Gå til innhold
Arkivverket

[#76891] BRATT-ætten. En falsk slektstavle av J. Bratt Otnes. Til skrekk og advarsel!


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Til Svein(48)Iallefall 1 av hudene i Einangen som Ola Skjåk var eier av i 1611 arvet hans kone Live Eiriksotter Bjølstad av sin far Erik Tordsson Bjølstd i 1606. Det er også notert et sted at hans sønn Lars olsen, som var bruker på Råstad i Vågå arvet Einangen.På samme tid var Thorger Einangen leilending på Einangen. Thorger Einangen var eier av 1 hud i Snerle og må ha hatt en nær tilkbytting trolig til Eirik Lodvarsson Slette, som var eier av 1/2 hud i Snerle i 1615. Gudbrand Einangen(sønnen til Thorger), Tord Bjølstad(gift med Ingri Olsd. Slette) og Amund Einangen(Sønn av Erik Lodvarsson Slette) ble den 12. mai 1665 innstevnet til tinget på Vågå av Oluff Staurust(sønnesønn av Lodvar Eriksson slette) for 1/2 hud i Gutu på Ringebu, som var utlagt på skifte til salige Lodvar Slette. Skiftet etter Lodvar slette ble gjennomført i 1602 og sønnen Gunnar Lodvarsson Slette og sønnen Oluff(Ole) Lodvarsson Slette arvet 1/2 hud hver i Gutu på Ringebu.Ole Lodvarsson Slette var far til Ingrid gift med Tord Bjølstad og Gunnar Lodvarsson slette var farfar til Oluff Staurust. Guldbrand Einangen ble også stevnet og han må ha hatt en form for tilknytting til nevnte personer? Gudbrand Einangen ble senere bruker på Sygard Snerle og ble gift med Mari Andersdatter Bjørnstad Han overtok etter farens død 1 hud i Snerle og i 1671 betalte han 12 rd til Hans Iverson Solggjem, som var sistnevntes far Iver Torgersons arv etter Thorger Einangen. Gudbrand Einangen kjøpte i 1661 1/2 hud i Snerle av barna til Eirik Lodvarsson Slette. I jordebok i 1667 var han bruker av 2 og 1/2 hud i Snerle og odel var 1 og 1/2 hud og et skind og i tillegg indberget han 3 skind i Bjørnstad. Når Einangen har blitt nevnt skriver jeg litt ekstra i håp om at noen kan se eller har informasjon om slektskapet imellom Slette, Einagen, Bjørnstad og Solgjem. Det er trolig at arven av Snerle kom ifra Tjöstolv på Sundbu. Hans sønn Arne Vigleiksson hadde tilhold på Snerle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Fikk ikke alle lenkene i innlegg 48 og 49 til å virke, så jeg prøver igjen.Dåpen og konfirmasjonen til Inger Olsdatter Myrhaugen 1802: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9283&idx_id=9283&uid=ny&idx_side=-286>Lenke og Permanent sidelenke: LenkeInger Olsdatter Myrhaugens 1. ekteskap i 1834 med John Hansen: Permanent sidelenke: LenkeHer er familien på Myrhaugen i FT 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Svein Arnolf (43), kan du gjera greie for det slektssambandet du viser til: 'Jeg har en sikker linje fra Trond Eiriksson Valbjør, Vågå og Eline Mikkelsdtr. Munk, via Dalsegg i Fron til Lium/Kalstad i Gausdal'? Eg er interessert på grunn av ein venn som har anar frå Kalstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Olav: Det er to Kalstad-gårder, så det er jo ikke sikkert at din venn har aner fra søndre Kalstad, som 'mine' var fra, men her kommer i hvert fall rekken:1) Trond Eiriksson Valbjør x Eline Mikkelsdtr. Munk2) Ingjerd Trondsdtr. Valbjør, d. ca. 1678 x Paul Ivarsson Nigard Harildstad3) Rønnaug Paulsdtr. Nigard Harildstad 1624-ca. 1685 x Tord Andersen Nordre Dalsegg, d. 16754) Paul Tordsen Søndre Kalstad ca. 1657-1737 x Mali Eriksdtr. Lium ca. 1678-1742Paul og Mali bodde på hennes farsgård Lium til 1726, da de flyttet til søndre Kalstad. De hadde disse barna som nådde voksen alder:a) Erik Paulsen, f. 1701, gift 3/12 1739 med Ingrid Pedersdtr. Sønsteli. Overtok på søndre Kalstad.b) Rønnaug Paulsdtr., f. 1703, gift 7/6 1740 med Peder Jensen Sønsteli.c) Tord Paulsen, f. 1706, gift 30/4 1739 med Marthe Simensdtr. Søndre Forset f. 1717. Bodde på Kalstadstuen.d) Amund Paulsen, f. 1708, gift 22/3 1736 med med Sessel Simensdtr. Søndre Forset (1712-91), søster til Marthe over. De kjøpte Nordre Forset. (Amund og Sessel er mine aner).e) Iver Paulsen, f. 1714, d. 1771 på Kalstad. Visstnok ugift.f) Ole Paulsen f. 1717, d. 1765 på Kalstad. Visstnok ugift.g) Svend Paulsen, f. 1722, var gift, kjøpte Gubbjørnsrud, solgte, og kjøpte Søndre Iverslien. I militærrulle for Gausdal 1751 nevnes Svend Paulsen som soldat i legdet Nedre Forset. Han var 29 år, gårdmannssønn, brukte 1/8 gård (rydningsplass), var gift, ingen barn nevnt. Han hadde tjent som soldat siden 1742.