Gå til innhold
Arkivverket

[#76917] Tromsø.Kom Petra/Petronille fra Åmot til Tromsø okt.1879? Kan noen hjelpe meg?


Gjest Britt Ringstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Ringstad

Petroniile er født i Åmot 10.1.1857 dåpsnavn Petra. Mistet sin mor tidlig og som 9 åring bodde hun hos en familie i Åmot. Under Åmot mini 1881 nr.33 står det at hun hadde flyttet til Tromsø i Okt.1879 Det var 8 søsken i denne barneflokken som mistet sin mor tidlig. Har funnet igjen tre stykker. Berte Regine F,22.11.1841- kommer til Elverum Oline F. 20.10.1844 - dør 20.10.1864 Serine F.6.1.1848 - Henne har jeg ikke funnet Othea F. 5.9.1851 - Flytter til Elverum, min oldemor Marthe F.10.6.1857 - Flytter til sin søster Berte, men har ikke funnet henne senere. Petra F.10.1.1857 - Mulig kommet til Tromsø Otter F.20.5.1859 - Reiser til USA - Funnet igjen 2008 Otto F.18.10.1861 - Ikke funnet igjen.De bruker Mortensdtr. og Mørsatd til etternavn. Far Morten Ottersen født i Elverum/Skavhaugen 30.3.1811. Bosetter seg i Åmot. Bor mye hos Morten`s bror Otter på Mørstad.Er takknemmelig for hjelp. Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Tore!Det stemmer. Dette er min familie. Har hatt god kontakt med Toni fra USA. Det er hennes mann som stammer fra Otter.Har sent over bilder. Mulig de kommer i 2010 hit til Norge. Hadde da vært morro om en kunne ha funnet flere av søskneneDet er vært veldig vanskelig å finne alle barna. Petra/Petronille fant jeg tilfeldigvis da jeg lette i utflyttningslistene fra Åmot. Tusen takk for din interesse. Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er vel endel av barneflokken i 1865:Berte Mortensdatter, 25 år gammel, gift med innerst og dagarbeider Peder Olsen på Hovin i Elverum. Sammen med Bertes familie bor også hennes søster Marte, 13 år gammel (din oldemor) - [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f60427&gardpostnr=678&personpostnr=4235&merk=4235#ovre>Lenke .Søsteren Othea Mortensdatter, 15 år gammel, var gjeterjente på Hernes i Elverum - Lenke .Kan dette være en bror? Bernhard Mortensen, 12 år gammel, født i Åmot, i legd på Rønningen i Elverum - Lenke .Søsteren Serine var tjenestepike på Neby i Haugedalen i Åmot, 18 år gammel - Lenke .Petronille er i legd på Nysveen i Åmot, 9 år gammel - Lenke .Broren Otter Mortensen er i legd på Bergersveen i Åmot, 7 år gammel - Lenke .Broren Otto Mortensen var ''bortleiet af Fattigkassen'' på Blikstadstuen, 5 år gammel -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er innførselen i Åmot kirkebok som viser Petronelles utflytting til Tromsø - se nest nederst på fol.238a her Lenke (Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 9 (1875-1883), Inn- og utflyttede 1881, side 238).Utflyttingen skjedde altså i oktober 1879, mens innførselen i kirkeboken er gjort i juni/juli 1881, antagelig etterat Petronille har bedt om attest fra presten i Åmot. Den må hun ha hatt behov for i en eller annen sammenheng, kanskje fordi hun skulle gifte seg? Vi må også tro at Petronille virkelig kom til Tromsø i og med at dette er oppgitt nesten to år etterat hun faktisk flyttet ut fra Åmot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Det er vel barnas far som dør her - enkemann Morten Ottersen, født 1811, døde på Mørstad i Åmot den 27.juni 1881 - Lenke (Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 9 (1875-1883), Døde og begravede 1881, side 214).Hvis du er heldig, vil dødsfallsmeldingen til sorenskriveriet oppgi avdødes barn og deres oppholdssted i 1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei på deg Tore!Tusen tusen takk for at du er så snill og hjelper meg. Det setter jeg veldig pris på.Jeg stammer fra Othea.Otto har jeg nå funnet igjen, han døde på Blekstadstuen i Åmot 21.10.1866. Han ble ikke mer en 5 år.Oline døde 20.10.1864, 20 år gammel.De jeg ikke har funnet igjen:Serine. F.06.01.1848Marthe F.10.6.1854. Har ikke funnet henne etter 1865Perta ( Petronille) Har jeg heller ikke funnet igjen. Karnsje hun også reiste etter sin bror Otter i USA.Jeg skal kontakte statsarkivet på Hamar i morgen å høre etter døsfallsmeldingen fra Morten, håper da at de har fått den.Mvh BrittMarthe har jeg ikke funnet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei på deg Anne!Tusen Takk !!Ja, det er karnsje henne. Det stemmer med født 1857 i Åmot. Hun er født 10.1.1857.Det står Vokterske? Er hun vakt noen sted? Men hvor er dette, det står ikke noe om hvor dette hvar?Håper at noen kan hjelpe meg med det?Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest britt ringstad

