Gå til innhold
Arkivverket

[#76868] Hvem var Christian Michel Rottbølls norskfødte kone (Børglum Kloster)?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg sitter her og blar i boken _H. C. Andersens eventyrlige Nordjylland_ (Helge v. Qvistorff, 2000) og spekulerer på om noen kjenner slektsbakgrunnen til Christian Michael Rottbølls norskfødte kone, Gunhild Marie Hoversdatter?Christian Micheal Rottbøll (1805-1894) kjøpte Børglum Kloster på Nord-Jylland i 1835. Han fikk så ikke mindre enn 6 barn med sin husbestyrerinne - ovenfor nevnte Gunhild Marie Hoversdatter. Først i 1854 giftet han seg med henne - ifølge boken som en 'konfirmationsgave' til deres eldste datter Othilie. Det eneste som blir opplyst i boken om Gunhild Marie Hoversdatters bakgrunn, er at hun var norskfødt og skomakerdatter.OJp.t. Aalborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser nå at Gunhild Maries fødested i danske folketellinger er oppgitt som Hjørring. I så fall kan det vel tenkes at det var hennes foreldre som var norskfødte. Alderen hennes er 24 år i 1840, 30 år i 1845, 35 år i 1850 og 44 år i 1860 - så hun må ha vært født i 1814/1815. I 1860 kalles hun for øvrig Gunild Marie Hansen - ellers Hoversdatter/Haaversdatter. Kanskje farens navn har vært Haaver Hansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ifølge denne dansk-svenske hjemmesiden ble Gunhild Marie født i Hjørring 31. mai 1815:LenkeSom vi ser, var hun datter til skomaker Hover Thomsen og Sidsel Marie Povelsdatter - og hun døde så seint som 11. juni 1902 i København. Det står ingenting om hvor foreldrene var født - men det er vel en av dem (eller muligens begge) som representerer det eventuelle norske opphavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En Haavor Thomassen ble døpt i Arendal 1. mars 1788. Foreldrene var Thomas Haavorsen og Gunild Knudsdatter:LenkeDet er jo selvsagt et skudd i halvblinde, men jeg har vanskelig for å tro at forfatteren av boka om H. C. Andersens reiser i Nord-Jylland har tatt påstanden om Gunhild Marie Haaversdatters norske opphav fullstendig ut av luften. Og at en eventuell norsk forbindelse i så fall går til Arendal, vil jo ikke være overraskende. Vi kan jo ellers legge merke til at navnet på den arendalske Haavor Thomassens mor - Gunhild - 'passer' godt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Haaver (Hover) Thomsen og Sidsel Marie Povelsdatter er muligens døde før 1834, for jeg finner dem ikke i den danske folketellingen da. Datteren Gunhild Marie Hoversdatter (19 år) er tjenestepike hos Eilert Hagerup Bornemann Segelche i Tornby (Kjærsgaard Hovedgaard) - mens hennes søsken, Thomas Hoversen (16 år) og Nicoline Hoversdtr. (20 år), er i tjeneste hos enken Else Kirstine Poulsdtr. i Hjørring (formodentlig deres mors søster).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tar med litt til, mens jeg er i gang:Haaver Thomsens og Sidsel Marie Povelsdatters eldste barn, Nicoline, ble født før foreldrene giftet seg - og døpt i Hjørring 23/5 1813. Blant fadderne var ovenfor nevnte Else Kirstine Povelsdtr. - noe som styrker antakelsen om at hun var Sidsel Maries søster. En av de andre fadderne var Knud Thomsen, som jo kan ha vært farens bror.Haaver Thomsen og Sidsel Marie Povelsdtr. giftet seg (også det i Hjørring) 3. mai 1814 - og det blir da opplyst at bruden var enke etter en Niels Hansen Øster Dahmen, som var død i 1811.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Apropos fadderen Knud Thomsen:Den Haavor Thomassen som ble døpt i Arendal 1. mars 1788 (se innlegg 5) hadde en bror Knud, døpt samme sted 1. februar 1791: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I 1801 bodde både Haavor og Knud i Arendal hos sin eldre søster Anna Maria, som var gift med Christen Stephensen Møller:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare en liten korreksjon:Den Knud Thomassen som ble født i 1791 døde nok som liten - så den Knud som levde opp, ble født to år senere; nærmere bestemt 30/5 1793 (døpt 13/6).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En interessant dåp i Hjørring:15. april 1811 fikk 'Pige' Anne Andreasdatter et barn utenfor ekteskap. Den oppgitte barnefar var en Anders Olufsen fra Arendal, som var i Danmark med et kaperskip. Og en av barnets faddere var Hover Thomsen. Dette beviser selvsagt ikke noe som helst, men jeg synes likevel Arendals-'sammenfallet' er verd å merke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.