Gå til innhold
Arkivverket

[#76933] Trenger hjelp til tydning. Kirkebok Bardu, Troms, 1860


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Lars Johansen 41 år gifter seg med Berit Johanne Johansen.21 år.Sverige.2 jan.1860. Hans far: Lars Guldbrandsen, hennes far Johan ????.Hva står det her tro.Har at hun er født et sted i Sverige som heter Madaringi. Har noen hørt om det stedet??.Håper at noen hjelper til med dette. Mvh. Unni Knudsen. Kildeinformasjon: Troms fylke, Bardu i Målselv, Ministerialbok nr. 8 (1851-1877), Ekteviede 1860, side 168. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk til deg.Har ikke hørt öm dette stedet før. Ligger dette stedet nær grensen til Troms fylke kanskje da, siden hun har flyttet over. For meg høres det Finsk ut og ser at du kaller det (tornedalsfinsk). Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Övertorneå er ved grensen til Finland.Jeg har blitt fortalt at tornedalsfinsk på mange måter er ulik 'vanlig' finsk. Det snakkes lokalt i Nordsverige. Det er et anerkjennt minoritetsspråk.På finsk heter Övertorneå noenting som ligner Matarengi men som jeg ikke husker. Jag leser navnet som Løper.I 1890-tellingen i Övertorneå (Norrbottens län) http://www.foark.umu.se/folk/bd/Sok.asp er det en familie og en jente som bruker navnet Löpare. Så Övertorneå er nok et godt sted å begynne å lete på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Kan det være riktig at navnet er Løper.Har ikke hørt det før, men som du skriver Vibeke,og dette kan vøre et etternavn de brukte i grensetraktene til FinlandUnni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.