Hei igjen Anne!Ja det står det. Storgt.36.Lurer da på om noen fra Oslo Kjenner mer til dette. Kan dette være under Dikemark? Denne Asyl finnes da sikkert ikke mere der.Kan noen vite om det kan finnes noen arbeidsprotokoller derfra på denne tiden, og om event. hvor de finnes?Har lett i aften om hun senere kunne utvandret, men finner ikke det.Eller om, hvis det henne, karnsje hun ble gift Olso??Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Det er nok den riktige Petra som er funnet ved folketellingen 1885 - navnet Morten var uvanlig i Åmot, så det var neppe mange kvinner ved navn Petra Mortensdatter derfra født 1857 eller deromkring.I Storgaten 36 i Oslo finner vi den dag idag Prinds Christian Augusts Minde. Her ble det i 1839 opprettet et asyl for sinnslidende, og frem til 1905 holdt Christiania kommunale Sindssygeasyl til her.Les mer på Oslo byarkivs sider her [url="http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/article57317-961.html>Lenke eller her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei igjen Tore!Tusen takk for din hjelp igjen!Har kontaktet Statsarkivet på Hamar, de skulle sende med dødsfallmeldingen til Morten. Legger opplysningen derfra ut her så fort jeg får denne.Martinsen der er utrolig snill og hjelpsom.Merkelig at Petra melte utflytting til Tromsø, for så og havne i Oslo. Det var karnsje i denne jobb at de krevde opplysniger om henne fra hjemplassen og derfor måtte ha attest.Prøvde og lete i går kveld på gifte i Oslo på dette tidspungt, men så bare raskt over noen områder, fant ikke noen aktuelle. Finner henne heller ikke på 1900 tellingen for Oslo. Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Kan det være Petra (som nå er gift) og jobber her i 1900 Lenke Kanskje noen vet hva som hadde adresse Riddervoldsgt.3 ca.1900 ? Ser at det bor flere skolegutter der,og ellers for det meste kokker,tjenere m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (14):Det kan meget vel tenkes at du har funnet riktig Petra i 1900. Jeg har sett gjennom kirkebøkene for Åmot i Østerdalen for årene 1855-1858 og ikke funnet noen annen Petra født/døpt der enn ''vår'' Petra Mortensdatter. Altså kan hun ha giftet seg (i Kristiania?) med en Sjølie en gang mellom 1885 (da hun var ugift vokterske på Sindssygeasylet i Storgaten) og 1900 (da hun kanskje var gift kokkepike i Riddervolds gate).Riddervolds gate 3 var, dengang som nå, en bygård med forholdsvis store leiligheter, beliggende i strøket bak Slottet. Som man ser, bodde her bl.a. Rich.Andvord (han med papir- og bokhandelen), sogneprest Nils Thrap Segelcke, grosserer Holter, høyesterettsadvokat Knudtzon og enkefru Peterson (av papirfabrikkfamilien i Moss) - og altså garver Peter Thoretius Halvorsen der Petra Sjølie arbeidet som kokkepike.Det blir jo interessant å se om dødsfallsmeldingen ved Morten Ottersens død gir ytterligere beskjed om barna i 1881. Det vel kanskje tvilsomt om den 70 år gamle husmannen etterlot seg såpass store midler at lensmann og skifterett nedla særlig mye arbeide i å oppspore barna som jo var spredt vidt omkring.En annen mulighet er å undersøke arkivene etter Christiania kommunale Sindssygeanstalt, jfr. lenke i innlegg 12 - kanskje vil man her finne oversikt over ansatte og deres forhold. De kommunale folketellingene fra Kristiania (i Oslo byarkiv) vil nok også gi ytterligere opplysninger om Petra Mortensdatter/Petra Sjølie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Anne og Tore !Tusen takk for den gode og fine hjelp jeg får av Dere.Dere er virkelig snille og hjelpsomme for meg!Hadde vært veldig fint og morro om alle barna til Morten hadde kommet til rette før slektnigene fra USA kommer hit til Norge.Venter på svar fra Statsarkivet på Hamar.Etternavnet Sjølie kommer også fra Åmot og Rendalen. Skal lete i kirkebøkene derfra om det kan være noen aktuell kandidat som kan ha giftet seg med Petra. Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Toe & Anne !Venter fortsatt på svar fra Hamar. Gir beskjed så fort jeg har fått svar derfra.Reiser på påskeferie i morgen.Øsnker så dere begge to en riktig GOD PÅSKE !Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Britt Ringstad

