Gå til innhold
Arkivverket

[#76897] Solgjem og Snerle ætta i Sel og Vågå


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Det virker ikke som om det er forsket noe spesielt omkring Solgjem og Snerle. Den har nok vært overskygget av andre mer kjente gårdsnavn i de samme bygdene. Min anefader, Ola Iversen Solgjem, ble født tvilling i 1710 i Sel med Anne, som snere ble gift med Estin Olson Kongsporten.Deres far var Iver Hansson, f. i ca. 1662 i sel og mor var Rønnog Hansdatter, død i 1715. Rønnog sine foreldre er pt. ukjent. I sitt andre gifte ble Iver gift med Marit Syversdatter Snerle, men det le ingen barn i det andre giftet.Mye tyder på at Iver og Marit hadde en felles oldefar i Thorger Einangen, som byslet Einangen og som var eier av en hud i SnerleIvers far var Hans Iversen Solgjem, født i ca. 1631 i Sel og mor Anne Andersdatter(Bjørnstad) Engebret Hougen har også omtalt Anne Andersdatter, som Bjørnstad. Hun kom isåfall fra Nedre Bjørnstad i Vågå. Etterslekten på Nedre Bjørnstad, ble knyttet til gårdene Ellingsbø, Kleppe og ætten List.Hans Iversens far var Iver Torgersen, født i ca. 1601 og mor var Guri Pålsdotter, født i ca. 1600. En potensiell far til Guri kan være Pål Hansen Tolstad, f. i ca. 1578. Hans døpte sine barn for Peder, Ivar og Goro. De to sistnenvte er navn etter hans far og mor.Thorger Einangens andre sønn, Gudbrand, født i ca. 1600 ble bruker av gården sygard Snerle og ble gift med Mari Andersdatter Bjørnstad. Hun var ifra Øvre Bjørnstad. Deres sønn Hans Gulbrandsen Snerle hentet sin kone fra Heringstad og hans bror Sigvards etterkommere knyttet bånd til Austrem, Ekre, Hole, Kleppe og Kvarberg.Jeg håper på å motta hjelp, spørsmål og synspunkter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg vedlegger oversikt over forfedre for hans Iversson Solgjem og etterkommere etter Gudbrand Torgersen Einangen Det tas forbehold om at det kan forekomme feil. Mitt håp er at flere er interessert og kan komme med innspill og kommentarer.Engebret Hougen omtalte såvidt Snerle Solgjem ætta, men det komm ikke frem mer konkret. En ting er 100% sikkert er at Thorger Einangen var eier av 1 hud i Snerle før 1608 og huden ble etter Thorgers død overtatt av hans sønn Gudbrand Torgersson Einangen. Gudbrand løste ut arvingene etter sin bror iver Torgersen Einangen på Solgjem med 12 rd for deres del av Snerle(Opplyst i skifte av 20.10.1703). Det er mulig at flere av barna på Solgjem ble utbetalt med samme beløp(Fire søsken)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.