Gå til innhold
Arkivverket

[#76978] Martha Maria Petersdatter Dreyer f. c. 1695


Gjest Aud Kalland Sterten
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Kalland Sterten

I 1732 møtte Martha Maria Dreyer ved skiftet etter sin forlovede Lars Arntssen Slatlem på Grip. For å ivareta hennes interesser møtte Anders Olssen Wærdahl.Martha forlot ikke Grip etter at forloveden døde. Hun er å finne på listene over kommunikanter jevnlig frem til 1737, ført som Martha Persd. Dreyer, Martha Dreyer, Martha Pedersd. og Martha Persd.Hun ble gift med Anders Olsen Hagen fra Grip og de fikk døtrene Susanne f. 1737 og Mille f. 1739.Anders O. Hagen døde i 1741.Martha ble gift for andre gang i 1751 med Anders Michelsen, - en mann som var betydelig yngre enn henne. Anders Michelsen ble oppnevnt som formynder for Mille Andersdatter da det ble holdt skifte etter farmoren Else Ellingsdatter Hagen i 1751.Den 13 januar 1779 døde enken Martha Petersdatter på Grip, 86 år gammel.Alle tips og opplysninger som kan bidra til å finne opphavet til Martha mottas med takk.Mvh Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

En av de mer kjent Dreyer er jo premierløytnant Peter Nicolai Dreyer (c1772-1808), ofte omtalt som 'Dreyer på stubben' (tilnavnet henspeiler på hans mandige positur på et kjent maleri), som ble dødelig såret i april 1808 i slaget på Flisa i Solør. Han skal ha vært fra Fosnes i Nord-Trøndelag, og bosatt på Veøy i Romsalen (Se Lenke).Om man følger hans noe tvilsomme anerekke (tvilstilfellene er anmerket) i linken jeg peker til, vil man finne en Peter Dreyer født rundt eller før 1640, antakelig bosatt i Trøndelag. Jeg gjenter at flere av leddene som er forsøksvis 'hektet sammen' i denne grenen er ytterst tvilsomme, og skal tas med adskillige klyper salt (om de skal inntas i det hele tatt ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Jeg finner ingen Drejer i de listene jeg har av kristiansundere og gripværinger på 1720-tallet. Matrikkelen i 1723 og tienden i 1722. Det var flere Peder på Grip, men alle står bare oppført med farsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

(7) Jeg har ikke sett andre enn Martha ført med slektsnavnet Dreyer i kirkeboka for Grip, men hun kan likevel ha hatt søsken eller annen nær slekt der.Jeg bør nok gå grundig gjennom fadderne for Susanna og Mille.Ei Susanna Jacobsdatter døde på Grip i 1741, 79 år gammel, - navnet Susanna var vel ikke så vanlig i fiskerfamiliene på Grip. Mille tror jeg kan være fra farsslekta.(6) Denne Peder Dreyer f. ca. 1640 var ukjent for meg. Det er mulig vi skal til Nord-Trøndelag. En Anders Olsen Werdahl møtte ved skifteoppgjøret på Grip i 1732. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24640/86>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24640/86 Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

I skiftet står det, 'tillige med hendes for svar Anders Olsen Werdahl', en som ivaretar eller forsvarer hennes interesser. Vi er mer vant til betegnelsen formynder, men er ikke 'for svar' det samme, men med en annen ordbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Jeg har alltid hørt at Wærdalslekta (trykk på første stavelse) i Kristiansund kommer fra Innerøya i Nord-Trøndelag. I Sakshaug sogn i FT1801 ligger i alle fall Wærdal indre og ytre Lenke Hvis både Dreyer og Wærdahl var fra Nord-Trøndelag, kan han ha vært en bekjent/slektning?Til tross for at Anders Olsen Wærdahl er en av mine aner, har jeg ikke jobbet noe med opphavet hans, så jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(11:) Hvordan skulle man ev. uttale navnet Wærdal (Verdal) med trykket andre steder enn på første stavelse ? Det er vel ingen som ville finne på å si værDAL ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Tore, takk for informasjonen om slekten Wærdahl.- Nå vet vi at Anders Olsen Wærdahl sannsynligvis bodde i Kristiansund i 1732. Anders Olsen Wærdahl var gift med Beret Pedersdatter som døde i 1766, 77 år gammel. Anders døde samme år, 66 år og 11 måneder gammel. Sønnen Ole døde i 1763, 36 år gammel.Anders hadde sannsynligvis vært gift med Beret i noen år i 1732.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

(12) Beklager, jeg var upresis. Lang æ-lyd forklarer uttalen av navnet bedre. Jeg tenkte på dette i motsetning til hvordan kommunenavnet Verdal uttales.(13) Anders Olsen Wærdal var ikke i Lille-Fosen ved matriklen i 1723. Ved et manntall i 1746 var det en soldat Joen Olsen Grong, 32 år, i Kristiansund, slik at en forbindelse mellom ytre Nordmøre og Nord-Trøndelag har det vært.I 1723 var det flere Peder på Grip som betalte husmannsskatt. Gundersen, Joensen, Pedersen, Nielsen, Abrahamsem og Andersen. Disse betalte 48 skilling mens Peder Ellingsen betalte 24 skilling.Av Pedersen'er var det tre: Anders og Gunder som betalte 48 skilling hver i tillegg til klokkeren Povel som var fritatt for skatt. Så vidt jeg husker var det skifte etter klokkeren i 1748 (den geistlige protokollen). Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Tore, takk igjen for nyttig informasjon.Jeg har forsøkt å se litt på fadderne til Susanne og Mille, uten å ha kommet fram til noe konkret. Ei Marit Pedersdatter og en Peder Pedersen er på listene. Tore Tørrisen er registrert på Grip i manntallet av 1701, det samme gjelder vel (søsteren ?) Elisabet Tørrisdatter. Edias Hansen er også på Grip i 1701.Det ville vært litt lettere å spore fadderne hvis jeg hadde “Befolkningen på Grip gjennom 300 år” tilgjengelig, men den må ev. fjernlånes igjen.Fra kirkeboka starter i 1734 og til og med året 1736, i den perioden Martha fremdeles var ugift, - har jeg funnet at hun var fadder ved en anledning.Jacob Femmer døpte sin sønn Hans 23. oktober 1735. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16091&idx_id=16091&uid=ny&idx_side=-5>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.