Gå til innhold
Arkivverket

[#76975] Forfedre til Andreas Andersen Steinli i Drangedal, født i Holla 6.7.1860


Gjest Anne Kjendsheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Kjendsheim

jeg forsøker å finne forfedrene til Andreas Andersen f.6.7.og dp 22.7.1860 i Holla.Ved giftemålet 21.2.1881 i Drangedal med Else Maria Larsdatter, står fødsels- og dåpsdato -og år oppgitt. Det står også at han er sønn av ungkar Anders Johannesen og pige Johanne Nildatter. Altså 'uegte'[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5948&idx_id=5948&uid=ny&idx_side=-164>Lenke Jeg finner Andreas igjen på nevnte dåpsdato i Holla, men der står det at han er 'uegte' sønn av Anders Nilsen ... og Johanne Nilsdatter Saugbruget (vil gjerne ha hjelp til å tyde etternavnet til Anders Nilsen)Lenke Andreas Andersen er konfirmert i Holla 1874, der står også Anders Nilsen og Johanne Nilsdatter oppgitt som foreldre. Fint om noen her kan hjelpe meg med å tyde fødested for Andreas.Lenke Johanne Nilsdatter har jeg funnet igjen i manntall for Holla 1865 (tjenestepige Ulefos jærnverk), det samme med sønnen Andreas, som da bodde hos sin mormor Annikken Johnsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Anders Nilsen Staaen er ført som barnefar i ovennevnte lenke. Finnes en gård ved navn Staaen i hitterdal herred. Lenke men finne ikke kjente navn på beboere i folketelling fra 1865. Mulig du finner mer utfyllende om andre beboere i en bygdebok der gården er nevnt? Sansynligvis samme som Ståo (søk ståo på kart på finn.no)Ligger ikke langt fra Notodden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Den plassen er bedre kjent under stavemåten Stoa, den lå under Ulefoss gård. Det er vel for øvrig derfra sjefen for Statsarkivet i Kongsberg, Nils Johan Stoa, har navnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Kjendsheim

Takk for opplysninger!Jeg har forsøkt å finne hvem som kan være foreldre til Anders Nilsen, som skal være far til Andreas f.1860.Jeg tror kanskje at etternavnet/stedsnavnet til Anders Nilsen n. ved sønnens dåp 1860 skal være Staaen, kan det være det samme som Stoa i moderne rettskriving?Anders ser jeg er et veldig vanlig navn i Holla på denne tida, men med tanke på 'Staaen', så fant jeg en som kan være aktuell, han er døpt 1834 i Holla: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7911&idx_id=7911&uid=ny&idx_side=-44>LenkeHer har mora Aase Pedersdatter etternavnet Staaen. Kan selvsagt være en tilfeldighet. Vil gjerne ha hjelp til å tyde navna på de 2 siste fadderne.Denne Anders Nilsen ble konfirmert 1850 i Holla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Det var de samme som du har i innlegg 7.Om det er den samme Aase Pedersd som vi finner i 1865 som enke, sammen med en sønn Jacob Johannes. Da må faren her ha vært en Johan.... Kan dette være forklaringa på navneforvirringa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Og ser vi på klokkerboka ved Andreas sin konfirmasjon så er farens patronym først skrevet 'Jo', men så endret til Nilsen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Kjendsheim

Jeg fant denne Anders Nilsen Stoa pr Saugbruget død 1864, 30 år gammel. Lenke Dette tror jeg må være den samme Anders Nilsen som er f.1834 og konfirmert 1850 (se tidligere lenker), og som jeg også tror er den samme Anders Nilsen som er far til Andreas f.1860. her får vi vite ut fra alder ved død 1864 når han må være født, og det passer jo bra med den Anders Nilsen som er f.1834.Noen som vet hva parentesen med (...50.) skal bety?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.