Gå til innhold
Arkivverket

[#76891] BRATT-ætten. En falsk slektstavle av J. Bratt Otnes. Til skrekk og advarsel!


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nei nå blir det en mikro-tavle når jeg blir ferdig i morgen :-)Tanken er at jeg skal publisere denne korrigerte tavlen sammen med den opprinnelige, slik at man ser hva en forfalsket tavle kan medføre av feilaktige opplysninger for de personer som enkelt og greit kopierer innholdet og går ut i fra at innholdet kan/må være korrekte.For Tore, Svein Arnolf pluss de andre seriøse forskere som har gjort grundig forskning i forbindelse med Bratt-ætten, så er denne tavlen et kjent falskneri, men det er den ikke for nybegynnere og mindre erfarne forskere.Og det er de jeg gjerne vil nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Til (76): Folk som seriøst tror at det finnes en «Olsen Family Coat of Arms» lar seg neppe affisere av en opprydning på Digitalarkivets debattsider uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg har ingen peiling på Bratt, men kan ikke unngå å stille et spørsmålstegn ved hvor lett det er å få stryket noe på denne tavla. Med det tar jeg ikke standpunkt til om forslagene er rett eller ikke, men argumentasjonen er for dårlig. Argumentasjon er viktig når man går inn i tidligere arbeider - hvorfor er noe feil og det jeg selv bidrar med rett?Det holder ikke å be Lars Ove stryke ditt og datt, det er for lettvint. Hvem som helst kan gi beskjed om det dersom man slipper å argumentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Arild, du har en feil tilnærming til denne saken. Det rette spørsmålet er om det er noe på anetavlen som kan sies å være fullstendig rett ? - regnet fra Jon Bratt Otnes og bakover ?Neppe. Selv navnene på hans egne foreldre er jo falske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Arild (83)Bratt-ætten er vel kanskje den ætt i Norge det er forsket mest på, og bare her på BF er det over 40 debatter.Derfor føler jeg meg trygg på at når Tore og Svein Arnolf uttaler seg, så er det rett. Disse korrigeringene de kom med i går finnes både her på BF (Brattdebattene) og i tidligere utgaver av NST.Tavlen skal nå korrigeres etter innkommende opplysninger, og bli stilt opp mot den opprinnelige, og da blir det enkelt å sammenligne og komme med kommentarer og-/eller dokumenterte rettelser.For tavlen blir IKKE riktig etter dagens korrigeringer. Den vil helt sikkert innholde mange feil, så det blir mer å arbeide med her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Den nye korrigerte tavla, som Lars Ove er i ferd med å lage vil bli et fint utgangspunkt til å kunne endre og bygge på denne etter hvert som ny godkjent dokumentasjon foreligger.Personlig er jeg ikke så opptatt om jeg stammer ifra en eller annen konge. Å tilhøre Bratt ætta er ikke så verst det heller.Til Lars Ove! Jeg har desverre probelemer med å få lastet ned informasjon ifra din nettside. Det faller litt utenfor her, men har du noe forslag? Det kan se ut som at jeg mangler tilgang til å laste ned PDF filer. hp-en@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Grunnen til at jeg stilte spørsmålet i 76 er at jeg har ei slik 'papirlefse' med 'aner' og den har vært innom Amerika (går ca. 30 ledd bakover) og ser at mange av de samme navnene i 'slektstavlen' i innl. 1 går igjen, så derfor stilte jeg spørsmålet om dette er spredt over hele verden. Innlegg 79 bekrefter vel at amerikanerne også lar seg lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Det hadde vært artig om samtlige navn fortsatt var på den redigerte tavla, samtidig som det hadde stått en enkel rød strek over forbindelselinjene som er gale.Dette hadde gitt en god oversikt i motsetning til det som ligger strødd omkring i brukerforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(87:) Det ser ut til at du har lagt ute en gammel versjon av den korrigerte tavla. Det er bare ett ledd i Otnes-linjen som er rødmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(90:) Sorry, jwg fikk opp den korrigerte tavla nå !Men jeg er enig i at det er uhensiktsmessig å fjerne alle opprinnelige navn og linjer på 'Bratt'-tavla, for det er antakelig mange individer og slektsforbindelser og linjer som er helt OK, det er bare det at de ikke har noe med den norske Bratt slekten på Bjølstad å gjøre !Man burde nøye seg med å krysse ut de personer og forbindelseslinjer som er påviselig feil. På den måten vil man jo se at Bratt på Bjølstad gjenstår som en frittliggende liten 'øy' på tavla. Fjerner man resten så mister man jo informasjonen om HVA SOM VAR FEILAKTIG !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvis tavlen bare skal vise 'Bjølstad-Bratt'ene så bør den døpes om i tråd med dette, da det vitterlig finnes andre norske Bratt-ætter (riktignok innvandret fra Sverige, men bosatt i Norge siden tidlig på 1800-tallet), nemlig 'Bratt från Brattfors' og 'Bratt af Höglunda', som begge finnes på tavla (nederst til høyre, under skjoldet med tre stjerner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Per:Jeg kan gjerne døpe om denne tavlen til hva som helst jeg, men det er opp til dere å komme med innspill enten det er sletting, korrigering eller supplering på den opprinnelige slektstavlen. Jeg har ingen ambisjoner om å lage en ny tavle, kun rette og slette på Otnes sin.Hele poenget er å forsøke å rette opp de feil som finnes, og la den stå som et eksempel på hvor galt det kan gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Forslaget mitt blir altså at du under den opprinnelig tittelen på tavla skriver 'Bratt-ætten på Bjølstad i Heidal'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

