Gå til innhold
Arkivverket

[#76884] Oppslag i borgerbøker, Kristiansand, Fredrikstad og Kiel


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

I debatt 76698 omtalte jeg en Peder Jensen Holst, født ca. 1669 (estimert fra begravelsesoppføring), død 1725 i Rødberg i Sør-Audnedal. Han giftet seg der rundt 1697. Jeg har det jeg selv mener er skjellig grunn til mistanke om at Peder kan ha løst borgerbrev i Kristiansand, og håper noen har borgerboka i hylla og kan sjekke.Peder skal etter overleveringene ha kommet fra Fredrikstad. Jeg er 90 % sikker på at det er Østfold-byen det må være snakk om. Dersom han flyttet fra byen kort tid før 1697, er det en mulighet for at han rakk å løse borgerbrev der også før han dro. Uansett er Jens-er i småbarnsfedre-alderen rundt 1669 interessante. Jeg har også notert en Peder Holst død kort tid før 1661, som hadde grunn like utenfor den nye bymuren. Ham burde det være interessant å snuse på.Jeg vet at sjansen er vesentlig mindre, men prøver meg likevel: I 1803-tellingen i Kiel finner vi en 74 år gammel enkemann i Langenreihe 67. jeg er litt usikker på om han var skredder eller kjøpmann (eller begge deler), men begge yrkene skulle kreve borgerskap. Så om det finnes noen som har Kiel borgerbok der ute, så ....Om disse to sakene har noe med hverandre å gjøre? Fire brødre Seehusen som flyttet til Kristiansand rundt 1850 var oldebarn til Kai Peter. En av Peders døtre, Karen, giftet seg på Trysnes i Søgne. Drøyt hundre år senere flyttet en av hennes etterkommere inn til byen, og møtte en av de nevnte brødrene. Jeg sier ikke mer.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kan boken: 'Familien Arnesen (Holst) fra Slesvig-Holstein' av Elisa Tandberg (1948) kanskje belyse noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg aner ikke.Det finnes jo en mengde familier Holst i Norge, det de har felles er opphav i Holstein. Imidlertid opptrer ikke navnet Holst blant mine aner i Seehusen-kretsen. (De eldste kjente Seehusen er fra området rundt Flensburg, men vi er ikke kommet så langt tilbake at vi kan si noe om eventuell tilknytning til familien med samme navn som kom til Stavanger). Jeg tror - med trykk på tror - at Kay Peter Lille kom fra Schönkirchen like utenfor Kiel.Holst-navnet er derfor i denne saken knyttet til Peder Jensen. En må ta forbehold om en liten mulighet for at 'Fredrikstad' i omtalen av ham kan bety Friederichstadt i Holstein, men mest sannsynlig er det Fredrikstad, Østfold det dreier seg om.Så om Elisa Tandbergs bok handler om en Østfold-familie på 1600-tallet, kan den være relevant. Mer presist kan jeg dessverre ikke svare.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Per.Dersom ingen gir seg til kjenne å ha den i sine hyller, så må jeg en snartur på SAK i slutten på neste uke.Og da kan jeg se i den trykkte utgaven av borgerrullene til deg. Ligg i så tilfelle inn opplysningene på e-posten min: torl-o@online.noTorleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Til Torleif. Om du skal sjekke borgerrullene for Kristiansand fra slutten av 1600-tallet. Kunne du gjøre meg en tjeneste å sjekke Lars Mortensøn (f.ca. 1650, død ca. 1700)? Han var opprinnelig fra Tjøme. Jeg mener at han fikk borgerskap ca. 1693, men er interessert i en bekreftelse på det, samt når det ble levert tilbake (ved hans død?) og hvem som anbefalte borgerbrevet. Tror han døde omkring 1696. Det hadde hjulpet meg mye. mvh Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.