Gå til innhold
Arkivverket

[#76858] Albertine Marie Eriksens slekt/forfedre i Beitstad, Nord Trøndelag


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Håper noen med kjennskap og muligens tilgang til bygdebøker for Beitstad, Nord Trøndelag kan være meg behjelpelig og kanskje komme med supplerende opplysninger..Jeg holder på med min svigerdatters forfedre og vil svært gjerne få bekreftet eller avkreftet om jeg er på rett spor.Det starter med Albertine Marie Eriksen f. 25.februar 1879 Eldenplass, (Hjeldplass?), Beitstad, Nord Trøndelag. (Datter av Albert Eriksen og Anne Marte Olsdatter)Hun ble døpt i Beitstad 1.juni 1879. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6581&idx_id=6581&uid=ny&idx_side=-9>LenkeI 1879 flyttet Albertine og moren Anne Marte Olsdatter til Hemnes, Nordland (faren Albert Eriksen har muligens reist før de?) Permanent sidelenke: LenkeAlbertine Marie ble for øvrig gift 24.september 1902 Hemnes, Nordland med Hans Kristian Tønder.Om Albertine Maries far Albert Eriksen har jeg at han er født 25,april 1853 på Eldenplass-Malmø, Beitstad. Døpt i Beitstad 26.juni 1853. Permanent sidelenke: LenkeAlbert og kona Anne Marta bor i Ft 1900 på Hemnæsberget, Hemnes, Nordland. De ble gift 6.januar 1876 Beitstad (Solberg), Nord Trøndelag. Permanent sidelenke: LenkeAlberts foreldre var Erik Olsen og Anne Marta Einersdatter.Alberts far Erik Olsen ble født 2.november 1817 på Kalbostad, (Elden) Beitstad, Nord Trøndelag og døpt i Elden i Beitstad 23.november 1817, som sønn av Ole Johansen Kaldal og Olava Ericsdatter Kalbostad. . Permanent sidelenke: Lenke(Jeg har ikke funnet vielsen mellom Eriks foreldre: Ole Johansen Kaldal og Olava Ericsdatter Kalbostad.) Ole Johansen Kaldal bor i FT 1901 på Kaldal med sine foreldre Johan Olsen Kaldal og Judith Johnsdatter [veldig interessert i opplysninger om foreldrene til Ole] Lenke Erik Olsen ble gift (har ikke funnet vielsen) med Anne Marta Einersdatter (Einarsdatter?) f. 28.juli 1824, døpt 26.september 1824 Beitstaden, som datter av Einer Larsen Elden og Anne Amundsdatter. Permanent sidelenke: LenkeAnne Martas foreldre Einer/Einar Larsen og Anne Amundsdatter har jeg ikke noe mer på.Så tilbake til Albertine Marie Eriksens mor Anne Marta Olsdatter f. 25.august 1848 Glasømoen, Beitstad, døpt Beitstad (Solberg) 5.november 1848. Permanent sidelenke: LenkeAnne Marte er muligens hun som ved tellingen 1865 er tjenestepige på gården Hjelde søndre og oppgis å være 18 år.Anne Marta Olsdatters foreldre Ole Johan Larsen og Pauline Johnsdatter er vel de som ved tellingen 1865 bor på Gladsømoen, Beitstaden. Lenke Og i tellingen 1900 på Gladsjøplass, Beitstaden: LenkeOle Johan Larsen og Pauline Johnsdatter ble gift 10.juli 1843 Beitstad (Solberg) - Ole Johan Larsen Storvoldsplads, født grd. Linnaasveet? 25 år. - Pauline Johnsdatter Bartneselden? 25 år.Hans far Lars Johansen og hennes far John Mikkelsen. Forlovere var Carl Magnus Bartneselden? og Lars Johansen Størvoldplass: Permanent sidelenke: Lenke[Pauline Johnsdatter har jeg ikke noe mer på.]Ole Johan Larsens foreldre Lars Johansen og Anne Thomasdatter ble gift 12.april 1819 Elden kirke, Solberg i Beitstad. - Ungkarl Lars Johansen Tøreng 22 år og pigen Anne Thomasdatter ibid., 28 år..Forlovere ved vielsen var Torber Nielsen Tøreng og Johan Larsen Linnaasveet under Vaneboe. Permanent sidelenke: Lenke I tellingen 1865 bor Lars Johansen og Anne Thomasdatter på Størvoldmoen, Beitstad: LenkeOm Anne Thomasdatter har jeg ingen flere opplysninger, men Lars Johansen tror jeg kan være han som i tellingen 1801 bor på gården Vaneboe: LenkeForeldrene til Lars Johansen, Johan Larsen [han har jeg ikke noe mer på] og Olava Olsdatter, har jeg at de giftet seg 19.april 1795: Johan Larsen Størvold med pigen Olava Olsdatter Størvold. Kausjonister/Forlovere var Peder Vanebo og Ole Størvold. Permanent sidelenke: Lenke Olava Olsdatter kan muligens være hun som blir døpt 2.august 1767, Ole Jonsen Overeins barn Olava: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Frode Hansen

