Gå til innhold
Arkivverket

[#76858] Albertine Marie Eriksens slekt/forfedre i Beitstad, Nord Trøndelag


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Rennan er Beitstad. Beitstadboka III s. 86 forteller at Anne Amundsdtr. var født 1787. Hennes far var: Amund Johnsen, f. 1761. Ukjent hvor han kom fra. Var en flink smed. Døde 21.09.1837, 82 år gml. Alderen stemmer ikke med f.t. 1801. Amund ble i 1786 g.m. Gunhild Anfindsdtr. Rennan f. 1763. Gunhild døde 19.03.1852. Gunhilds foreldre var Anfind Halvorsen Rennan (1723 - 1767) og Anne Olsdtr.Hun var av ukjent opphav, gift med Anfind i 1749, døde 1807. Etter ekteskapet med Anfind, var hun gift to ganger til. Ingen barn i disse ekteskapa.Gunhild Anfindsdtr. hadde flere søsken. Broren Halvor Anfindsen er min tipptippoldefar, så også gjennom denne greina er jeg i slekt med din svigerdatter.Foreldre til Anfind Halvorsen Rennan: Halvor Anfindsen Østby, f. i Stod ca 1688, og Marit Olsdtr. Østby f. ca 1692.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Det var slik når en hadde en gård rundt 1800, at det trengtes både 'kaill og kjerring'. Hvis en ektefelle døde, så giftet den gjenværende seg opp igjen. Så kunne den som hadde vært enke/enkemann dø, og da giftet dennes gjenværende ektefelle seg igjen. Slik kunne det gå flere ganger. Det var slik i tilfellet Anne Amundsdatter Rennan. Hun kom til gården Elda (el. Elden) på Namdalseid (Beitstad prestegjeld) og ble i 1814 g.m. enkemann Tomas Mikelson. De fikk barn sammen (muligens fire?). Tomas døde i 1816. Anne Amundsdtr.giftet seg så med sønnen i nabogården, Vilhelm RAsmussen Elden, f. 1785. Ser ikke ut til at de hadde barn. Så giftet hun seg for tredje gang, i 1818, med korporal Einar Larson Helbostad. De fikk fem barn, en av dem var Ane Marta, som ble gift med Erik Olsen. Anne Amundsdtr. døde i 1837, 49 år gml. Etter så mange arveoppgjør og delinger, var arven nå bare 2 spd. og 51 skilling. (Bygdeboka for Namdalseid s. 162)En bror til Ane Marta het Lorents Einarsen Elden. Han emigrerte til Amerika med hele sin familie, og hans familie har tatt vare på en stor mengde brev fra åra 1840 - 1920. Jeg kjenner etterkommerne i Minnesota, og har derfor tilgang til disse breva. Her fortelles det om hvordan det går i gamlelandet, og jeg vet at søstera Ane Marta Eldsve, og noen av barne hennes er nevnt i disse breva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Så spennende det du forteller Eldbjørg :o)Jeg synes det er så fint med noen historier de personene en fører opp. Så morro at dere er av samme slekt! Min svigerdatter er en fantastisk jente, som jeg er veldig glad i. Hun og min sønn har hengt sammen siden de var 16 år og nå er de 41. Jeg gleder meg til å det meste på plass. Jeg vet at min svigerdatter vil sette stor pris på det og det gjør hennes far også. Jeg finner ingen vielse av Anne Amundsdatter Rennan og Einer Larsen Helbostad enn den som kommer fram på Familysearch 12.mars 1818Anna Amundsdatter er vel da hun vi finner ved tellingen 1801 på gården Renden: Lenke Tusen takk enda en gang, med *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Brudepar nr. 1 i 1818: LenkeDette er ministerialboka for Elden sogn, i Beitstad prestegjeld. Den gamle Elden kirke lå like ved gården. Det kom ny kirke i 1858, og den ble bygget på gården Ås, som Solrun nevner i innlegg 