Gå til innhold
Arkivverket

[#76857] Gudmund Tostensen og Ingebor Andersdtr. Botten i Rakkestad


Gjest Øivind Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Havik

Et sidespor, men mine forfedre Ole Andersen og Marthe Sørensdatter bodde på Botten på midten av 1700-tallet. Er det noen som vet om de var i slekt med nevnte Gudmund og Ingebor?Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Jeg har ikke vært borte i disse navnene i forbindelse med min slekt, men jeg har ikke funnet ut så mye om dem som bodde på Botten på 1700-tallet.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Dette er kanskje ikke så interessant, men jeg skriver det alikevel. Fra Skattemandtall 1723, Rakkestad med Degernes og Os : Botten (Botn i Os). Skyld 1 skp. 5 lisp. Oppsidder: med Haraldstad Engestøcke efter gl. mat. Oppsidder: Gudmund Tostensen og Peder Jensen. Eier: Christiania Hospital med bøksel Litt skog til gjerdefang. Sol-lien og middels vinding, liten eller ingen havn for hestene. Sår: 3 tnd. bl.korn, 6 tnd. havre, 1 sett erter, 1 sett. lin sæd. Avler 18 lass høy. Har: 2 hester, 8 creaturer og 8 sauer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hjertelig takk for opplysningene. Alle opplysninger er velkomne. Dette er fra en tid hvor jeg har vansker med å finne informasjon fra Rakkestad. Den informasjonen du kom med her, forteller ihvertfall at han hadde bodd en del år på Botten før han døde. Han har sannsynligvis vært der enda lenger tilbake enn 1723. Eldre skattemanntall kan vel si noe om det, men de har jeg ikke tilgang til.Hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Hei Det hadde stoppet opp for meg i Rakkestad for ei stund siden. Jeg kontaktet Rakkestad historielag og de oversendte spørsmålet mitt til noe som heter; Rakkestad Lokalsamling, som er et kommunalt,lokalhistorisk arkiv.Derfra fikk jeg veldig god hjelp videre. Hilsen Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.