Gå til innhold
Arkivverket

[#76965] Garden Hatlands-træet på Osterøy og folk der 1900


Gjest Arne Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Hansen

Jeg finner i folketelling 1900 i Haus:78 18 Haus 2 14 5 Hatlands - Træet 3 3 3 Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf. 489 1 Gudmund Johannessen m b Hf g Gaardbruger S 1839 Hosanger n s 490 Ingebor Nilsdatter k b Hm g Gaardmandskone 1846 t n s 491 Steffen Gudmundsen m b S ug Søn 1885 Hosanger n sHvor lå garden, og bodde folkene på garden, Gudmund m/fam, lenge der?Mvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans P. Ludvigsen

Iflg boka 'Haus i soga og segn - ættarbok for Gjerstad sogn', side 128, giftet Gudmund Johannesson (Langeland), f 1839 - d 1904, seg med Anna Johannesdtr Hatland, f 1846 - d 1890, i 1867. De fikk 9 barn, hvorav Steffen var den nest yngste. Gudmund flyttet til Langeland med familien i 1868, men dro tilbake til Hatland i 1894. Samme år giftet Gudmund seg på nytt med Ingebjørn Nilsdtr Hatland, f 1847 - d 1937. Når det gjelder navnet Hatlands-Træet, så antar jeg at dette kunne være en husmanssplass under gården Hatland. Det er ikke opplysninger om dette i ovennevnte bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Familien er også oppført på Langeland nr. 56 i Hosangerboka.Annas morsslekt finnes på gårdene Fjellskål og Bysheim. Hennes mormor er datter av Nils Monssen Myking fra Lindås, bosatt på Bysheim. Han er klokker i Hosanger og etterfølger der Halvor Lassesen Berås (Nicolai Wergelands far).Annas far er sønnesønn av lensmann (i Hosanger) Johannes Hatland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Takk for god hjelp, Hans og Odd!Da skal jeg få tak i Hosangerboka. Gudmund og Anna var mine oldeforeldre og sønnen Steffen var min morfar, død allerede 1923. jeg vet lite konkret om mine oldeforeldre. Finnes det bilder av Hatlands-Træet? jeg har hørt at skoler og kommunehus ligger på området i dag.Mvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det er utgitt en del lokalhistorie i hefteform på Osterøy, som serien 'Osterøy i soge og samtid', dertil diverse andre hefter og bøker med en del bilder. Ganske mange av disse er nok fra Lonevågstrøket, men om noen viser akkurat stedet du spør etter, vet jeg ikke.Din slekt videre bakover kommer for øvrig en god del del i kontakt med mine opphav på diverse gårder i fjorden, og enkelte av disse er omtalt i utgitte bøker, f.eks. Siri Eilevsd. Fjellskål rundt 1650. Det finnes mye interessant informasjon om eldre slekter her, bl.a. i tingbøkene som Håkon Aasheim har gjort utskrifter av. Disse er delvis utgitt i bokform og er i sin helhet lagt ut på internett.Du ætter også fra Heimvikstova på Osterøy museum, en godt bevart ljorestue fra 1600-tallet, og dertil via Hoshovde fra Fjellskålnesloftet (opprinnelig fra Seim i Lindås), som er Heimvikstovas nærmeste nabo. Annas mor Lisbet har nedarvet navnet sitt fra Fjellskål via Heimvik-slekten. (Har selv hele 17 anelinjer fra Heimvik!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Takk skal du ha, Odd!Etter hvert vil jeg gå inn og se på den eldre slekt. Først bør jeg bli kjent med Lonevåg/Langeland rundt morfar og foreldre/besteforeldre. Finnes de bøkene du henviser til samlet på et blbliotek? Eller gårdshistorie om Hatlandgårdene?Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Hovedbiblioteket i by'n har nok alle de bygdebøkene du her trenger, så de bør være greie å få tak i. Lokale hefter har de vel kanskje også, men det spør jeg aldri etter der (har de jo selv). Ellers gir den fyldige Osterøyboka, som ble utgitt for en del år siden, god bildedekning av øyas forskjellige bygder.Det er dårlig med gårdshistorie på store deler av Osterøy, selv om litt nok finnes spredt i heftene jeg nevner. Tror ikke Hatland er dekket med slikt. Hadde gården ligget innen Hamre-delen eller Vaksdal-delen av øya, hadde det vært enklere. Der er gårdshistorien sammenvevet med omtalen av brukerslekten i de utgitte bøkene. Bøkene for Haus (med Gjerstad) og Hosanger er kun (svært så slanke) slektsregistre, som ikke gir noe tydelig bilde av folks faktiske posisjon i lokalmiljøet og derfor også lett blir litt kjedelige å lese. Men slektsnettverkene er stort sett riktige der, så et godt hjelpemiddel er bøkene uansett.Her er lenke til Osterøy sogelags nettbutikk, som selger en del av den lokale litteraturen som er utgitt: http://osteroy-sogelag.org/zencart/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Siw Sværholdt

Jeg har opplysninger om Hatland til deg Arne. Send meg en epost hvis du er interessert. siw.merethe@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Inger-Lise Haga

Hei!Min mors farmor (født 1872) hadde sin oppvokst på Geiteryggen husmannsplass under Hatland. Jeg har en del informasjon om Hatland fra den tiden og frem mot 1900. Ta kontakt per mail om det kan være av interesse. ilaastad@frisurf.noHilsen Inger-Lise Haga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.