Gå til innhold
Arkivverket

[#76905] Anna Christensdatter Ursin


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

I skiftene for Alstadhaug finner jeg: ** Botnet; Alstahaug/1764 1171 Anna Christensdatter K Hovedperson Ursin 1172 Baar Joensen M Ektefelle 1173 Lars Christian Nn M 15 Sønn 1174 Jens Olsen M Sønn 1175 Jens Jensen M 7 1/2 SønnJeg jobber med Ursin-familien og klarer ikke finne utav denne.Her er hun på Frode sine sider: [url="http://slekt.net/tng/getperson.php?personID=I56403&tree=1>LenkeHer er giftemålet med Jens:Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A03 (1737-1767), Kronologisk liste 1756, side 340-341. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenkeog giftemålet med Baal: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A03 (1737-1767), Kronologisk liste 1758, side 382-383. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg finner ikke skifte som Frode nevner på Herøy i 1755, men jeg finner dette: ** Nord Herø; Herøy/1757 1622 Bereth Olsdatter K Hovedperson 1623 Jens Olsen M Død Bror; Botnet i Alstahaug. 1624 Ole Jensen M 22 Barn Av Jens 1625 Andreas Jensen M 20 Barn Av Jens 1626 Johan Jensen M 11 Barn Av Jens; Formynder Iver Johansen, Alteren i Alstahaug. 1627 Michel Jensen M 8 Barn Av Jens; Formynder Jon Andersen, Øksningan. 1628 Jens Jensen M 1/2 Barn Av Jens; Formynder moren Ane Ursin under tilsyn av Hendric Nielsen, Hamnes. 1629 Maren Jensdatter K 15 Datter; Formynder Halle Jacobsen, Østbøe. 1630 Sara Jensdatter K 10 Datter; Formynder Iver Johansen. 1631 Marith Jensdatter K 5 Datter; Formynder Hans Pedersen, Østbøe. 1632 Martha Jensdatter K 3 Datter; Formynder Jon Johansen, Alteren. 1633 Dorthe Olsdatter K Gift Søster.; Vatne i Leirfjord.Her ser du Ane Ursin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Går du inn i skiftet etter Anne Christensen Ursin finner du at hennes eldste sønn heter Lars Christian Thomassen 15 år. Anne har vært gift 3 ganger, 1) med en Thomas 2) med Jens Olsen Botnet (som her feilaktig oppgis som sønn, se 1174) og 3) med Baar Joensen Botnet. Jeg vet dessverre ikke hvem Anne Ursin var, men da hun døde i 1764 oppgir kirkeboka at hun var 48 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Begge ligger ute på nett - her på digitalarkivet. Du finner henne i kirkeboka for Alstahaug 1737-1767 - og i skifteprotokollen Helgeland sorenskriveri 1764.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jens Olsen Botn har jeg som født ca 1705. Jens var gift 2 ganger, og første gang med Marit Johansdatter som han hadde 10 barn med. I 2. ekteskap var han som nevnt gift med Anne Ursin, og jeg har en sønn på disse: Jens Jensen Botn født ca 1757, som var 1/2 år ved farsøster Berit Olsdatter Nordherøys skifte. Da nevnes også en datter Marit, men jeg er usikker på om hun var datter i Jens sitt 1. ekteskap eller 2.ekteskap. Dette kan være den samme Marit som ble døpt 19.01.1755, og da som barn i hans første ekteskap. Jens Olsen Botn ble gravlagt på Sandnes kirkegård Dom.12.p.trinit(28.08)1757, og er da oppgitt å være 52 år(født ca 1705 altså). Hans far var Ole Torstensen Husmo, som det var skifte på i Botn i 1732(side 9 i skiftene av Svein Edvarsen 1686-1780).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Hei Anne Lise Veldig interessant. Kan du si noe mer om hans status i samfunnet? Hvis hun er av 'ekte' Ursin så regner jeg med at hun er 'godt gift'. Jeg har forresten startet en diskusjon til på henne, jeg lurer på om hun er søsteren til Bjørn Christensen Ursin og muligens Michel Ursin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hvis hun var søster til Bjørn Christensen Ursin så var foreldrene Christen Pedersen Basse og Else Cathrine Jørgensdatter Grøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har dessverre ikke mer om Anne Ursin. Det er kanskje en ide å se på Børje Jonsens hjemmeside. Han har mye om Ursinslekten. Jeg hadde noe mer om den slekten, men siden de viste seg å ikke være mine ble de slettet fra slektsprogrammet. Her er det jeg har om Jens Olsen Botn: Han var som sagt født ca 1705. Tidligere leste jeg et par mikrofilmer med tingbøker for Helgeland, og Jens fikk bøkselbrev på på 2 pd i Botn i Alstahaug datert den 18.september 