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Takk skal du ha, Svein Adolf (54), det handlar om same garden og slekta: Erik Paulsen er ein av forfedrane til vennen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

56Lars Ove, det jeg reagerer på er språkbruken.Mener du og andre at Jon Otnes har begått en straffbar handling (svindel) som har medført at en eller flere er har blitt lurt til å betale masse penger for en forfalskning, eller er det en forfalskning som ikke er solft til noen eller er det bare en eller flere enkeltfeilkoplinger som ikke er straffbare å gjøre? (hvis feilkoplinger er blitt straffbare bør de fleste slutte både med slektsforsking og skriving av slekts- og bygdebøker da alle vil inneholde minst en feil (som ut fra det som skrives skulle altså være straffbart (som svindel) )Slik du beskriver det i tittelen på websiden der du viser en annen persons åndsverk (beskyttet i 70 år etter vedkommenndes død, uansett om innhold er forfalsket eller ei), så skriver du at Jon Otnes har gjort en straffbar handling.Ville helle foretrekke å få vite mer om hva de enkelte feilkoplinger finnes og hvilke personer som er funnet opp for å kople 'slekta' med Harald Hårfagre.Hadde det derimot vært Bugges Schjervenslektsbok du hadde omtalt ang. Karen Lauritsdatter aner, kan jeg være på grensen til å omtale det som svindel i og mine besteforeldre ble lurt til å tro at dette var reelle aner til min bestemor (og mor og meg selv)Men begrenser det likevel til å kalle det en forfalskning.Så når du og andre så til de grader slår på stortromma om svindel må det bety at alle personer på slektstavlen du har lagt ut må alle sammen være kokt i hop for å bevise en slekts kongelige aner.Så det er med meget stor forbauselse at jeg også observerer at nei da, det har eksistert en slekt Bratt og mange av dem som er på tavla er personer og slekter som har levd.Svindelen er kun at Jon Otness ikke er blandt etterkommerne.Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Pot calling kettle black. Alf Christophersen har selv brukt ordet «svindel» på en særdeles insinuerende måte da undertegnede kom i skade for å oppgi hans makkverk av ei anetavle som kilde ved en privat oversendelse av data til en danske som senere dessverre ble litt svær i kjeften. Alf benyttet da anledningen til å fjerne anetavla si fra nettet, ikke fordi den var full av forfalskninger, men fordi den angivelig hadde blitt brukt av andre (les: undertegnede) i et forsøk på svindel. Forstå logikken den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

Hvilke andre 'forfalskninger' enn Halvor Gråtopp var det der siden du opererer i flertall.Hadde du venta litt med å oversende data ville det ha stått Halvard Torbjørnsen Roaldstad på personen.Hvor mener du ellers at jeg har forfalsket noe ?? (I såfall er det Sannes, Tveiten og forfatterne av Dypvågbøkenne som strengt tatt er svindlerne siden disse har tatt penger for bøkene hvor disse anetavler finnes.For øvrig hadde jeg nettopp ledet et panel om Gråtopp i Skien uka før, men hadde ikke fått tid til å rette den feilen.Men det jeg reagerte på var at du lurte dansken til å tro at han var etterkommer av samme Gråtopp (og en hel rekke andre i nyere tid som andre påviste måtte være helt feil (om jeg