Gå til innhold
Arkivverket

[#76887] Tydehjelp: Innflytting til Hvaler i Østfold 1880-tallet


Gjest Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

Hei!Er det noen som kan hjelpe meg å lese hva det står i rubrikken for hvorfra innflyttet på nr. 12 på venstre side i dette oppslaget? Kildeinformasjon: Østfold fylke, Hvaler i Hvaler, Ministerialbok nr. 8 (1878-1895), Innflyttede 1886-1889, side 336. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5759&idx_id=5759&uid=ny&idx_side=-311>Lenke Permanent bildelenke: LenkeJeg har trodd det bare står 'Sverige', men når jeg finleser bruker innføreren riktignok to ulike typer av stor S, men ingen som denne. Videre er den tredje bokstaven i navnet alt for høy. Synes nærmest det står 'Putrige', men dét er nok heller ikke riktig.Denne Anders' opphav er et stort mysterium. Han går etter hvert over fra å bruke navnet Jonasson til Johansen, og ifølge vielsesnotatet i 1886 het faren nettopp Jonas Johansson, så det er jo ikke så merkelig. Fødselsåret forekommer både som 1864 og 1854, men det er nok det siste som er korrekt, og datoen både som den 25. februar og den 5. februar. Fødestedet sies i ulike kilder både å være Dalsland og Värmland, men er så vidt jeg vet aldri nærmere angitt. Her er en lenke til vielsen også: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Hvaler i Hvaler, Ministerialbok nr. 8 (1878-1895), Ekteviede 1886, side 246. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Det står nok bare ''Sverige'', dessverre. Det kan se ut til at presten har begynt føre inn den innflyttedes nye oppholdssted Pulservig i denne rubrikken og begynt å skrive Pu.. (se kolonne 5) - men så har han korrigert det og skrevet Sverige istedet.Er du heldig, kan det jo hende at Anders' medbragte attest fremdeles befinner seg i prestearkivet fra Hvaler?Her har du ham forøvrig i oversikten over innflyttede svensker i Østfold - LenkeJeg regner med at du har sett etter ham i Emibas, cd'en med oversikt over emigranter fra Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Ja, du har sikkert rett: Pulservik og Sverige er gått over i hverandre :-(Så vidt jeg kan forstå av Alfhild Nakken (mener jeg det er) sin utredning om prestearkivene i Østfold finnes det ikke attester bevart for Hvaler fra denne tiden.Når det gjelder Emibas har jeg tidligere fått hjelp til å se etter ham der uten resultat, men jeg vet jo ikke hvor kreativt søket ble gjort. Også i 1880-tellingen har det vært gjort forsøk, og der BØR han jo finnes, men foreløpig uten resultat.Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Kanskje folketellingen 1891 gir en mer eksakt opplysning om hans fødested? Du må riktignok ta turen inn til Riksarkivet og du må bla endel, men når man vel er blitt kjent med oppbyggingen av denne tellingen, er den en god kilde ( - men dessverre ofte oversett i en tid hvor vi er forvent med at ''alt'' skal ligge ute på nettet...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, Marius. Et innspill. Hvis du ser på 'Flytta frå !! P S' i lenken til Innflyttede svensker som Tore kom med. Kan P bety län 'P'?'Älvsborgs län är ett numera avvecklat län i Sverige. Det ingår sedan den 1 januari 1998 i Västra Götalands län. Residensstad var Vänersborg. Länsbokstav var P.'Se kart: [url="http://sv.wikipedia.org/wiki/Älvsborgs_län>http://sv.wikipedia.org/wiki/Älvsborgs_länSe her for flere bokstaver: Lenkeog oversikt over bokstavene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

FT 1880 gir disse mulighetene: F-plats Hem-Förs. Anders Jonasson 1841 Erska Älvsborgs län ErskaAnders Jonasson 1843 Starrkärr Älvsborgs län StarrkärrAnders Jonasson 1844 Rommele Älvsborgs län ForsAnders Jonasson 1844 Ale-Skövde Älvsborgs län Ale-SkövdeAnders Jonasson 1845 Holm Älvsborgs län HolmAnders Jonasson 1848 Stora Mellby Älvsborgs län ErskaAnders Jonasson 1848 Järn Älvsborgs län HolmAnders Jonasson 1850 Erska Älvsborgs län ErskaAnders Jonasson 1852 Holm Älvsborgs län HolmAnders Jonasson 1856 Erska Älvsborgs län Erska