Hei Tore og Anne !Jeg har fått dødsfallmeldingen til Otter Mortensen 1881, men vet ikke hvordan jeg skal få lagt den ut her.Der står det ikke noe om hvor barna har blitt av. Står flere umyndige børn.Jeg får da sjekke ut dødsmeldingen til Anne Martea som er moren, om det står noe der.Har sjekket ut endel om Bernhard, men finner ikke ut om han kan være broren.Er det noen som har funnet ut om det er den riktige Petra som er gift Sjølie?Prøver her og legge ved Org.dokument .Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

For dette formålet har det vel liten hensikt å se hva som står i dødsfallsmeldingen etter barnas mor Anne Martea Olsdatter. Da hun døde i 1864, var de fleste av barna fremdeles små og de bodde hjemme hos faren på husmannsplassen under Mørstad - det var vel nettopp hennes tidlige død som gjorde at barna ble bortsatt og spredt for alle vinder.Jeg har lett etter dåpen til Bernhard Ottersen (jfr. innlegg 4) i både Åmot og Elverum, men ikke funnet ham døpt. Jeg kan altså ikke bekrefte at han var en bror av din oldemor.Jeg har også sett igjennom endel av kirkebøkene fra Kristiania, men ennå ikke funnet Petra Ottersdatter gift der.Jeg synes du skal ta deg en dag på Byarkivet i Oslo. Her bør du bl.a. se i arkivene etter Christiania kommunale Sindssygeanstalt, jfr. innlegg 12 og 15, for å se om det finnes oversikter over ansatte der. Kanskje kan du finne ut ut mer om Petras ansettelsesforhold - og private forhold. Dessuten kan du lete i de kommunale folketellingene fra Kristiania og få enten bekreftet eller avkreftet at Petra Sjølie som bodde i Riddervolds gate, er den samme som Petra Ottersdatter, jfr. innlegg 15. (Er det helt umulig for deg å besøke Byarkivet selv, kan du sikkert forsøke en henvendelse dit - de er like hyggelige og hjelpsomme der som på Statsarkivet på Hamar!)Endelig bør du følge de andre søsknene av Petra og se om noen av dem døde ugift og/eller uten livsarvinger etter farens død i 1881. Da vil de gjenlevende søsknene være arvinger, og en dødsfallsmelding eller skiftebehandling vil kunne gi opplysninger om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Henrik Bernhard Mortensen, som var hans fulle navn, tilhørte ikke familien fra plassen under Mørstad. Her er dåpen hans: Lenke, nr. 178.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Da kan vi avskrive denne Bernhard som en av søskenflokken.Jeg ser forøvrig at jeg har bidratt med litt forvirring i mitt innlegg 19 ved å tildele Bernhard og Petra feil patronym. Det riktige skal selvfølgelig være Mortensen/Mortensdatter, ikke Ottersen/Ottersdatter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.