minnes rett, allerede ved oldemora) basert på at jeg hadde registrert en søster til Halvors barnebarn i min rekke, uten at jeg en gang hadde registrert ektefellens navn og så koplet du glatt til en ektemann og mente dermed det var bevist.Jaja.Du brukte mitt navn uspurt bare fordi jeg var kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg har fortsatt kopi av denne tavla, og kan jo legge den ut på nettet slik at andre kan få se den. Det var vel en viss Keck/Keiker-slekt med linjer tilbake til Aga på 1200-tallet som heller ikke var velbelagt?Jeg antar at du satte opp denne tavla i god tro, liksom jeg skrev av deler av den i god tro. Å hevde at jeg brukte ditt navn fordi du var kjent, er pisspreik. Jeg ser du elsker å agere verdensmester, men for meg betyr det ingen ting. Jeg hadde ikke engang trengt å nevne deg som kilde, nøyaktig de samme opplysningene står i Drangedalsboka til Olav Sannes. Det var rett og slett en glipp at ditt navn sto blant kildehenvisningene.Angående oldemora hans var det ganske riktig ei helt annen dame, men anerekka fra Hans Aslachsen og bakover var for så vidt «korrekt» om man legger Olav Sannes til grunn for et par koblinger som jeg i dag ikke vil stå inne for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

Alltid lurt å oppgi hovedkilden for noe, og ikke forfattere som har har sitert kilden. (Og hadde Sanness oppgitt kilden for koplingen av Gråtopp til Drangedal, ville aldri Gråtopp kommet til Drangedal eller Telemark i det hele tatt. Da ville de aller fleste sett at det var snakk om en meget svakt begrunnet arbeidshypotese som Daae ved et uhell forsterket i et senere innlegg i samme magasin uten å ha tilført noen konkrete bevis for at det var hold i hypotesen, en artikkel som så blir sitert, men uten noen som helst hypotetisk form og alt av hypoteseformulering slettet (Daae meinar at HG er den same som HTR) for så å ende opp hos Sannes som at Vitskapsfolk har bevist at ....)Nei, hadde du ikke nevnt meg så hadde jeg ikke fått masse sinte brev om feil i koplinga mellom NNs oldemor og bakover som medførte at jeg brukte mye tid på å lete etter disse personer i mine slektsdata for å finne ut hva som det var snnkk om. Og nei, oldemora dere fant til dansken er ikke slektning av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Alf (58)Språkbruken min er helt korrekt.Hvis undertegnede hadde produsert, mangfoldiggjort og distribuert en falsk slektstavle med viten og vilje, så er det svindel, uansett årsak. Det hersker vel ingen tvil om hvorfor JBO gjorde dette hvis man leser medieoppslagene den gangen.Nå er det bevist av Tore Vigerust at Otnes`s nærmeste aner IKKE er av Bratt-ætt (se innlegg 2), og Gretes innlegg 48.49 og 52.Så da kan man jo spekulere i om den øverste delen av slektstavlen også er manipulert eller ikke. Det er det jeg gjerne skulle ha fått bekreftet eller avkreftet.Men det virker som noen ikke er interessert i dette, og heller vil diskutere språkbruk, tidligere uenighet og detaljer som ikke vil medføre at tavlen blir korrigert.Dette synes jeg er merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ikke alt er nødvendigvis manipulert, men bygger likevel på arbeider, først og fremst av Engebret Hougen, som nå (for lengst) er tilbakevist. (Og om han ikke behøver ha kommet med slutningene først, har de i hvert fall blitt viden kjent gjennom hans 'Ættesoge for Gudbrandsdalen). Man kan f.eks. krysse over Peter Gudleikssons ektefelle, altså forbindelsen til O-ætten. Dermed har man heller ikke noen kongelig forbindelse.Men dette er nevnt et utall ganger tidligere i diverse Bratt-tråder her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Om noen har tjent penger på Bratt Ottnes sine slektsfabuleringer er det vanskelig å finne ut i dag. Men jeg husker godt vi fikk en invitasjon til det famøse slektstevnet i