Gå til innhold
Arkivverket

[#76888] Karen Havberg, f. ca. 1781


Gjest Ottar Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Ottar Solberg

Jeg har gjennom mange år forsøkt å finne opphavet til Karen Havberg som ble gift med Nathanael Sunde Ross I Sogndal 17. des. 1806. Permanent sidelenke: LenkeKaren var 66 år da hun døde 23. april 1847 og skulle således være født ca. 1781. Hun kalles Caroline Ross da hun døde. Jeg har forsøkt alle slags varianter av navnet ved søk i folketellingen 1801, men uten resultat. Navnet Havberg finnes overhodet ikke. Navnet er tydelig skrevet Havberg så det er ingenting som tyder på at navnet skal være Harberg. Jeg legger ut denne nøtta for å se om noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det være en mulighet for at damen var av utenlansk opprinnnelse. Mulig slektning her? LenkeEneste jeg finner med et Havbergnavn er ellers en mann fra Telemark?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Etkteparet Nathanel Ross og Karen Havberg fant jeg to barn døpt i Sogndal.Nathanael 17 mai 1807 og Ole Jørgensen Havberg 1811. Legger en lenke til siste nevnte: LenkeMulig faddere kan gi spor om vi finner disse barndåpene i kirkebøkene?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg dåpen til sønnen Nathanel , 17 mai 1807.Her skreves hustrus navn som Ross Håvberg?LenkeSkal se om jeg finner dåpen til sønnen Ole også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her døpes sønnen Ole Jørgesnsøn Havberg 27 mai 1811. se høyre side i kirkeboken: LenkeMors navn Karen Ross f. Havberg.Lurer på om Karens far kan være en Ole eller Jørgens? Litt pussig ned Jørgensen navn her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Takk Gunn for tips. Når det gjelder barn, barnebarn osv., har jeg full kontroll på etterslekten. Jeg har også sjekket navn på alle faddere. Jeg har også vært inne på tanken at Karen var kommet fra Danmark og har vært inne på noen tilgjengelige kilder der. Du er dessuten inne på en ting som jeg også har undret meg over: Hvorfor ble Ole døpt med navnet Jørgensen? Det siste innlegget ditt var meget interessant. Du har funnet en Havberg i Telemark på Family Search. Denne vil jeg se nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.