Gå til innhold
Arkivverket

[#76895] Bratt slekt der starten er Bård Bratt med tilknytning til Rindahl-slekten


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

Heiser at det diskuteres ekte eller uekte Bratt-slekter.Har fra en annen fått inn denne Brattslekten (over 20 år siden) som mangler det meste årstall etc. men har vel startet på 1300 tallet. Finnes det noen som kan hjelpe til med årstall eventuel forbindelse til Brattslekten som skal ha 'kongelig' opphav. det er jo minimalt med papirer fra denne perioden så jeg er glad bare jeg kan få knyttet dem til sted om omtrent årstall.1. Generasjon1. Bård Bratt. Barn: 2. i. John Bårdsson Bratt. 2. Generasjon2. John Bårdsson Bratt. Barn: 3. i. Bjørn Johnsson Bratt. 3. Generasjon3. Bjørn Johnsson Bratt. Barn: 4. i. Eirik Bjørnson. 4. Generasjon4. Eirik Bjørnson. Barn: 5. i. Eindride Eriksson f. 1400. 5. Generasjon5. Eindride Eriksson, f. 1400, d. 1460. Han giftet seg med Ingebjørg Erlingsdtr (datter av Erling Øysteinsson Mytting og Borghild Fredriksdtr). Barn: 6. i. Guttorm Eindridesson f. 1435. 6. Generasjon6. Guttorm Eindridesson, f. 1435, d. 1530. Han giftet seg med Cecelie Petersdtr, f. 1430 (datter av Peter Gudleikson), d. 1509. Barn: 7. i. Øystein Guttormsson Bratt f. 1470. 7. Generasjon7. Øystein Guttormsson Bratt, f. 1470 i Bjølstad i Heidal, Sel, d. 1545 i Bjølstad i Heidal, Sel. Han giftet seg med Tora Tordsdtr, f. 1485 (datter av Tord Tordgunnsson og Birgitte Kjellsdtr). Barn: 8. i. Engebret Øysteinsson f. 1510. 8. Generasjon8. Engebret Øysteinsson, f. 1510, d. 1557. Det har vært lansert en teori om at han er en sønn av Øystein Guttormsen Bratt. Han giftet seg med Ragnhild Jørgensdtr, f. i Holaker. Barn: 9. i. Ingebjørg Engebregtsdtr f. 1555. 9. Generasjon9. Ingebjørg Engebregtsdtr, f. 1555, d. i Tallerås, Dovre. Hun giftet seg med Ola Bjørnson Tallerås, f. 1560, d. i Tallerås, Dovre. Barn: 10. i. Bjørn Olsen Tallerås f. ca 1604. 10. Generasjon10. Bjørn Olsen Tallerås, f. ca 1604 i Tallerås, Dovre, d. i Tallerås, Dovre. Barn: i. Ingebjørg Bjørnsdtr Tallerås, f. ca 1630 i Tallerås, Dovre, d. i Budsjord, Dovre. Hun giftet seg med Eirik Ottarson Budsjord, f. 1635 i Budsjord, Dovre (sønn av Ottar Erlandsson), d. 1688 i Budsjord, Dovre, yrke Laugrettsmann, Bonde. Eirik: Da to av barna heter Marit, er det rimelig å tro at den første Marit døde gans ganske ung. Eirik overtok gården alt i 1658, og betalte da 30 riksdaler i 1. bygsel. Gjelden på gården var økt til 2,5 hud, og gården var nå gått over fra krongods til å være eid av en viss oberst. (1 hud = 4 alen vadmel.) (Kilde: Knut Mikalsen: Rindahl-ætta.).Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei jeg har registrert mye av det samme som deg i mitt slektssystem, tilogmed generasjon 8. Det har vært skrevet opp og ned om Bratt ætten i dette temaet hvor det også fremkommer en del usikkerhetsfaktorer også med hensyn til kongelig tilknytting. Jeg anbefaler at du søker igjennom en del av temaeene som tidligere er skrevet og debatert. I tillegg kan du også søke på scannet materiale på nettsiden til Lars Wangensteen.no, som har lagt ut mye bra meteriale om gamle bondeætter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.