Anne Amundsdatter Rennan fra Beitstad gift 3. gang i 1818 med Korporal Einar Larson Helbostad født ca 1793 død 1866Far til Einar er Lars Mortenson som ifølge bygdeboken for Namdalseid skal ha vært fra Mokk i Ogndalen. Han var gift med Marit Andersdatter, men det står ikke noe om hvor hun var fra.Lars dør 1815, begravet 02.07.1815. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16434&idx_id=16434&uid=ny&idx_side=-35>LenkeMarit døde 16.03.1816.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk skal du ha for hjelpen Knut Frode :o)Da fikk jeg på plass litt til for min svigerdatter.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Da er det vel Lars Mortensen og Marit Andersdatter vi finner på gården Møeg ved tellingen 1801: LenkeMvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Her fant jeg dåpen til Einar i Sparbu Permanent sidelenke: Lenke Det ser ut til å stå Mok ved dåpen. Er gården Mok og Møeg (ved tellingen 1801) det samme?Hvis det er det samme er det da Mok som er det korrekte å skrive?*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Frode Hansen

Det stemmer med barnas navn slik de er anført, ifølge bygdeboken, ved skifte etter Lars. Morten, gift med Helena Rolandsdatter, ble på Helbostad, Einar på Elda, Andreas(ikke oppgitt bosted), Ole på Eldbangen, Marta, gift med Ingebrigt Johanson Buvarp og Ragnhild. I tillegg nevnes: Henrik, i 1828 gift med Kirsti Andersdatter Vestviktrøa, og Elisabeth. Ole, Henrik, Ragnhild og Elisabeth var umyndige Formynder var farbroren Mikael Mortenson Benum i Beitstad. Skrivematen på gården tør jeg ikke uttale meg om, annet enn at det er vel kanskje slik det ble uttalt, og forfatteren har skrevet det slik. Tror Møeg er riktigere. finner en gård Møk og en Mokkasletten i 1865-tellingen for Sparbu: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk så mye igjen Knut Frode :o)Jeg tar imot alle råd og vink med stor takknemlighet.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Gårdsnavnet skrives nå Mokk. Jeg kan ha noen opplysninger om denne familien. Skal bare studere ditt lange førsteinnlegg litt grundigere for å se hva du ikke har fått svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Beitstadboka I s. 283, under gården Hjellan Vestre: Handelsmannen ved Osbrua. I 1870-åra åpna ein Albert Eriksen landhandel i ein 'Hjeldeplads'. Etter sikker tradisjon låg denne plassen like ved Osbrua (den øvre).Albert Eriksen var f. i Eldsve, Eidet, 21.10.1847, foreldre: Husmann Erik Olsen og k. Anna Marta Einarsdtr. I 1875 er han å finne på Ner-Malm, der han handla i 'Lillestuen'. Det var trulig starten av Malmo forbruksforening s.