Gå til innhold
Arkivverket

[#76869] Ole Ellingsen Hjelde fra Verdal


Gjest Jostein Riseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Riseth

Ole Ellingsen Hjelde ble gift 3.januar 1904 i Leka kirke med Kristine Eugenie Hansdatter f.12.02.1874 på Madsøy Leka. Ole Ellingsen var født 8.mars 1869 og døde 26.mai 1953. Han er gravlagt på Gamle Aker kirkegård. De fikk ei datter Astrid f.5.november 1902. Er det noen som vet noe om Kristine Eugenie Hansdatter ? Hadde familien flere barn ? Hvor ble det av Astrid ? Foreldrene til Ole Ellingsen Hjelde skal ha vært Elling Larsen Hjeldevald og Beret Baardsdatter . Noen som vet mer om dem ?Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Ja det er nok riktig person. Da vet vi at kona døde før 1900 og Elling etter 1900. Jeg har også funnet familien i FT for 1865. Jeg tror Ole Ellingsen flyttet til Trondheim tidlig på 1900-tallet. Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Tiller

Hei. I fødselsregistret for Verdal finner du Ole Ellingsen født 8/3 1869. Der står det i merknadsfeltet: konfirmert 20/4 1884, att.6/2 1895 til fengselsprest i Hval.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Vielsen til Ole Ellingsens foreldre, Elling og Bereth Martha i 1858, se par nr. 9: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Vuku i Verdal, Klokkerbok nr. 724C04 (1846-1878), Ekteviede 1858, side 276. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3814&idx_id=3814&uid=ny&idx_side=-276>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Takk til både Bjørg , Nina og Randi. Det var litt interessant det du har funnet Nina. Bemerkningen i fødselsreg., attestert 6/2 1895 til fengselsprest Hval i ?. Jeg har søkt litt og funnet ut at fengselsprest Hval er identisk med Anders Hval , stortingsrepr. for Høyre, pioner innen ' Omstreifermisjonen' og leder for misjonens ' Nordenfjeldske komite' i Trondheim. Også formann i Strinda vergeråd. Jeg har privat notert at Ole Ellingsen Hjelde satt fengslet i Trondheim i 1906. Kan han ha vært innsatt også på 1890-tallet og at denne att. til fengselsprest Anders Hval tyder på det ? Finnes det noen protokoller / registre over innsatte i Trondheim ( landsfengsel ) ?Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Tiller

Du finner foreldrene til Kristine i ft 1900 for Leka på gården Engan Vågan . Kristine er vel hun som vi finner på Ellingnesset i ft 1900 for Leka. På gravminner i Norge finnes en Kristianne Ellingsen død 6/3 1961 (id 710751) Kan dette være rett person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Takk for nye opplysninger Nina. Jeg hadde dåp for Kristine og FT 1900. Når det gjelder dødsdato og gravsted er det nok riktig person og sted. Mannen Ole Ellingsen ble jo også gravlagt på Gamle Aker kirkegård. Jeg har også funnet Astrid ( dattera) gravlagt på Orkdalø kirkegård. Hun var gift med Johan L. Strand. Det som nå gjenstår er eventuelle søsken til Astrid.Astrid ble født på Leka, men familien flyttet derfra. Derfor kan det bli vanskelig å finne dem. Kanskje må jeg vente til 1910 FT blir lagt ut nærmere jul Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.