Gå til innhold
Arkivverket

[#76980] Etterlysing av slekt Bergen (Ingolf Johannes Johansen (f1898)/Just Ely Johansen


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Ingolf Johannes Johansen (f. 1898) var steinarbeider og giftet seg i Nykirken 27.9.1924 med den fraskilte Anna Evjen, f. Flekstad (f. Frosta, Nord Trøndelag 5 april 1892.)Jeg finner at disse iallefall fikk en sønn: Just Ely Johansen, f. 20.1.1925 og døpt i Domkirken, Bergen. Familien bodde i Haakonsgt. 11. Jeg undres på om det var flere barn, da jeg søker kontakt med etterslekten. Denne Just Ely Johansen finner jeg under 'Gravminner i Norge' som død i 2000 (dato står ikke oppgitt). Han opplyses å være begravet på Møllendal kirkegård. På nettet leser jeg at han under krigen står registrert med tilknytning til The Royal Norwegian Air Force i Canada. Noen som kjenner til denne personen og hvor familien idag befinner seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

I Bergens Tidende 23. okt 2000 står det som notis at Just Ely Johansen skal bisettes ved Møllendal kirkegård, Håpets kapell kl 13.30. Altså same dag, dvs 23.10.2000.Veit du kven dei to andre som står på Just Ely sin gravstein er?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Takk til Marianne for en veldig nyttig opplysning, nemlig bisettelsesdatoen 23 oktober 2000. For nå kan jeg lete opp dødannonsen i avisen og der finne de nærmeste pårørende. På gravstøtten står bare årstallet 2000. Nei, de 2 andre personene han ligger sammen med vet jeg ikke hvem er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Kommentar til Marianne. Jeg fant dødsannonsen i Bergens Tidende, men uheldigvis hadde ikke denne Just Ely Johansen etterkommere. Derimot stod en søster oppgitt i dødsannonsen og hennes navn er Anny Irene Christiansen. Med dette fikk jeg også svar på hvem de 2 andre personene er, hvis navn står på gravstøtten. Annie I. Christiansen (1922-2000) er søsteren og Oscar J. Christiansen (1915-1968)er svogeren. I dødsannonsen står det under Anny Irene Christiansen to navn: Irene - Otto. Det kan jo være Anny's datter og svigersønn. Men når jeg ikke vet etternavnet på disse, er vi jo like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Nei, siden de 2 navnene Irene og Otto står ved siden av hverandre og ikke under hverandre i dødsannonsen, tolker jeg det dithen at Irene er datteren til Anny (også skrevet Annie), mens Otto er svigersønnen. Prestekontoret ville ikke gi meg navn og adresse til den personen som står som fester av gravstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nå vet jeg ikke hva som finnes av kommunale folketellinger i Bergen, men med 60 års sperrefrist, er det jo i teorien mulig å finne ut en del gjennom dem, og ved å følge Annie Irene i adressebøker. Kanskje kan Marianne hjelpe deg med bisettelsesdato for Annie også, gjennom BT, med håp om at hennes dødsannonse avslører noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

En gang jeg hadde behov for å komme i kontakt med gravfester på en kirkegård i USA, fikk jeg lov til å la kirkegårdskontoret videreformidle et brev fra meg hvor jeg la fram mitt ærend og inkluderte kontaktinformasjon. Det var vellykket da. Kanskje kan det fungere i ditt tilfelle også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Da er det bare en ting å gjøre: se i Bergens Tidende om pårørende til Anny Irene står oppført med etternavn, eller gjøre som Per Helge foreslår: la kirkegårdskontoret formidle et brev fra meg. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det går også an å prøve en kryssjekk av telefonkatalogen. Dersom man går ut fra at de bor i Bergen, kan du søke opp alle Otto i telefonkatalogen for Bergen, notere ned gateadressene, og så sjekke om du får opp Irene på en av disse adressene. Gjør du det, er sjansene gode for at det er riktig ektepar. Men det ser ut til å være et stykke arbeid, det er nok ca 150 i Bergen med fornavn som begynner på Otto. Hvis du finner andre navn i dødsannonsen for Annie, hadde det vært fint om du la dem ut. Det er jo påske, og både tid for og tid til å løse mysterier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Takk for at du involverer deg Per Helge. Var på gamle Universitetsbiblioteket i Oslo og fant dødsannonsen til søsteren Anny Irene Christiansen i Bergens Tidende fra november 2000. Der står det i feltet over avdødes navn 'vår alles kjære' og i feltet for pårørende navnene Irene - Otto, samt Jan - Margot (Stord). Dette er de samme navnene som står under dødsannonsen da Just Ely Johansen døde året før. Da står det i headingen 'min kjære bror og vår fetter'. Dermed er det klart at Irene og Jan er kusine/fetter av søsknene Just og Anny som begge døde i år 2000. Dette tyder også på at søskenparet Just og Anny ikke hadde barn. Jeg vet ikke om jeg kommer så langt ved å henvende meg til prestekontoret hvor protokollene for Møllendal kirkegård er oppbevart. Damen jeg snakket med var bare sur og ikke særlig opptatt av å snakke med meg. Hun vil sikkert vise sin autoritet ved å avvise en hver henvendelse om et sådant spørsmål. Først vil jeg forsøke om andre kan tipse meg om hvem Irene-Otto eller Jan-Margot (på Stord) kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.