historielags årbok for 2002 som omhandler utvandringen fra Nes og Helgøya. (Dette er forøvrig en svært grundig bok som bl.a. tar for seg bakgrunnen for utvandringen til Amerika, og den forsøker å følge de utvandrede næsningenes videre liv og skjebner i Amerika. Boken er rikt illustrert, og det ligger åpenbart svært mye arbeide bak. En sjeldent god og omfattende årbok!)På s.149-152 er familien fra Evenstad omtalt, og opplysningene der bekrefter det vi er kommet frem til her i denne tråden (- eller motsatt). Det refereres også til en slektsbok ''Familien Evenstad'', utgitt i mai 1985 av Jim Gordon i Camarillo, California.Det fremgår at det blant søsknene til Linda Evans' farfar bare var én søster som ble igjen i Norge. Det var søsteren Karoline Matiasdatter Evenstad (1862-1936) som ble gift med Johannes Anstensen Brein (1856-1943). Paret hadde 12 barn, og 11 av dem vokste opp, og det er mange etterkommere - og dermed slektninger av Linda Evans - i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er et fotografi (hentet fra den nevnte årboken) av Linda Evans' farfars mor, Oline Olsdatter (Taskerud/Evenstad), født 27.juli 1833 i Nes på Hedmarken.Hun utvandret i 1884 med barna Ole Kristian, Haakon og Amalie (se innlegg 2). En sønn Martin hadde utvandret i 1880, ektemannen Matias hadde reist over i 1882 sammen med datteren Olava, og en datter Kjerstine kom etter dem i 1885.Olava døde i 1903 i Hendrum, Norwegian County, Minnesota.

bilete9145.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Tore, mye av informasjonen i den boka kommer fra meg men det er ikke nevnt. Jeg har enda mer opplysninger om Nesninger i Amerika og den første som reiste er ikke den som det står om i boka men ei jente som først reiste til sin bror i Stavanger i 1832 for så være med første båten derfra til Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.