Gå til innhold
Arkivverket

[#76891] BRATT-ætten. En falsk slektstavle av J. Bratt Otnes. Til skrekk og advarsel!


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Denne slektstavlen er dessverre blitt brukt av mange Bratt-etterkommere, og det er nok mange som har trodd at innholdet er korrekt.Det er det langt i fra, og den er vel å betrakte som ren svindel.Jeg har fått skannet tavlen og den er publisert her: http://wangensteen.net/Bibliotek/otnestavle.pdfJeg ønsker en diskusjon rundt denne tavlen og innholdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I tråd nr. 44785 Lenke er også disse Brattavlene presentert og diskutert. Jeg vet ikke om det er samme tavla, men det kan det godt være, da det er presentert opptil flere tavler i den nevnte debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Hove

I slektstavlen står det at Jon Bratt Otnes skal ha hatt en fem år eldre bror Arthur. Hvorfor var det Jon som titulerte seg med 'pater familias' og ikke denne eldre broren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det får du nok aldri svar på. Oprettesangeren Jon Otnes døde for noen år siden. Hans familiemedlemmer sluttet å benytte mellomnavnet 'Bratt' på 1990-tallet, såvidt jeg vet. Farsen kan vel dermed anses å ha nådd sin finale, men dessverre lever feilinformasjonen videre i beste velgående ....Selv er jeg etterkommer etter den svenske slekten 'Bratt af Höglunda' i Värmland, som av noen hevdes å nedstamme fra 'Nils Steinarsønn Bratt (1425-1481)'. Denne finner man også på tavlen 'Den norske BRATT-ætten' (inlegg #1), helt til høyre, ved våpenskjoldet med de tre stjerner.Den grenen av 'Bratt af Höglunda' som utvandret til Norge vises på skrå ned mot venstre fra 'stjerne-skjoldet', fra Jöns Bratt og ned til skolebestyrer ved Gjertsens skole i Christiania, Lars (Fredrik) Bratt (1851-1906) fra Pramhus i Eidskog, Hedmark. Den agnatiske norske linjen Bratt af Höglunda døde ut med Lars Bratt's sønn Torbjørn Bratt (1890-1984 Irland), ikke dennes bror Per Bratt (1895-1983) som er oppført på tavlen (og som døde i Buenos Aires året før sin eldre bror). Det var også en tredje bror, Nils Bratt (1888-1920 Christiania). Lars Fredrik Bratts søster Minda Marie Ursilla Bratt (1858-1929) er min mormors mor. (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(4:) På tavlen står det 'Pater Familias 1936' ved Jon 'Bratt' Otnes f. 1919. Storebroren Arthur kan jo være død på dette tidspunktet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Storebroren var med (har jeg hørt) da Jon (John) troppet opp i 1971 hos den stalig oppnevnte arrangementskomiteen for 1100-års-jubileet for Slaget i Hafrsfjord (872) og lurte på hvorfor i all verden staten hadde satt ned en komite uten av slekta var representert. (Slekta her menes Ynglingeætten, dvs Jon Bratt Otnes.) Jon døde 2004. Han ble intervjuet kort tid før sin død om avisdebatten omkring hans mellomnavn Bratt. Hans svar til jorunalisten fra Oppdal var at undertegnede Tore Vigerust burde ha juling, siden jeg la meg opp i saker som ikke vedkom meg. (Jeg kan tilføye at jeg selv, i motsetning til Jon Bratt Otnes, stammer fra slekten Bratt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Det må være mange også nålevende ættlinger etter Bratt. Er det slik å forstå at en del etterkommere brukte navnet Bratt og andre ikke? Fantes det noe praksis/regler for dette?Selv tilhører jeg Bratt ætten, men det er ingen i vår ætt som noengang har kjent til Bratt i det hele tatt. Min anmoder, Marit Pedersdatter ble født på Horgen i Heidal i 1724 og ble gift med Ola Iversen, f. i 1710 fra Solgjem i Sel. Jeg har notert hennes oldefar Eystein Eiriksson Bjølstad, f. i 1555 med navnet Bratt. Jeg kan ikke se at ættlingene på Horgen brukte Bratt navnet og heller ikke ættlingene på Melby i Kvikne og Teige i Kvam. Min oldefar på Kvam i Gudbrandsdalen vokste opp i en husmannsfamilie og han kunne nok ikke gå rundt å titellere seg som en Bratt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Dette eksempelet på en forfalsket slektstavle er ikke unikt.Det florerer utallige av disse på nettet, men forskjellen er at i mitt eksempel så er det brukt både mye tid og ressurser