Gå til innhold
Arkivverket

[#76974] Alv Simunsen, Roland, Bjelland i Vest Agder


Gjest Bjørn Arnhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Arnhaug

Når giftet Alv seg og når ble han født? Lenke fra 1801 tellingen sier at han var 38 år.Lenke Har heller ikke funnet i kirkeboken når barna Aase, Anna og Simon var født, samt har ikke funnet alle barna. Er takknemlig for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Har fått oppgitt at far til Alv heter Somon Alfson Lyding som er fra Kvinesdal ? Søker også etter Mari Mikkelsdatter, Haaland som var gift med Alv Simundsen. Noen som har noen opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Har det meste fra Roland i Bjelland, om du gir meg noen timer Bjørn, så skal jeg se utpå ettermiddagen, om der finnes noe om denne herren på Roland.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Hei Torleif Det hadde vært fint å få noe hjelp her. Jeg har funnet ut at han giftet seg med Mari Mikelsdatter og har funnet 9 barn. men opphav til Alv og Mari har jeg ikke funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

BjørnDette står i bygdeboken for Bjelland, under Roland. I 1816 finner en Alf Simondson Roland i lista over sølvskatten, han var gift med Mari Mikkelsdatter, dei hadde flere barn, og det må ha vært smått for dei alle. Då storbrannen var på Roland i 1825, brandt de inne ei fattig kone: Joran Mikkelsdatter, Rebbås 69 år. Samme året flytter disse ut fra Roland, Ole Alfson Roland, kom til Kjetså Øvre, g.m ei gardjente. Michael Alfson Roland, kom til Lunnen i Hordnes, og g.m. ragnhild Nottusdatter, og skulle vistnok ha blitt far til 24 barn. Ble gift 2 g. m. Anne Gunleivsdatter Uleberg. Simon Alfson Roland kom til Birkåsen i Hordnes, og gift der.. Abraham Alfson Roland kom også til Kjetså Øvre, fekk seg først bruk der, men solgte det og kom seinere til Tveit i Hordnes. Ole Alfson Roland kom seinere til plassen Ura under Kalhovd, ei datter av han ble gift til Roland. Ein etterkommer etter Simon Roland, eller Birkåsen var den kjente treskjeraren Salve Birkåsen som vistnok døde under siste krig. Mari Mikkelsdatter døde 2 des. 1829, 62 1/2 år gammel. Alf døde 29 juli 1829, 64 1/2 år. I følge en god informant,holder faren Alf til på Byremo i Grindheim.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Takk for opplysningene, Torleif. Jeg har sett i kirkebøkene for Bjelland og Grindheim flere ganger, men finner ikke når Alv var født. Hans kone Mari Mikalsdatter har jeg funnet en pike som ble født i 1767 hvis far var Mikal Roynesdal. Har lest et sted at hun kommer fra Haaland, men finner heller ikke noe her. Kan heller ikke finn ut når de giftet seg. Bygdeboken forteller ikke noe mer om slekten bakover?Byremo ligger det under Grindheim eller Bjelland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Byremo er nok Grindheim Bjørn. men Michel Røynedal, må da være den samme person som på tinget i 1768 ble stevnet av Øyu Olsen Trygland,fordi Michael satt med en pant i Røynedal på 15 engelske i jordegods. Michael la frem dette i 1783, der han hadde rett å bruke pantet i 16 år. Da tyder jo dette på at det er Michael Heljeson Valand som er Mari sin far. Og skal vell hatt ei søster med navn Berte.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Det stemmer det at Mari har ei søster som heter Berte og er født i 1764- 1765. døpt 18-1 1765. Mari er døpt 13-12-1767. Tror du at Haaland og Valand kan forveksles. Det er vel også en gård som heter Haaland i Bjelland eller Grindheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Valand vet jeg finnes ved Mandal, men om jeg skal kunne svare deg eksakt, må jeg nesten kikke i katalogen for gårdsnavnene i Agder på statsarkivet, og der skal jeg innom i morgen.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Alf Simonsen er sønn av Simon Jonsen Byremo i Grindheim 1719-1793 gift med Åse Ånensdtr fra Hægebostad. Fire barn er nevnt i Grindheim bygdebok: Jon f.1756 som overtar Byremo gård, gift 2 ganger med Berte Børusdtr og Berte Torjusdtr. Alf f.1763 til Håland, Grindheim og deretter Bjelland. Ånen f.1765 og Ragnhild 1766-1846 gift med Iver Svendsen Ås Grindheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Det var interessant Jarle. Da bør jeg finne Alf i kirkeboken for Grindheim eller Bjelland som jeg ikke har lykkes med. Kan de være født i Hægebostad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Er det noen som vet om det er borte kirkebøker fra Grindheim eller er de ikke skannet inn?. Den første begynner på 1793.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Bjørn.Siden Kristian har satt Valand på kartet til Konsmo, så skal jeg en tur på SAK nå, så skal jeg snuse i BB for deg, og eventuellt sjekke skiftekartoteket for Valand.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Bjørn, sitter på SAK, Valand blir jeg liksom ikke klokere på. Navnet Helge(Helje) er greit. Der finnes et skifte etter Jens Aanonsen Valand 30/9 1722, her nevnes en sønn som Helge og er 18 år. Der nevnes en sønn Helje i skiftet etter Aanon Heljesen som det er skifte etter 22 /9 1739. Og en Helje Jonsen på Valand som er 10 år 8 /9 1745.Men så Bjørn, dukker der opp et skifte 11/6 1773 på Byremo etter Daniel Sørensen g.m. Joran Hansdatter, arvinger enken, og deres eneste barn Anna Danielsdatter 2 år. Tilstede enkens far Hans Valand( dette bør jo gi et grunnlag for en forbindelse mellom Valand og Byremo) Likeså avdødes mor Ingeborg Ommundsdatter med sin 2 mann Aanen Toreson Valand Formynder for datteren: Aanen Heljesen Valand.Simon Jonsson Byremo g.m. Anne Aanonsdatter, d.sk. etter Simon er 14 aug 1794, og der nevnes Alf.Jon Olsson Byremo g,m, Ragnhild Jonsdatter Byremo, dsk. 21/9 1750, Jon lever her. Da det er skifte etter sønnen Alf Jonsson 4/9 1756, nevnes bare søsken og ingen fader, da må han være død. Jon kommer neppe fra Byremo, har giftet seg til et bra gods der.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.