1733, av en som het Sverdrup. Tinget ble holdt på Hellsvik i Alstahaug 03.05.1734. På høsttinget 18.10.1734 ble det bestemt at Jens skulle være blant neste års lagrettemenn, men jeg har ikke funnet Jens som lagrettemann i 1735 ser jeg. Han er der derimot ført som lagrettemann på høsttinget for Alstahaug og Herøys almue 22.09.1737 på Hellesvik. Det kan godt være mer å finne i tingbøker o.a om JensDet var skifte på Jens sin kone Marit Johansdatter i 1755, og jeg har 10 barn på disse som jeg kan skrive opp hvis det har interesse.Jens er beskrevet som søskenbarn Helvig Nilsdatter Sørras barn ved dennes skifte i 1748. Det jeg ser ut fra mitt slektsprogram er at Jens sin far Ole Torstensen Husmo var bror av min forfar Hans Torstensen Husmo. Hans hadde 3 barn: Dorthea(min formor), Gunhild og Baltzer Hansen. Baltzer Hansen var gift med Helvig Nilsdatter Sørra.Jens sin far Ole Torstensen Husmo var det skifte på 1732, og var oppsitter i Husmo ved matrikkelen 1723. Samme året var han lagrettemann ved ledinsbergtinget for Rana Nesna og Alstahaug(08.07)1723. Dennes far igjen var Torsten Jensen(ca 1622-1690). Det kommer ikke frem noe spesielt om disse, så det ser ikke ut som om statusen var særlig høy iallefall. Det ser ut til å ha vært vanlige mennesker. Jens hadde ellers 2 søstre:- Berethe Olsdatter som det var skifte på i Nord-Herø i 1757, som var barnløs og ugift.-Dorthe Olsdatter som det var skifte på i Watne i Leirfjord i 1778(kildene foruten tingbøkene jeg nevner innledningsvis er selvfølgelig de unnværlige skiftene av Svein Edvardsen 1686-1780).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Takk Anne LiseJeg kjenner godt til Børge sine sider og anbefaler også Frode Holta sine sider www.slekt.net Disse to fyller ut hverandre på en veldig god måte for meg. Det som også er bra er alle henvisningenen til kildene.Ellers så er jeg koblet på geni.com og har lagt ut mye om Ursin familien. Det er veldig få Kristen/Christen så derfor er Anna interessant. Jeg tror nok hun er Christen Pedersen Basse sin datter, men det blir nok umuligt å bevise dette. Det finnes ingen kirkebok for Flakstad som ev kunne inneholde fødsel eller konfirmasjon på henne.Synd da. Foreldrene døde sansynligtvis tidlig ettersom Bjørn Christensen vokste opp hos en søster av faren, men foreldrene levde ennå i 1757 da de begge er nevnt i ett annnet skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

I følge skifteekstrakten for Lofoten og Vesterålen 1766, så er det nevnt skifte på Ramberg i Flakstad etter Steffen Jonsøns avdøde hustrue Else Catharina Jørgensdatter. Arvinger er sønnen Bjørn Ursin Christensen, datteren Lisbeth Kirstine Christensdatter og Christence Margrethe Steffensdatter. Faddere for Christence er faren, mens fadder for Bjørn og Lisbeth Kirstine er Iver Helt på Woie.Etter som ikke barna etter Anna Christensdatter Ursin er nevnt som arvinger her, er det vel grunn til å tro at hun ikke er datter av Else.Samme år 1766, er det forøverig skifte etter enken Anna Elisabeth Ursin på Petviken, (umyndige)arvinger er dattersønnen Peder, Michel og Jacob Hansen, og datterdatteren Karen Hansdatter.Christen Pederen på Ramberg har det vært skifte for i 1758, men dette er ikke bevart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Isj, det var ett skudd i mørke og det var bom. Da får jeg lete videre etter en Christen Ursin.En annen ting er at jeg har kjøpt DIS sine skifter for Lofoten og Vesterålen og dette var altså ikke med der - irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Til Erlend (11) hvor er det nevnt at det har vært skifte etter Christen Pedersen, Ramberg i 1758? Kan ikke se at det er navnt i 1766 - da har sønnen innestående faderarv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Det er nevnt i Designasjonene over innkomst til justiskassen i fogderegnskapet. Men det er bare skifter over en hvis sum som måtte betale avgift, derfor er ikke alle nevnt der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Christen Pedersen er også nevnt i en annen sammenheng i brev fra Jacob Thies i Bergen til amtmannen i Nordland. Det handler om arv etter søsteren hans Lisbeth Cierstine Thies som hadde vært gift med Jochum Friderichsen Holtz. Lisbeth har etterlatt