17. Den gamle kirka i Elda ble revet, men kirkegården er fortsatt i bruk. Den eldste grava med synlig stein på tror jeg er etter Erik Helbostad (d. 1846), som også er nevnt av Solrun. Det er en flat stein som ligger på marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk enda en gang :o)Jeg har lett og lett, men den vielsen fant altså ikke jeg, enda det var fin og tydelig skrift. Godt med hjelp :-)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Tillater meg å henge meg på med et spørsmål: I (6) er nevnt en Kirsti Andersdatter Vestviktrøa, gift med Henrik Larsen. Er det noen som kjenner hennes aner? Jeg har hennes foreldre notert som Anders Estensen og Pauline Eliasdatter, men ingen tidligere generasjoner. Takknemlig for svar.Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Beitstadboka II s. 392 omtaler Vestviktrøa. Her står det om Karl Anders Estensen og Pauline Eliasdtr. at 'opphavet deres er noe usikkert. Men det ser ut til at han var på Malmo da han ble konfirmert i 1781, ho på Bartnes ved konf. 1784. De ble gift i 1790.' Det er omtalt 8 barn, bl.a. 'Kirstine f. 1802, g. 1828 m. Henrik Larsen Helbostad, f. 15.09.1802 i Sparbu.' Det står en god del om Kirstine og Henrik under gården Opdal østre i Beitstad (BB II s. 46). De var der ved f.t. i 1865, står det. Karl Anders Estensen og Pauline Eliasdtr. er 4xtippoldeforeldre til min mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Beitstadboka II s. 392 omtaler Vestviktrøa. Her står det om Karl Anders Estensen og Pauline Eliasdtr. at 'opphavet deres er noe usikkert. Men det ser ut til at han var på Malmo da han ble konfirmert i 1781, ho på Bartnes ved konf. 1784. De ble gift i 1790.' Det er omtalt 8 barn, bl.a. 'Kirstine f. 1802, g. 1828 m. Henrik Larsen Helbostad, f. 15.09.1802 i Sparbu.' Det står en god del om Kirstine og Henrik under gården Opdal østre i Beitstad (BB II s. 46). De var der ved f.t. i 1865, står det. Karl Anders Estensen og Pauline Eliasdtr. er 4xtippoldeforeldre til min mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Eldbjørg :o)Jeg har kikket litt på skiftet, men må desverre melde pass. Har store problemer med øynene mine.Jeg ser og forstår noen navn som er nevnt, men det er vel også det eneste.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Tenkte jeg nå skulle se litt på Albertine Marie Eriksens mor, Anne Marta Olsdatter f. 25.august 1848 Glasømoen, og de spørsmåla du har rundt hennes slekt. Her kommer jeg også bort i familier jeg har sett på tidligere. Ikke direkte slekt, men jeg vet at en av mine tippoldefedre vokste opp hos, eller bodde mye hos Lars Johansen, Anne Marta Olsdatters farfar.BB II s. 229, Glasemoen under gården Gladsø Søndre (øvre): Ole Larsen var f. i Linåssvee 04.07.1819 og vaks opp på Størvollmoen. G. i 1845 m. Pauline Johnsdtr. frå Vester-Elda (dette er Elda i Beitstad, for ikke å forveksle med Elda på Namdalseid) f. 1817. De budde heime hos foreldra hennes før de fløtta til Glasemoen. Ole var snekkar og skulle være ein meister til å lage ljåorv og river. Han hadde tilsyn og stell med stampa i Glase-elva. ... De var arbeidsføre opp i høg alder og sto seg godt. Ole døde 06.02.1907, Pauline 10.01.1912. Det ble da holdt auksjon etter dem. Jeg tar dette også 'bit for bit'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Så til Pauline Johnsdtr. fra