Gå til innhold
Arkivverket

[#76909] Marthe Malene Thorgjørnsdtr f. ca 1827 d. 1869 i Manger


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Hvor vidt hun het Marthe Malene eller Anne Malene er vistnok usikkert. Jeg har funnet dåpen hennes der hun i april 1827 blir døpt til Marthe Malene, men både ved barnedåp og ved død brukes navnet Anne Malene. Hun ble ikke noe gammel kone og jeg lurer egentlig på hva dødsårsaken var? Kanskje man ikke kan uttale seg om dette i dette fora? Sønnen Ludvig døde den 19. april 1876 som spedalsk, datteren Johanne Marthine Lenke døde i 1890 også som spedalsk. Johanne hadde vert syk i mange år da hun døde, knapt 30 år gammel. Hvor lenge Ludvig hadde vert vet jeg ikke, men han var i smedlære i Bergen da han døde. Siden det var spedalskhet i familien så lurer jeg på om også Marthe Malene døde av denne sykdommen? Eller når tid slo denne sykdommen for fult til på Vestlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er kyrkjeboka for henne då ho døydde Lenke Kva kan grunnen vere til at dødfallet ikkje er skrive i kyrkjeboka på det same tidspunkt som ho døydde? Før henne er det ført opp en som døde i september og så kjem hennar dødfall den 13. juli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dødsfallene ble normalt skrevet inn i den rekkefølgen presten holdt jordpåkastelser, og det kunen gå både uker og måneder fra begravelsen fant sted til presten kastet jord på.Som du ser av kirkeboken står det ikke oppført noen dødsårsak for henne.Spedalsk var hun neppe. Fra 1856 skulle alle spedalske i Norge registreres i det nasjonale lepraregisteret.Spedalskhet har nok eksistert som sykdom på Vestlandet fra før vikingetiden til den siste pasienten døde i 2002. Sin største kjente utbredelse hadde sykdommen rundt 1860, da 2 promille av den norske befolkningen var rammet.Sykdommen var imidlertid langt fra jevnt fordelt ut over landet. Størstedelen av landet hadde ingen tilfeller, mens enkelte områder (Naustdal og Vevring) var tungt rammet, med 3-4% av befolkningen diagnostisert med lepra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Tror du at det lar seg gjøre å finne hva hun døde av. Det var vel ikke normalt å dø midt på sommeren bar 44 år gammel uten at det var en spesiell årsak til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ser du på den aktuelle siden og sidene foran og bak, ser du at det ikke var uvanlig at relativt unge folk døde, uten at presten anmerker noe om smittsom sykdom eller brå død.Det er tvilsomt om det finnes andre kilder som kan fortelle om dødsårsaken i dette tilfellet, og slett ikke sikkert at det har vært konsultert lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.