seg 3 barn, en sønn og to døttre som er umyndige. Christen Pedersen nevnes her som barnas stefar.Hvis det er noen som er interessert i dokumentet, så kan jeg legge det ut på picasa for en liten periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Christen Pedersen Basse var første gang gift med enken Elisabeth Christine Theis. De ble viet 15.11.1748. Kan ikke se at Christen og Elisabeth hadde barn sammen, men hun hadde tre i ekteskapet med Jochum Fridrichen Holst, Ramberg. Sønnen Fridrich Holst (1739) senere nevnt i Bergen - datteren Anne Dorthe Holst (1741) i Morsund og datteren Helken Margrethe (1744) i Bodø, hvor hennes mors familie kom fra. Klart det er interesse for dokumentet! Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Da har jeg lagt det her: Lenke Jeg fotograferte det på statsarkivet i Trondheim, og mener å huske det var i arkivet etter Nordlands amt, innkomne brev fra sorenskrivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Kom over noen Ursin som er nevnt her i auksjonprotokollen for Lofoten og Vesterålen nr 1.8 okt 1765 ble det holdt auksjon på Ramberg over myndlingene Biørn Ursin Christensen og Lisbeth Kirstine Christensdatters deres udlagte fader og moder arv, etter formynderen Iver Helts skriftelige forlangene.Har laget en liste på Sølv og tinn som er merket og nevnt i protokollen, men man kan være obs på at noe kan være kjøpt brukt og trenger ikke å ha vært eid av familie tidliger, men det kan være noe å finne ut:Til Bjørn Ursin utlagt:1 gl. sølv bæger med navn Jacob Riche og aarstall 1699 1 sølv skee med navn J:O:S M:O:D 1 stor tind skaal med laag E:K:G 1 Stort tind fad E:K:G 1 Dosin flade tind tallerker C.P.S.B 1 sølv skee med navn A:P:A:G 1 gl beskadiget med navn E:K:G 1de med rundt blad og navn J:B:S:G:O:D 1 tind fad med navn E:P:S:K:A:D 1do med ?? og bogstaver E:K:G 1 ruund bladet sølv skee med navn O:C:S:B:J:D 1 tind fad med bred rand C:PDatteren Lisbeth Christina Christensdatter utlagt:1 sølv hovedsrand og af facon formet som et hierte E:C:G 1 Ruund bladet sølv skee B:M:S og A:B:D 1 gl. Do rundbladet N:P:S 1 nyt tind fad A:P:A:P 1756 1gl dags do med bred rand og bogstaver O:C:S:B:J:D og C:E:S:O:J:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Denne diskusjonen har gått en stund. Jeg gjør oppmerksom på følgende: Det er to Bjørn Ursin. En sønn av Sara Ursin med søster Anne Christensdatter Ursin og en Bjørn Ursin som er nevnt i de siste innleggene her.Men det siste innlegget var veldig interessant.Generelt så er jeg taknemlig for absolutt alle henvisninger til Ursin-familien :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Da kan man ta med denne også:22 juni 1763 auksjon over Anna Elisabeth Ursin på Berg i Hol:Gullring merket A :E:USølv: Langskaftet sølvskje merket C:T??(kan være F) og B:A:B 2 Rundbladet skjeer merket R:H:D 1679 1 Snusdåse merket A:E:U 1 Penge huus merket B:U og K:B 1 ?? glasflaske med sølvlokk A:E:U 1 Salmebok med sølvspenner A:E:UTinn: 1 par gamle dags fader merket C:G:A:L:D 1 par dito merket N:H:S og E:H:D:K 1 nytt flatt fat K:O:S:B:L:E:D ?? merket 1653 ?? merket H:E:S og A:M:V ?? merket B:U og K:B Smørkande merket D??:L:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Anna Elisabeth Ursin var datter av Michel Bjørnsen Ursin og Anne Svendsdatter Wilstrup.Søster av Fogd Bjørn Ursin og Sara Ursin som er nevnt her i diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Her er teoretiske forklaringer på forkortelsene:22 juni 1763 auksjon over Anna Elisabeth Ursin på Berg i Hol:Gullring merket A :E:U (Anna Elisabeth Ursin)Sølv: Langskaftet sølvskje merket C:T??(kan være F) og B:A:B 2 Rundbladet skjeer merket R:H:D 1679 (Rachel Hemmingsdatter) 1 Snusdåse merket A:E:U (Anna Elisabeth Ursin) 1 Penge huus merket B:U og K:B (Bjørn Ursin og Karen Giertsdatter Barsøe) 1 ?? glasflaske med sølvlokk A:E:U(Anna Elisabeth Ursin) 1 Salmebok med sølvspenner A:E:U (Anna Elisabeth Ursin)Tinn: 1 par gamle dags fader merket C:G:A:L:D 1 par dito merket N:H:S og E:H:D:K 1 nytt flatt fat K:O:S:B:L:E:D ?? merket 1653 ?? merket H:E:S og A:M:V ?? merket B:U og K:B (Bjørn Ursin og Karen Giertsdatter Barsøe)Smørkande merket D??:L:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.