Vester-Elda. Her ser jeg at hun er søskenbarn til faren til den tippoldefaren min som jeg nevnte i forrige innlegg.Paulines foreldre var Jon Mikkelsen Elden f. 1784, iflg. BB II s. 22, og Gunhild Rasmusdtr. Gunhild var 22 år da de giftet seg i 1805. Jon Mikkelsen døde 1843. Jon hadde bygslet gården sammen med sin bror Ole (min 3xtipp), og da gården ble solgt etter at Jon døde, 'ble den påhefta kår til Jons enke Gunhild, og til Ole og Malena.' Gunhild døde i 1868, 87 år.Jon Mikkelsens foreldre: Elisabeth Paulsdtr. f. 1741, ukjent herkomst,ble enke, og giftet seg opp i 1777 med Michel Jonsen. Han var trolig identisk med ein Michel Haugen som ble konfirmert i Beitstad i 1772. Etter oppgitt alder i 1801 (48 år) skal han være f. i 1753. Trolig innfløtta frå Kvam sogn. Elisabeth døde i 1805, Michel i 1821.Alt dette fra BB II. Bør sjekkes med kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Så flott Eldbjørg, du er en knupp :o)Jeg har sittet og puslet litt på morgenen, før vi skal ut og handle og har funnet dette: 1818 - Pauline Johnsdatter er mulig hun jeg finner som døpt 25.oktober 1818 i Elden kirke, som datter av Gaardmand Jon Michelsen Bartelselden og Gunhild Rasmusdatter. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16435&idx_id=16435&uid=ny&idx_side=-15>LenkeFT 1865 – Paulines mor Gunhild Rasmusdatter bor som føderådsenke 82 år på Elden med datteren Rebekka og hennes familie: Lenke .1739 - Anfind Halvorsen Rennan konfirmert 1739. Han konfirmeres samtidig med broren Christopher. : Permanent sidelenke: Lenke1767 - Anfind Rennen gravlegges 43 år og 7 måneder gammel. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Her krysset visst våre innlegg hverandre ;-)Fantastisk hvor mye opplysninger du gir meg. Jeg får studere dette nærmere etterpå og få det på plass. *Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Huff, huff, innlegg 40 skulle være en rettelse til innlegg 38.Dette er både interessant og nyttig for meg, fordi det gjelder familier jeg har studert mer eller mindre inngående tidligere, og som jeg nå får frisket opp. Er i startgropa på et skriveprosjekt, og en del av dette blir med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Når det gjelder ditt sp.m. i innlegg 39, så skrives dette gårdsnavnet nå Rennan.Så til Gunhild Rasmusdtr., g.m. John Mikkelsen i Vester-Elda. BB I s. 22: 'Ole og Jon (Mikkelssønner) henta begge gifte på Ner-Bratberg, der Rasmus Kristoffersen fra Forfonn i Kvam sogn og kona Karen Ingebrigtsdtr. var bøgselfolk.'BB II s. 102 under gården Bratberg Vestre: 'Kjøper var da (1769) Rasmus Kristofersen Forfang, som fekk skjøte 03.07.1770 for 601 rdl. Da følgde med korn- og høyavling, humlestenger og kornstaur, ein kakkelovn og ei utmura kobberbrygge. Rasmus var f. på Forfang 1741, foreldre Kristofer Paulsen og hans 2. kone Marit Rasmusdtr. f. Gust. Hans kone var Karen Ingebrigtsdtr., truleg også fra Stod, men kjenner ikke opphavet hennes.' Det nevnes 10 barn, alle født på Bratberg. Rasmus Bratberg døde 1809, Karen Bratberg døde 1812, 64 år gml. Rasmus og Katrine blir mine 4xtippoldeforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk enda en gang Eldbjørg :o)Veldig fint at du fant Anfind også. Jeg lette jo bare i Beitstad jeg. Kommer han fra en gård i Stod som heter Østbye, i.o.m. at faren kalles Halvor Østbÿe?Jeg får begynne å føre inn og lete opp i kirkebøkene på det nyeste jeg har fått av deg nå.Godt å vite ar du har nytte av oppslagene du også da, i forbindelse med at du frisker opp :-)Mvh og *Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Østby gård ligger i Egge, nå tilhørende Steinkje kommune. Opprinnelig Stod kommune. Egge ble en egen kommune 1. januar 1869. 