Gå til innhold
Arkivverket

[#76861] Sakna protokollar -


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Eg les mykje skifteprotokollar for tida, og kan ikkje unngå å møte på tilvisingar til andre skifte som vi ikkje har bevart. Då er det eg undrast, berre sånn ut i det blå -- hender det at gamle protokollar/dokument som ein ikkje visste om berre dukkar opp ein dag? Eg veit at ei kyrkjebok for Davik vart funnen i Volda ein gong, rett nok for ein heil del år sidan.Og kvar kan i så fall vere naturleg å leite etter slikt? Utanlandske arkiv? Stabburet på gamle embetsgardar?Eg reknar ikkje med å få noko fasitsvar på dette, men det hadde vore interessant å få høyre litt om emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Fragmenter av kirkebok fra slutten av 1600-tallet for Oppdal i Sør-Trøndelag ble funnet som 'tapetsering' i ei gammel kiste: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er selvsagt anledning til å håpe! Men det vil nok komme som en stor overraskelse om f. eks. gamle kirkebøker eller skifteprotokoller skulle dukke opp. Materialet er innkalt en rekke ganger gjennom mer enn 100 år, og ansatte ved arkivene har vært rundt, i kjellere, på loft, på stabbur, til og med 'fisket' etter materiale i hule vegger!Det man aldri kan utelukke er at protokoller er kommet på avveier for lang tid tilbake, og at de kan ligge hos private eiere. Fra tid til annen dukker det opp slikt materiale, men gjerne mindre sentrale arkivalier.Opp gjennom årene har det vært svinn. Noe er tapt i brann, annet materiale er blitt skadd av fukt og sopp, og har nok blitt oppfattet som så ødelagt at det er kassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg ser nok at realisten bør tru at alt er funne, men Arne Langås sitt innlegg gjer at optimisten kan leve enno! Takk for svar, begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.