til produksjon av tavlen.Tavlen virker jo mye mer 'ekte' og troverdig for en fersk slektsforsker enn de som er 'snekret' sammen hjemme og publisert på en hjemmeside, og jeg tror det er mange som sitter 'der ute' og har svelget denne forfalskningen rått.Grunnen til denne publiseringen er nettopp å sette søkelyset på dette problemet. Vi får ikke stoppet det, men jeg valgte bevisst å legge ut denne tavlen til skrekk og advarsel, med håp om at kanskje noen vil forstå viktigheten av seriøs forskning og bruk av primærkildene.Når jeg valgte Bratt så har det sin årsak i at det finnes tusenvis av nordmenn som er etterkommere, og jeg tror at bare her på BF er det over 40 Bratt-debatter.Mulig jeg legger ut et skrekkeksempel til neste uke. Det er også en meget forseggjort slektstavle, med aner tilbake til Harald Hårfagre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og at Jon Bratt Otnes ikke er en 'Bratt' er vel klinkende klart, det har Tore Vigerust for lengst avkreftet (linken i innlegg 2)Men hva med de andre grenene på treet?Kan noen se noe som er riktig? Eller hva er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg kunne tenke meg å 'barbere' denne slektstavlen. Det vil si å fjerne alle feil.Hvis dere hjelper meg, har jeg verktøyet som trengs for å slette/markere uriktige innføringer, og jeg vil da oppdatere denne tavlen på hjemmesiden min helt til den er riktig. (det som blir igjen av den)Jeg er på hytta i helgen, men er tilbake søndag kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg håper det er noen som følger opp tråden til Lars Ove i innlegg 11. Jeg har problemer med å tyde skriften i slektstavla da den blir for liten og utydelig for meg. Den er jo ganske fint satt opp bortsett ifra at den er flettet inn i Otnes sin slekt. Det hadde vært fint med et revidert oppsett, som vi kan stole på. For meg er oppstillingen omkring Tøstolv Sundbu og hans etterkommere interessant da den også inneholder navnet Snerle, Storvik og Slette som har sine grener derfra. Jeg har nettopp laget et separat tema om Solgjem og Snerle ætta i Sel og Vågå, som viser forbindelser til Thorger Enangen, som var eier av 1 hud i Snerle, samtidig med Arne Storvig, Erich Snerle(senere Slette?) og Aagot Siffuergaard ved mantallet i 1615. Det tyder på at folkene på Solgjem i gammel tid hadde ætteforbindelser til Snerle via Thorger Enangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hans Petter (12Hvis du har siste versjon av Adobe Reader http://itpro.no/fil/499.html, så er det ikke noe problem å forstørre slik at det blir veldig godt lesbart.Og jeg håper vi i felleskap kan fjerne alle feil og til slutt ende opp med noe som er riktig og kanskje kan bli til nytte for noen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Sjølv om her er lenka til andre debattar lenger oppe her har eg lyst til å sitere mitt eige innlegg i ein av dei:'Eg har ikkje lese heile denne tråden så heilt nøye, men vil peike på ein liten detalj som går att i mange slike tavler, nemleg at dei har fått ein stor del av si endelege utforming på 1930-talet. På den tida hadde Hitler og hans 'ariske' frendar ein stadig sterkare posisjon i Europa, og det vart svært viktig for mange å dokumentere at dei høyrde til den rette rasen, og at dei for all del ikkje hadde jødisk eller anna mindreverdig blod i seg (OBS at eg no siterer nazismen, eg har aldri sett på jødar som mindreverdige).For å greie å dokumentere den rette avstamninga, var det ikkje anna å gjere enn å ta snarvegar, slik denne og dei fleste andre slike anetavler gjer. Og det slit vi med framleis, fordi det aldri vil la seg gjere å få alle eigarar av slike anetavler enige om at dei i beste fall er udokumenterte, i verste fall det reine oppspinn'.Sjølv sit eg med ei tavle bak til kong Sverre, datert nettopp til desse åra. Eg ser på henne som ein kuriositet.Ein av snarvegane der er denne - 'når Ola er far til Per og gift med Kari så er Kari mor til Per'. Problemet med denne snarvegen er sjølvsagt at Kari kan vere andre eller tredje kona til Ola.Eg har sjølv ikkje noko å bidra med i 'barberinga' di, Lars, men eg står ringside og heiar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