å. med utsalg på Øver-Malm, som fikk han til å fløtte. Etter som skriftlige kilder nemner den nye bustaden 'Hjeldeplass' har han fått bøgsel på eit jordstykke av Vestre Hjellan,nær brua, og bygde der. (På 'Stamphusbakkin'?)I 1876 ble han gift med døtra på Glasemoen, Anne Marta Olsdtr., f. 28.08.1848. Plassen er ikke nemnt under noen folketelling så ein veit ikke kor stor buskap eller utsé de hadde der.24.06.1879 holdt lensmannen ein frivillig auksjon i Albert Eriksens 'bopæl', står det. Han realiserte da varebeholdninga si og ga opp handelen. Det møtte mye folk og varene ble solgt i ca. 200 poster - mest krusty og tyvara - for kr. 231,39, eit vitnemål om det låge prisnivået i den tid. F.eks.: Krusfat 13 - 20 øre stykket, kommer 10 - 15 øre, nattpotter 28 - 60 øre. Når de fløtta frå denne heimen og kor de fløtta hen er ukjent. Barn: Albertine Marie f. 1878 i 'Hjeldeplads'.Alt dette er avskrift fra Beitstadboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Så flott Eldbjørg! Tusen takk skal du ha :o)Det er akkurat noe sånt jeg var på jakt etter. Litt mer informajon om nevnte personer. Det blir litt mere kjøtt på beina ut av det :-)Som nevnt i mitt 1 innlegg flyttet Albert hans kone og datteren til Hemnes, Nordland.Det ble nok litt langt det første innlegget mitt og mange opplysninger, men jeg tenkte som sagt at det var bedre at jeg la ut det jeg mente å vite så langt, i håp om hjelp :-)Tusen takk enda en gang, mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg tar det litt 'bit for bit'.Du skriver: Alberts far Erik Olsen ble født 2.november 1817 på Kalbostad (Helbostad, antar jeg), (Elden) Beitstad, Nord Trøndelag og døpt i Elden i Beitstad 23.november 1817, som sønn av Ole Johansen Kaldal og Olava Ericsdatter Kalbostad.Ole Johansen Kaldal bor i FT 1901 (1801) på Kaldal med sine foreldre Johan Olsen Kaldal og Judith Johnsdatter [veldig interessert i opplysninger om foreldrene til Ole]Mitt svar: Johan Olsen var fra Ulstad i Beitstad. I flg. Beitstadboka II s. 90 under Ulstad Vestre, var han 'født 1766, kom til Kaldal, og ble stamfar til den mektige Kaldalslekta.' Johan Olsens foreldre var i flg. bygdeboka, Ole Johansen og Malena Olsdtr., som 'visstnok var frå Føllingsognet'. Ole Johansen døde i 1777. (Dette er samme familie som en av mine forfedre, men om det er biologisk slektsband, eller stefamilie, må jeg studere nærmere for å finne ut.)Judith (Jådå) Johnsdtr. er i flg. bygdeboka for Namdalseid (s. 399, under Kaldal) født i 1763. Hennes foreldre: Jon Estensen Kaldalmoen og Ingeborg Ingebrigtsdtr. Brørs. Under husmannsplassen Kaldalmoen (s. 402), står det bl.a. Jon Estenson K. var f. o. 1730. Hans far var Esten Amundsen, som døde i 1741, 44 år gml. Denne Esten var gift flere ganger, litt uklart hvem som er mor til Jon Estensen.Mor til Judith Johnsdtr. Ingeborg Ingebrigtsdtr. Brørs (, var datter til: Ingebrigt Ingebrigtsen Brørs (1681 - 1750), og Ingeborg Jonsdtr. f. o. 1702, d. 1776. (Dette er også mine aner.)Både Jon Estensen og kona Ingeborg Ingebrigtsdtr. døde i 1786, han 56 år, og ho 46 år.Håper ikke dette ble for rotete! Alle disse opplysningene må selvsagt sjekkes med kirkebøker, for denne bygdeboka er det en del feil i. Det kan også være lurt å låne bygdebøkene for Namdalseid og Beitstad på biblioteket for å kunne studere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