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei og takk for innspill begge to!1891-tellingen har jeg brukt mye, også for Hvaler. Jeg tror nok jeg har sjekket ut folket i Pulservik også, men for å være absolutt sikker på dét må jeg dobbeltsjekke gamle notater. Ellres er det jo særlig 1875-tellingen som gjerne oppgir mer enn det nesten intetsigende 'Sverige' som fødested. Det skal bli spennende å se hvordan 1910-tellingen er på dette området. Som man roper i skogen får man svar, heter det, men jeg kjenner ikke ordlyden 1910-tellingen bruker for å spørre om en persons fødested.Angående bokstaven P har jeg observert det samme som deg Magne, det er bare det at jeg ikke på noe som helst vis kan forstå at originalkilden tilsier dette, bare dataregistreringen, og da er det jo noe som er litt 'pussig' her...Jeg får jakte videre!Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Vet ikke helt hva du er ute etter, men tar med litt fra Hvaler Bygdebok : Gården Pulservik : Anders Johansen født 25.02.1854 i Dalsland, Sverige. Død 09.10.1920, sønn av Jonas Johansen. Han flyttet 1885 fra Sverige til Pulsevik som stenhugger og bodde i 1891 med sin familie hos sin svigerfar på bnr. 29. Gift med Eugenie Alexandersdatter, født 1860, død 21.06.1936. Du kan se selv om barn etc. på side 631 i Hvaler Bygdebok, bind 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Takk for interessen, men når det gjelder etterkommerne til Anders og Amanda (Eugenie Amanda brukte andrenavnet sitt i det daglige) og ekteparets liv etter at de stiftet bo på Hvaler har jeg det meste: gårdsbøkene for Hvaler står på hyllen og jeg har både pratet med og besøkt barnebarn og andre slektninger, skannet bilder og det ene med det andre. Det store spørsmålet er rett og slett som beskrevet i (1): hvor kom Anders (Jonasson) Johansen fra før han ankom Hvaler? Hvor var han født? Hvem var hans slekt bakover? Og så videre. Dét er det ingen nålevende som kan svare på, og de forskjellige kildene er som beskrevet delvis uoverensstemmende og ingen så konkrete at jeg f.eks. har funnet et dåpsnotat eller en utflytting fra Sverige.Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei Marius. Nå har jeg gått igjennom alle (85 stk. kirker) i Värmland, som har kirkebøker som har fødte i 1854. Har sett etter Anders med fødselsdag den 5 og den 25 februar. Det var ingen Anders født på denne dato i noen av kirkene i Värmland. Det er mye arbeid, men mulig at en må ta for seg om han er født i 1864 i Värmland ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Det var da alt for mye. Du skulle da ikke legge så mye arbeid ned på dette, Arild. Men TUSEN, TUSEN takk! - Da vet jeg i hvert fall dét!Tror ikke han er født i 1864 da det et sted står han ble konfirmert 1869 - og i så fall blir jo 1854 et svært passende fødselsår.Derimot kan det hende at han er født i Dalsland, slik noen kilder sier, og f.eks. kom til Värmland som ung - for han har nok en eller annen tilknytting til den delen av Sverige også.Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei igjen Marius ! Nå har jeg også pløyd igjennom alle kirkebøkene i Älvsborgs Län ( 135 stk. ) men heller ikke her har jeg funnet han i 1854. Det neste er vel Göteborg och Bohus Län ??? Finnes det skifter etter hans død i 1920 ? Finnes det fortegnelse over stenhuggere på Hvaler ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Dette begynner å bli rart, og jeg blir irritert for at jeg ikke finner det jeg leter etter. Har nå gått igjennom alle kirkeboker for Göteborg och Bohus Län ( 122 stk.) Fant ingen Anders der heller i 1854. Det må vel være noen papirer etter hans død som forteller om fødested ? Skifteretten er vel et mulig sted ? Der burde det stå hvor han er født, og hvilke arvinger det var. Tar meg litt fri med dette nå, for det sliter på øynene å stirre inn i PC skjermen i så mange timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Det er litt irriterandes at det ikke finnes lysningsprotokoller for tiden da de giftet seg.Jeg ser i en lysningsprotokoll som er fra Hvaler i 1915 og der står det stedet hvor de Svensker er fra som giftet seg på Hvaler. Finnes disse hos presten eller i Riksarkivet. Er ikke sikker på når lysningsprotokollene kom, men Berg har fra 1850-tallet. Det må vel være et skifte et eller annet sted, etter at han døde i 1920, og der få tak i fødestedet hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen Arild!Du og du som du har engasjert det i dette. Tusen, tusen takk! Men nå må du virkelig ta deg en liten pause!Jeg har ikke sett anmeldte dødsfall for hverken lensmann eller skifterett i forbindelse med Anders' død, og det kan jo tenkes man her ville få oppgitt et mer eksakt fødested i Sverige. Men hovedhensikten var jo å registere boet og arvinger, så det er vel ikke så sikkert heller. Skal se om jeg ikke kan få fulgt opp dét sporet etter hvert for å få det avklart.Når det gjelder etterkommerne har jeg som sagt vært i kontakt med mange, har god oversikt, og har fått god hjelp, men det har ikke dukket opp noen dokumenter som kaster lys over Anders' opphav så langt. Papirer kan jo også ha blitt kastet gjennom årene.Siden det er brukt flere fødselsdatoer på Anders gjennom livet kan det jo hende at løsningen ligger der: I tillegg til de to datoene jeg alt kjenner til har han også hatt en tredje dato: den korrekte som vi ville funnet ham med i kirkebøkenes dåpsnotat...Tusten takk for all hjelp!Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.