Bratt-familien. Tror det var i 1972. Jeg husker også at vi fikk invitasjon til å kjøpe forseggjorte slektstavler. Om det ble mere penger enn det trengtes til å dekke Ottnes sin private arie på Otta, vet vi ikke i dag. Men fatter'n var en praktisk bonde og interesserte seg ikke i andre slektstavler enn det som gjalt hest og ku. Husker han sa: 'Nei, dit skal vi ikke. Jeg skar meg i fingeren i går og da rant den siste skvetten med Bratt-blod ut'.For de fleste av oss er genene godt utvatnet med andre slekter. Og bra er vel det? Dersom de noen gang har vært det de har gjort krav på, så kan jeg ikke se at de har greid å vedlikeholde statusen.I hvert fall svindlet Bratt Ottnes seg til deltagelse i Bratt-stevnet. Eller rettere sagt, det var vel han som organiserte det hele? Det var vel også han som fikk bygget et høgsete hvor han sjøl satt og tronet utover dem som han ikke var i slekt med! Jeg husker også at det var et stevne i to deler. Et hovedstevne for alle med såkalte røtter i Bratt-familien. Så var det en del, tror det var på Bjølstad, for den nære slekt. Fortsatt med Bratt Ottnes i høgsetet! Pater familias? Han hadde gitt seg sjøl den tittelen. Det var ikke noen arvet tittel eller vending brukt av noen før ham. Det var et begrep ukjent også i Bratt-slekta. Det var ingen som hadde utnevnt ham. Etc etc etc.Er ikke dette svindel da? Det var jo mange tusen som ble lurt. Det er sagt at et par tusen møtte på hovedstevnet. De måtte jo nødvendig vis bli lurt i deler av settingen? Men Bratt Ottnes hadde jo sine ben plantet utenfor den virkelige verden, i operaverden med arier og intrikate narrespill. Var det denne kulturen som drev han til å skape denne slektsmyten også? I dag kan psykologien sette mange rare navn på slik aktivitet.Svindel, lureri, bedrag, naivitet, manglende sosialt gangsyn, stormannsgalskap? Hva som drev ham og hvilket navn vi skal sette på aktiviteten er ikke viktig for meg. Men jeg synes nok at noen innspill i denne debatten ikke virker rekrutterende. Jeg har fått tilbud fra Dis om medlemskap, men skal jeg melde meg inn, så må sentrale personer finne en annen debattform.Jeg synes Wangensteen har gjort noe viktig. Selv om han langtfra er den første som har påvist svindelen. Dette må gjentas og gjentas. Vi har hørt om mange tavler og bøker. Den tyske adelsslekten? Grünwaldt som ble til Grønvold, etc etc. Det er bare på den måten slike slektstavler kan stoppes. Det sitter sikkert fortsatt folk og legger inn avskrift av slike slektstavler på pc'n sin. Du må være ganske innviet i slektsmiljøet for å vite at dette er vås!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Det har vært en del skyggeboksing omkring Bratt ætta nå, men resultatet er vel igjen at Otnes ikke hadde eller har noen relasjon til Bratt ætta. Han led nok av en form for personlighetsforstyrrelse.Når det gjelder slektstavler, som hver enkelt av oss snekrer sammen på bakgrunn av diverse kilder og hva andre har laget på forhånd (inkl. Engebret Hougen) så blir disse også mindre pålitelige. Vi snapper opp litt her og der og kommer frem til et resultat.Kan det være mulig å lage en helt sikker(dokumentert) slektstavle for Bratt og en annen hvor også noen usikre personer er med.Det må jo settes en grense for hvor lang tid en slik felles slektstavle skal gå til i nyere tid? Tavlen kan gå ved en grense på alle som ble født på 1500 eller 1600 tallet?Det kan jo tenkes at det foreligger en tavle, som en eller annen sitter på idag som kan brukes. Hva ble laget etter siste Bratt seminar?De drevne personene på dette må komme frem her. Atle Brandsar, Tore Vigerust. Engebret Hougen is gone. Hvem flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Svein Arnolf (64):Hvem var Peter Gudleikssons ektefelle? (jeg har som du sikkert har forstått ikke vært aktiv i Bratt-debattene.Thor (65):Da er vi