Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Oddbjørn Borch

[#76881] Oluf Olsen Lange - Nordlandshandler 1736

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Borch

i Manntallet over Trondhjem 1736 nevnes en Ole Olsen, Velbeholden mand. I 1745 (Borgarkompania) er han nevnt i første Rode. I Panteboka for Trondheim 1754 er han nenvt i følgende tekst:SKJØTE 8. 3.1754 Trondhjem Pantebok 6, 283 TIL :F1:Giert :E1:Rosholt FRA :F1:Jacob :P1:Mathiassen :E1:Borch :T3:og :F2:Mathias :P2:Jacobsen :E2:Borch PÅ :T1:2/3 i nordlandshandler :F1:Ole :P1:Olsen :E1:Lange :T3:og hans døde ustru :F2:Else :P2:Josephsdatter :T5:gård og grunn. 1. eiendom: Grunn med påstående bebyggelse Pris: tils. 530 rd Domkirkens sogn Eiendommens geografi, gate / plass etc. : :O1:Eiendommen ligger 'i Søe gaden'. Naboer: :F1:Andreas :E1:Friedlieb :T3:på den søndre og :F2:Daniel :E2:Baade :T5:på den nordre siden. Tidligere referanse®: :T1:1/3 er tilfaldt Jacob M. Borch etter hans sønn :F1:Povel :P1:Jacobsen :E1:Borchs :T3:død, som igjen hadde arvet sin del av sin mormor bem. Else Josephsdatter avg. :T4:Ole Olsen Lange. Skiftebrevet er datert 11. juli 1749. Mathias J. Borch :T5:har på samme måte som sin avdøde bror arvet sin del av deres felles mormor. Dok nr: 1653Kjenner noen til mer om denne familien? Hvem er f.eks. mellomleddet mellom Else Josephsen og Povel Mathisen Borch?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg har dette: Joseph Pedersen, f.c. 1640, fra Solhaug i Hemnes, var g.1.m. Ingeborg Christophersdr., Elsfjord i Hemnes, d. 1689. - De hadde bl.a. en datter Else Josephsdr., g.1.m. Paul Olsen, d. i Trondheim 1708. -- Else blev så g.2.m. Ole Olsen Lange, handler i Trondheim. -Mor til Ingeborg Christophersdr., skulle ha tilknytn. til Trondheim. -Vet ikke om dette sier noe ? - M.v.h. Alv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Oddbjørn Borch

Jovisst, flere brikker i puslespillet... Er det snakk om Hemnes i Nordland?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Ja det er riktig. -- Morfar til Ingeborg Christophersdr., var sønn av Jacob Pedersen, f. 1549 i Vammen, Danmark, d. 1633 i Trondheim, g.m. Margrethe Pedersdr., Falch (Falkener), f.c. 1556, d. 1622. -- M.v.h. Alv. -

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Oddbjørn Borch

Da er vi inne på Falch / Dass / Benkestok osv.. Du skulle ikke ha en oversikt over denne forbindelsen på en gedcom-fil el.l.?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Nei beklager det har jeg ikke, men ellers tror jeg at jeg har notert det som så langt er kjent om denne slekten. -- Om disse ektemennene til Else Josephsdr., har jeg dessverre ikke annet en det jeg skrev. -- M.v.h. Alv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Oddbjørn Borch

Takk allikevel! Hvordan vet vi at Ingeborgs morfar var sønn av J P Falch? Stemmer Per Nermos notat om at hun var gift med en Mathias Enge?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Det skulle være Ingeborgs søster, Inger som var g.m. Mathias Enge. -- J.P.s sønn, Adrian J., Skipper, bos. på Neppelberg i nuv. Leirfjord komm. - Hans dr., Elsebe, fra Adrians 1. ektesk, g.m. Christopher Pedersen, (f. 1594 ?), bos. Elsfjord. - Deres barn: a) Ingeborg C, b) Peder C., c) Aage C., Adrian C., Inger C. -- Dette er hva som er allment akseptert som riktig. - Hvor riktig det er kan jeg ikke ha noen formening om. -- M.v.h. Alv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - Jeg lurte på om det var slik at du hadde funnet noen barn etter Else Josephsdr. i hennes ektesk ? -- M.v.h. Alv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Oddbjørn Borch

Hvis jeg forstår skiftet hennes rett, så hadde hun en datter Martha Povelsdatter g.m. Jacob Mathisen Borch. Martha var død i 1747, så arven gikk til hennes barn med Jacob: Mathias 23 år, Povel, 21 år, Else Olava 22 år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive