Gå til innhold
Arkivverket

[#76974] Alv Simunsen, Roland, Bjelland i Vest Agder


Gjest Bjørn Arnhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Bjørn, sitter på SAK, Valand blir jeg liksom ikke klokere på. Navnet Helge(Helje) er greit. Der finnes et skifte etter Jens Aanonsen Valand 30/9 1722, her nevnes en sønn som Helge og er 18 år. Der nevnes en sønn Helje i skiftet etter Aanon Heljesen som det er skifte etter 22 /9 1739. Og en Helje Jonsen på Valand som er 10 år 8 /9 1745.Men så Bjørn, dukker der opp et skifte 11/6 1773 på Byremo etter Daniel Sørensen g.m. Joran Hansdatter, arvinger enken, og deres eneste barn Anna Danielsdatter 2 år. Tilstede enkens far Hans Valand( dette bør jo gi et grunnlag for en forbindelse mellom Valand og Byremo) Likeså avdødes mor Ingeborg Ommundsdatter med sin 2 mann Aanen Toreson Valand Formynder for datteren: Aanen Heljesen Valand.Simon Jonsson Byremo g.m. Anne Aanonsdatter, d.sk. etter Simon er 14 aug 1794, og der nevnes Alf.Jon Olsson Byremo g,m, Ragnhild Jonsdatter Byremo, dsk. 21/9 1750, Jon lever her. Da det er skifte etter sønnen Alf Jonsson 4/9 1756, nevnes bare søsken og ingen fader, da må han være død. Jon kommer neppe fra Byremo, har giftet seg til et bra gods der.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Bjørn, sitter på SAK, Valand blir jeg liksom ikke klokere på. Navnet Helge(Helje) er greit. Der finnes et skifte etter Jens Aanonsen Valand 30/9 1722, her nevnes en sønn som Helge og er 18 år. Der nevnes en sønn Helje i skiftet etter Aanon Heljesen som det er skifte etter 22 /9 1739. Og en Helje Jonsen på Valand som er 10 år 8 /9 1745.Men så Bjørn, dukker der opp et skifte 11/6 1773 på Byremo etter Daniel Sørensen g.m. Joran Hansdatter, arvinger enken, og deres eneste barn Anna Danielsdatter 2 år. Tilstede enkens far Hans Valand( dette bør jo gi et grunnlag for en forbindelse mellom Valand og Byremo) Likeså avdødes mor Ingeborg Ommundsdatter med sin 2 mann Aanen Toreson Valand Formynder for datteren: Aanen Heljesen Valand.Simon Jonsson Byremo g.m. Anne Aanonsdatter, d.sk. etter Simon er 14 aug 1794, og der nevnes Alf.Jon Olsson Byremo g,m, Ragnhild Jonsdatter Byremo, dsk. 21/9 1750, Jon lever her. Da det er skifte etter sønnen Alf Jonsson 4/9 1756, nevnes bare søsken og ingen fader, da må han være død. Jon kommer neppe fra Byremo, har giftet seg til et bra gods der.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Pc har nok gått noe amok. Jeg vet ikke om Mikal Heljesson , Vaaland er far til mari som er gift med Alv. har søkt gjennom kirkeboken for Grindheim og Bjelland flere ganger, men finner de ikke. Jeg søkte også etter barn til Jon, men finner heller ikke disse i Bjelland eller Grindheim. Mangler det noen kirkebøker for Grindheim? Far til Alv døde i 1793 og ble begravet 18-8 1793 i Grindheim. han ble 74 år gammel. Det står i innlegg 15 at Jon var først gift med Berte Børusdatter og nr 2 Berte Torjusdatter, men det står ikke hvor disse kom fra. Det kan se ut som om det er en forbindelse mellom Vaaland og Byremo. Jeg mener at jeg har lest et sted at Mari Mikelsdatter kommer fra Haaland, Det var ikke riktig. De bodde på Haaland da Torkild ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Grinheim var under Bjelland sine kirkebøker frem til 1793, men det ser jo ut til at disse to har vært tilflyttere til Roland, og dermed kan disse ligge gøymt i et helt annet sogn.nei hvem denne Michael Heljeson er, det er ikke så enkelt å si Under Røynedal i Bygdeboken for Bjelland side 139-140, står der at Michel Heljeson Valand er far til Berte fødd 1765 og Mari f. 1767, kona hadde navnet Anna.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Ja det har jeg funnet også. Mulig at de kommer fra Kvinesdal? Hadde kontakt med en som mente at han kom fra Kvinesdal,men er ikke så sikker på det. har søkt i de forskjellige kirkebøkene for Kvinesdal, men har ikke lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Har funnet slike streifere forskjellige steder, men det er en grusom jobb. Du kan jo kikke i Laudal/Holum, Laudal ligger jo ikke så langt fra Bjelland, samtidig er det jo kort vei over heia fra Roland til Hordnes, Kaddansheia, knappe syv km vei. Hvor en kommer ned til Abusdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Takk for all informasjon, Torleif. Jeg får prøve litt i kveld. Er ikke så godt kjent med hvor de forskjellige stedene er i Vest Agder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.