En typisk egenskap med 'Bratt-tavla' er at mange av 'linjene' kan være korrekte og verifiserbare i mange av de viste ledd, særlig i den nederste tredjeparten av tavla. Og dette er ofte linjer som kan være av interesse for mange, siden de gjerne viser korrekte aner et stykke bakover i tid, selv om 'bindingen' til 'Ynglinger' og kongerekker litt lenger bak kan være ønsketenkning eller direkte påviselig feil.Dermed ville det kanskje være hensiktsmessig kun å fjerne de leddene eller forbindelsene som menes å være feilaktige (og f.eks. sette inn et rødt kryss på denne plassen), og la linjene forbli i plansjen som 'isolerte øyer'. Hvad sägs ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

.... jo, men blant slektsgranskere viser det seg å befinne seg utrolig mange som hengir seg til nettopp 'sisyfos-arbeid', i år etter år, og som ser ut til å trives med det ! Underlige greier ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg tror kanskje Pers forslag (16)har noe for seg. Man kunne sette et rødt kryss over den/de personen(e) på de ulike grenene som utvilsomt må være feilidentifisert. For Nordmørsgreina sin del ville det da være nok å sette et kryss over Ole Bratt på på Otnes f. 1752. Denne Ole hadde nok absolutt ingenting med Brattætta i Gudbrandsdalen å gjøre og må bero på ren gjetning fra den som har produsert tavla. Resten av personene som kommer etter denne Ole er trolig riktig identifisert, men Bratt kan jo med fordel fjernes også fra disse, skjønt operasangeren bør kunne få beholde navnet siden han er kjent under dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei:o)Jeg fant det fristende å ta med dette: Hentet fra boka ”Kongstanken” av Tor Bomann-Larsen s.120, hvor Bjørnstjerne Bjørnson svarer August Strindberg da denne ba om hans biografi.At vel var han prestesønn, født i en fjellbygd, men bestefaren hadde vært storbonde.”Så skal du få vite at hans slægt er landets største bonde-ætt, af den gamle adels.slægt `Bratt´, som ænnu ejer landets største gårder i Gudbrandsdalen, og utover flat-bygdene ved Mjøsen og nedstammer fra Harald Hårfagre” Morens bakgrunn var riktignok dansk, men sto ellers ikke langt tilbake:”Så slægten er nok fan god nok. I så måte har kong Oskar ikke noget at skryte af. Han kunde gærne ha duelleret med mig forsåvidt.”Jeg har prøvd å få på plass noen av Bjørnsons forfedre, i.o.m. at han som jeg, stammer fra Knud von Hadeln og Anna Zeitlose Schenck zu Schweinsberg.Det skrives i boka at morens bakgrunn riktignok var dansk, men disse har i så tilfelle ikke jeg fått på plass enda.Det meste jeg har fra morens side er fra Oppland og Telemark.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Her er Bjørnstjerne's aner på farssiden, såvidt min 'kunnskap' rekker : Lenke, med Bratt og von Hadeln og det hele .... (samt svogerskapet ti.l Richard Nordraak ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Per (18): trur du misforstår utrykket 'sisyfos-arbeid'same kor mykje Lars Ove kryssar og sladdar, vil det stadig dukke opp folk som trur på dette - iallfall det meste av det.Forresten: kvar går grensa mellom 'sant' og 'usant' her? Reknar med at 'ført opp i god tru' bort (saman med reint falskneri), men kva med 'mogeleg, men lite truleg' og 'offisielt godteke, men lite truleg' (t.d. kong Sverre)? Og kva med 'truleg, men ikkje dokumentert'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(22:) OK, jeg brukte det i betydningen 'evighetsarbeid', men Sisyfos' problem var jo (i tillegg) at grushaugen stadig raste ned igjen for ham. For hvilken synd var det Sisyfos fikk dette straffarbeidet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Per (21)Jeg kan følge Bjørnstjerne Bjønsons linje hos deg fram til Steinar Øysteinssøn/Eysteinssøn Bratt, men der skilles våre veier.Flere steder hevdes det at Steinars far var Øystein/Eystein Guttormsen Bratt, men Tore H. Vigerust mener at hans far var Øystein Ellendsson,som igjen var en sønn av Ellend Øysteinsson på Øy (nevnt 1367-80). Genealogen 1/99, s. 48, så jeg har valgt å stole på Tore Vigerust og har ført det på den måten :-)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.