92: Glimrende!Ellers hadde det vært flott å få en rød strek over linja mellom kong Sverre og Sigurd Munn, hvis ingen protester.Etter det jeg kan huske, er vel ikke linja mellom Magnus Barfot og Harald Gille helt god heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Per (95)Jeg kan selvfølgelig ta med den andre Bratt-ætten som står på den opprinnelige tavlenMen med hvilke person skal jeg starte da? Og er det korrekt det som står der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det er som sagt to 'andre Bratt-ætter' (med svensk opphav), nemlig 'Bratt från Brattfors' (helt ytterst til høyre, nederst) og 'Bratt af Höglunda' (til venstre for førstnevnte, på skrå ned mot venstre). Det er ikke verifisert at disse to Bratt-ættene har samme opphav, selv om det vel er 'nokså sannsynlig'.Jeg skal sjekke hvilken person i Bratt-tavla som iflg. mine notater ser ut til å være den eldste 'sikre' i disse to ættene, og melde tilbake !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(98/99:) Når det gjelder den 'Bratt af Höglunda'-linjen som er gjengitt i tavlen, så ser den ut til å være korrekt 'nedenfra' fom. Per Bratt (1895-1983) [af Höglunda] og hele ni generasjoner opp (på skrå mot høyre) tom. Jöns (Persson) Bratt [til Höglunda (1562-1587) og Bråne].Det er derimot såvidt jeg vet ikke dokumentert hvem som var Jöns' far. Likeledes er det ikke dokumentert at han var bror av noen 'Anders Bratt' slik det er fremstilt i tavlen. Dermed 'ryker' forbindelsen nedover til den ganske utbredte borgerlige slekten 'Bratt från Brattfors' som er gjengitt nederst til høyre i tavlen. (Jeg kommer tilbake til den).Slekten 'Bratt af Höglunda' ble introdusert på Riddarhuset i Stockholm som adelsslekt No. 49 i 1625, ved Jøns' sønn Per Jönsson Bratt (ca.1585? - 7 Okt 1639) [af Höglunda] til Wiik (i Arvika) og Berg (i Älgå).Per's bror Nils Jönsson Bratt (c1585-1638) till Höglunda er det alstå som er forfar til 'Bratt af Höglunda'-grenen på tavlen. (Han er min 7 x tipp-oldefar). (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.