NB! Du skriver at det står i Beitstadboka I s. 283, under gården Hjellan Vestre, at Albert Eriksen var f. i Eldsve, Eidet, 21.10.1847 av foreldre: Husmann Erik Olsen og kone Anna Marta Einarsdtr.Jeg har notert hans dåp med de samme foreldrene 26.juni 1853. (nr. 46) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2494&idx_id=2494&uid=ny&idx_side=-46>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Forfatteren av bygdeboka har forvekslet Albert med hans eldste bror Einar Adolf. Erik Olsen og Anne Marta Einarsdtr. giftet seg 15. april 1847: Lenke (Brudepar nr. 6.)Jeg er født og oppvokst i nabolaget til Elden og Eldsve. Kjenner mange etterkommere etter foreldrene til Ane-Marta Eldsve, men ingen etter Erik og Ane-Marta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen hjertelig takk enda en gang Eldbjørg :o)Kan tro jeg blir glad! Jeg får sette meg ned å føre inn all informasjonen, så jeg ikke går glipp av noe :-)Veldig morro for min svigerdatter dette. Hun hadde ingen ting fra Nord Trøndelag. Hun visste ikke at hun hadde noen derfra.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solrun Holien

Olava Eriksdatters foreldre var Erik Butulsen (ca.1762-1797) og Mille Pedersdatter (ca. 1759-1804) på Ås ved kirka. Hun hadde også ei søster, Berit. Faren døde tidlig, mora gifta seg opp igjen, men så var det hun som døde i 1804. Olava kom da til farens onkel på Helbostad, Ingebrigt Eriksen. Ole Johansen og Olava rakk ikke å gifte seg, han døde før Erik ble født. Olava ble på Helbostad med sønnen. Ingebrigt hadde også en sønn Erik. Han ble kalt Erik Helbostad og Olavas Erik ble Erik Kaldal. Erik Helbostad ble Namdalseids første ordfører. En annen av Ingebrigt Helbostads sønner, Nils, ble gift med hun som ble odelsjente på Kaldal da Ole døde. Ingebrigt hadde også dattera Nikoline. Hun er en av mine tipper.Erik Butulsens foreldre var Butul Eriksen i Finnvolden og kona Berit Nilsdatter. Butuls foreldre var Erik Butulsen Lingen og Gollaug Ingebrigtsdatter. De kom fra Ålmo på Snåsa. Erik døde i 1760, 60 år gammel. Hans far var Butul Tølløvsen.Mvh. Solrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen hjertelig takk Solrun for ytterligere opplysninger. Det kommer veldig godt med. Jeg får føre opp til den store gullmedalje :-)Jeg finner forøvrig at Judith (Jådå/Jødda) blir døpt i 1764: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16433&idx_id=16433&uid=ny&idx_side=-121>LenkeJeg fant at Ingebrigt Brørs gravlegges 69 år gammel i 1750. Permanent sidelenke: LenkeJeg fant at hans kone Ingeborg Brørs gravlegges 74 år gammel 28.februar 1776. Permanent sidelenke: Lenke Det går framover :-))Takk, og *Smil* igjen fra Rigmor Men er det sikkert at det er Ingeborg Ingebrigtsdatter Brørs som er hennes mor?Jeg finner at Jon Estensen Kaldal, men konas navn ser ut til å være en NN Ericsdatter Kolstad (høyre side): Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Det er kanskje Joen Joenss. Erten det står?Jeg finner ingen vielse mellom Jon Estensen Kaldal og Ingeborg Ingebrigtsdatter Brørs.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

God morgen i regnet :o)Da har jeg funnet følgende ut fra de siste opplysningene: Ekteskap 1762 - Butel Erichsen Linge med Berite Nielsdatter: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16433&idx_id=16433&uid=ny&idx_side=-111>LenkeDødsfall 1798: Berit Nilsdatter - Butil Finsvoldens hustru Berithe Nielsdatter døde 65 år gammel. (Iflg. alder ved dødsfall skal hun være født omkr.1733. Har ikke funnet noen dåp i Beitstad 1732-1733-1734) Permanent sidelenke: LenkeFødsel 1763: Erik Butulsen - Butel Lingens barn; Erich Permanent sidelenke: LenkeBegravelse 1797 - Eric Butilsønn Aas gravlegges 35 1/2 år gammel. Permanent sidelenke: LenkeEkteskap 1792 - Eric Butilsen Aas med Enken Mille Pedersdatter. Permanent sidelenke: LenkeBarnedåp 1793 - 2. Juledag. Eric Aas barn Olava. Permanent sidelenke: LenkeVed tellingen bor Olava på gården Aas. Moren Mille Pedersdatter er da i sitt 3.ekteskap:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Hei igjen! For noen år siden laget jeg en oversikt over barna til Erik Olsen og Anne Marta Einarsdtr. Her er noe av det:Einar Adolf f. 1847. 1900: Einar Elden, skredder, plassbruker på Moen under Selnes, Klinga. Gift, 4 barnOluf f. 1849. 1900: Oluf Elden, Mosjøen, farver G.m. Hansine f. Namsos 4 barnAlbert f. 1853. 1900: Albert Erichsen, Hemnes, Nordland, arb. Sagbrug G.m. Martha f. 1848 i Beitstaden. Telefonistinde Datter Marie f. 1879 Beitstaden TelefonistindeEdvard Martin f. 1858. Til Vefsn 1878: Edvard Martin Eriksen. Til Sundsvall 1890 (Utflyttet 1877.) Til Amerika 1891.Anna Gurine f. 1864. 1900: Anna Gurene Elden,Trondheim, Sypige ved Skrædder Sæthers VerkstedHaakon Olaf f. 1867. Den eneste som ble boende på Namdalseid. Han døde i 1947.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Flott Eldbjørg, da skal jeg skrive ned det også :o)Jeg leter fortsatt for å finne kilder og fant da dette: Konfirmasjon 1774 - Mille Pedersdatter konfirmeres. Hun har bosted Aas ved konfirmasjonen. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16433&idx_id=16433&uid=ny&idx_side=-249>LenkeKonfirmasjon 1783 - Erik Butulsen Findvold konfirmeres 19 år gammel. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Som nevnt tidligere har ikke denne delen av min svigerdatters familie vært gjennomgått tidligere,men jeg ser nå at det er feil når jeg skriver at hun ikke hadde noen fra Nord Trøndelag.Hun har jo Rinnan slekten fra Levanger, Nord Trøndelag, Røstad og Gran fra Frol, (Skogn) Nord Trøndelag.Du nevnte i innlegg 2 en Anne Amundsdatter Rennan gift 3. gang i 1818 med Korporal Einar Larson Helbostad.Er Rennan og Rinnan det samme, eller to forskjellige? Vet du noe mer om Anne Amundsdatter Rennan, Eldbjørg?*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.