enige. Dette er svindel, og mange har nok kanskje blitt lurt av denne.Hans-Petter (66):Jo jeg håper at vi nå kan begynne å korrigere skikkelig.Tore Vigerust har slått fast at det ikke finnes noen forbindelse mellom Bratt og Otnes på mannsiden, og Grete Singstad Paulsen har slått fast at det heller ikke finnes forbindelser på kvinnesiden.Svein Arnolf kom med en korrigering i innlegg 64, og så snart jeg får tilbakemelding om hvor jeg skal sette streken, så blir det gjort.Ellers så tror jeg at jeg sletter alle OVER Bratt, da det for såvidt ikke er relevant for Bratt-ætten, det er vel etterkommere som er interessant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Omtrent midt på slektstavlen, rett til høyre for våpenskjoldet, står navnet 'Cecilie Gyrdsdatter til Oe'. Hun er oppført som gift med 'Peder Gudleiksønn Sysselmann' (Han er OK). Han var far til 'Cecilie Petersdatter til Skeidaker', men Cecilie Gyrdsdatter var IKKE moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Så kan du sette et kryss over 'Trond Bratt på Tynnøl og Valbjørg'. Han står som far til 'Eirik Trondsønn Bratt på Bjølstad 1510-1600'. Eiriks far må ha hett Trond, men det er vel det eneste som er sikkert. Noen Bratt var imidlertid hverken Eirik eller faren. Du kan nok også stryke Eiriks angivelige mor 'Åse Guthormsdatter Bratt til Bjølstad 1480-'. Dette er gammelt Hougen-stoff. Tore Vigerust lanserte på Bratt-seminaret en alternativ hypotese for Eiriks opphav, men det ble ikke brukt mye tid på det, siden det ikke angikk Bratt per se. Kanskje Tore kort kan repetere argumentasjonen her.Guttorm Eindrideson er vel den aller første som har tilnavnet Bratt (han som var gift med Cecile Petersdatter Skiåker). Så all 'Bratt' på leddene over kan strykes, og dessuten alt ovenfor Eirik Bjørnsson (på tavlen kalles han 'Erik d.y. Bratt 1364-1431 på Bjølstad og Rudi'). Han var en Bjørnsson, men det er absolutt det eneste som vites om hans opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det forholder seg slik, som alle har fått med seg, at Jon Bratt Otnes (tidligere John Otness, senere Jon Otnes) ikke slekter fra Bratt i Gudbrandsdalen. Han har imidlertid satt inn navnet fra på de fleste steder i sin egen anetavle. Til og med hans foreldre har fått navnet Bratt, et navn som Otnes selv valgte seg engang omkring 1969. Eventuelt i 1970. Anetavlen har altså falske navn på hans egne foreldre, besteforeldre og så videre. Når omtrent alle aner har fått forfalskede navn, er det ikke lett for oss i dag å rette opp feilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk Svein ArnolfJeg skal ta disse korreksjonene i morgen formiddag.Nå begynner det virkelig å løsne her, og den omfangsrike tavlen krymper :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Min teori om Erik Tordsson på Bjølstad i Heidal (som ikke het eller var en Bratt) er at han var sønn av Trond Jonsson på Helle i Vågå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk Svein ArnolfJeg skal ta disse korreksjonene i morgen formiddag.Nå begynner det virkelig å løsne her, og den omfangsrike tavlen krymper :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Du kan også stryke kona til 'Eindride Bratt 1400-1456 på Bjølstad Væbner'. Hun het ganske riktig Ingebjørg, men hennes far er helt ukjent. Moren het Borgylla Fredriksdatter.Det er dermed heller ingen forbindelse til Steinar Eysteinsson Bratt. Han var en Bratt, riktignok, men dette var nok på den tid et personlig tilnavn, som betyr en brå eller steil person. Det er heller ikke påvist noen forbindelse mellom Steinar Bratt og Bratt'ene i Sverige, så alt det kan også strykes. (Noe kan sikkert være riktig i og for seg, men har ingenting med Bratt på Bjølstad å gjøre, og dermed ikke på denne slektstavlen).Nå ble det ikke mye igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.