Gå til innhold
Arkivverket

[#76881] Oluf Olsen Lange - Nordlandshandler 1736


Gjest Oddbjørn Borch
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Borch

i Manntallet over Trondhjem 1736 nevnes en Ole Olsen, Velbeholden mand. I 1745 (Borgarkompania) er han nevnt i første Rode. I Panteboka for Trondheim 1754 er han nenvt i følgende tekst:SKJØTE 8. 3.1754 Trondhjem Pantebok 6, 283 TIL :F1:Giert :E1:Rosholt FRA :F1:Jacob :P1:Mathiassen :E1:Borch :T3:og :F2:Mathias :P2:Jacobsen :E2:Borch PÅ :T1:2/3 i nordlandshandler :F1:Ole :P1:Olsen :E1:Lange :T3:og hans døde ustru :F2:Else :P2:Josephsdatter :T5:gård og grunn. 1. eiendom: Grunn med påstående bebyggelse Pris: tils. 530 rd Domkirkens sogn Eiendommens geografi, gate / plass etc. : :O1:Eiendommen ligger 'i Søe gaden'. Naboer: :F1:Andreas :E1:Friedlieb :T3:på den søndre og :F2:Daniel :E2:Baade :T5:på den nordre siden. Tidligere referanse®: :T1:1/3 er tilfaldt Jacob M. Borch etter hans sønn :F1:Povel :P1:Jacobsen :E1:Borchs :T3:død, som igjen hadde arvet sin del av sin mormor bem. Else Josephsdatter avg. :T4:Ole Olsen Lange. Skiftebrevet er datert 11. juli 1749. Mathias J. Borch :T5:har på samme måte som sin avdøde bror arvet sin del av deres felles mormor. Dok nr: 1653Kjenner noen til mer om denne familien? Hvem er f.eks. mellomleddet mellom Else Josephsen og Povel Mathisen Borch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg har dette: Joseph Pedersen, f.c. 1640, fra Solhaug i Hemnes, var g.1.m. Ingeborg Christophersdr., Elsfjord i Hemnes, d. 1689. - De hadde bl.a. en datter Else Josephsdr., g.1.m. Paul Olsen, d. i Trondheim 1708. -- Else blev så g.2.m. Ole Olsen Lange, handler i Trondheim. -Mor til Ingeborg Christophersdr., skulle ha tilknytn. til Trondheim. -Vet ikke om dette sier noe ? - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Ja det er riktig. -- Morfar til Ingeborg Christophersdr., var sønn av Jacob Pedersen, f. 1549 i Vammen, Danmark, d. 1633 i Trondheim, g.m. Margrethe Pedersdr., Falch (Falkener), f.c. 1556, d. 1622. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Borch

Da er vi inne på Falch / Dass / Benkestok osv.. Du skulle ikke ha en oversikt over denne forbindelsen på en gedcom-fil el.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Nei beklager det har jeg ikke, men ellers tror jeg at jeg har notert det som så langt er kjent om denne slekten. -- Om disse ektemennene til Else Josephsdr., har jeg dessverre ikke annet en det jeg skrev. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Borch

Takk allikevel! Hvordan vet vi at Ingeborgs morfar var sønn av J P Falch? Stemmer Per Nermos notat om at hun var gift med en Mathias Enge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Det skulle være Ingeborgs søster, Inger som var g.m. Mathias Enge. -- J.P.s sønn, Adrian J., Skipper, bos. på Neppelberg i nuv. Leirfjord komm. - Hans dr., Elsebe, fra Adrians 1. ektesk, g.m. Christopher Pedersen, (f. 1594 ?), bos. Elsfjord. - Deres barn: a) Ingeborg C, b) Peder C., c) Aage C., Adrian C., Inger C. -- Dette er hva som er allment akseptert som riktig. - Hvor riktig det er kan jeg ikke ha noen formening om. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - Jeg lurte på om det var slik at du hadde funnet noen barn etter Else Josephsdr. i hennes ektesk ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Borch

Hvis jeg forstår skiftet hennes rett, så hadde hun en datter Martha Povelsdatter g.m. Jacob Mathisen Borch. Martha var død i 1747, så arven gikk til hennes barn med Jacob: Mathias 23 år, Povel, 21 år, Else Olava 22 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.