1964 slått sammen med Steinkjer.Hvis du fortsatt ser noe du mangler,så bare si fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk for det Eldbjørg :o)Sovna tvert etter middag og nå er jo klokka allerede 18.15 Jeg får vel fortsette imorgen og ta lørdagskvelden nå.Fant ihvertfall dette før jeg sovna :-)1769 Stod, Nord Trøndelag: 24 Trinit Trolovet Rasmus Christophersen seg med Pigen Karen Ingebrigtsdatter. Forlovere var Ingebregt og Erich?/Henrich? Paulsen Forfang . Ægteviet 20 desember 1769.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16444&idx_id=16444&uid=ny&idx_side=-104>Lenke Rasmus og Karen m/barn- Folketellingen 1801 på gården Bratberg, Beitstaden, Nord Trøndelag:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Det var gårdfolka på Bratberg, Rasmus Kristoffersen og Karen Ingebrigtsdtr. som, i flg. bygdeboka, hadde 10 barn. (Kristoffer Paulsen og Marit Rasmusdtr. f. Gust var foreldre til Rasmus Kristoffersen.) Ved f.t. 1801 er det 7 barn nevnt på Bratberg. I tillegg til disse var det to som døde som små, og en, Ingebrigt, som ble gift i 1797.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

God morgen og takk for det Eldbjørg :o)Dette er det siste jeg har funnet fram: 1746 Stod- Kan dette være Karen Ingebretsdatter? Iflg. kirkebok for Stod MINI nr. 746A01 (1688-1759), side 88l, nr. 32, døpes tvillingene Karen og Marite Ingebretsdatter f. 17.august 1746, døpt 21.august 1746 Stod, Nord Trøndelag. Far Ingebregt Udgaard? (Nordgaard iflg. Familysearch.)Finner ingen Karen Ingebretsdatter i Stod 1747-1748-1749. (Flyttet til Bratberg, Beitstad?)Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16443&idx_id=16443&uid=ny&idx_side=-97>Lenke En Karen Ingebretsdatter konfirmeres i Stod 1764 (men ingen Marite) Permanent sidelenke: LenkeDødsfall 1812 - Karen Ingebretsdatter Bratberg gravlegges 29.februar 1812, 64 år gammel. Permanent sidelenke: Lenke Dåp . 18.februar 1781 Gunille Rasmusdatter Bratberg døpes. Permanent sidelenke: Lenke Giftemål 7.november 1805, Beitstad - John Michelsen Bartneselden og pigen Gunille Rasmusdtr. Gifter seg 7.november 1805. Permanent sidelenke: LenkeDødsfall 29.januar 1868 - Kårkone Gunhild Rasmusdatter med oppholdssted Bartneselden, døde 87 år gammel., grl. 1.mars 1868. Permanent sidelenke: LenkeDåp 4.januar 1784 Beitstad; Joen Michels. Bart: Ellen Permanent sidelenke: LenkeDødsfall 26.mai 1843 Gaardmand John Mikkelsønn, bosted Bartneselden gravlegges 59 1/2 år. 2.juni 1843 (nr.38) Permanent sidelenke: LenkeVielse 2.november 1777 Beitstad, Michel B. Ellen og Lise Povelsdatter. (Michel Johnsen og Elisabeth Paulsdatter?) Permanent sidelenke: Lenke =ny&idx_side=-168FT 1801 på Bartnæselden, (Solberg) Beitstad – Michael Johnsen og Elisabeth Paulsdatter med familie (Minus sønnen Jon/John) LenkeKan det være 18 år gamle John (Michelsen) Michaelsen som i FT 1801 er som tjenestefolk på Mindrum? – Finner ingen andre som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.