Gå til innhold
Arkivverket

[#76982] Sally Bath (1792-1874) gift med Jacob Kirsebom Jansen (1785-1846)


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Sally Bath (eller Batt) var født i Dartmouth, England 1792 og gift ca.1810-11 med Jacob Kirsebom Jansen (f. Farsund 4.9.1785, d. Sannidal, Telemark 5 mars 1846). Jacob K. Jansen hadde drevet med kaperfart under Napoleonskrigene, men ble tatt av engelskmennene og ført i fangenskap til England. Men soningsforholdene var tydeligvis av nokså behagelig karakter (antagelig likt med norske forhold) for han rakk både å få seg kjæreste og gifte seg med damen før han ble frigitt og reiste hjem til Norge. Denne damen var Sally Bath. Det heter at Jansen var bosatt i Eikvåg, men solgte huset sitt i 1825 og reiste til København. Siden ble han tollbetjent i Flekkefjord, Rekefjord og sist i Portør i Kragerø. Ekteparet hadde mange barn, men problemet er at disse finner jeg ikke ved leting i kirkebøkene, bortsett fra et par stykker. Barna var som følger:1. Ane Severine Jansen, gift Olsen, f. 1811. Hun finnes som enke boende i Flekkefjord og var gårdeier (ref. folketellingen 1865 og 1875. Hun bodde sammen med moren Sally Bath). 2. Jan Henry Jansen, f. 1812. 3 John Adolph Jansen, f. 1814. 4. William Batt Jansen, f. 1816. 5. Sara Jansen, f. 1817. 6. Jacob Kirsebom Jansen, f. 1819. 7. Marie Bath Jansen, f. 1821. 8. Ane Elisabeth Jansen, f. 1824. 9. Richard Laurits Soland Jansen, f. 1827 (oppgis å være født i Danmark). Han var overtollbetjent i Haugesund, hvor han døde i 1909. 10. Sally Jansen, f. Flekkefjord 11 mars 1833, d. ugift i Flekkefjord 28 juni 1913. 1. Georg Jansen, f Sokndal, Rogaland 4 januar 1835, d. Grimstad 6 mars 1916. Billedskjærer i Kragerø, men flyttet som eldre til Grimstad.Noen som kan hjelpe meg å finne ut hvor de øvrige barna ble født og hvor det ble av disse?Videre - har noen kjennskap til dette engelske slektsnavnet Bath (Batt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Jan Henry ble født i Farsund.Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Farsund, Ministerialbok nr. A 1 (1784-1815), Kronologisk liste 1812, side 154. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=869&idx_id=869&uid=ny&idx_side=-158>Lenke Permanent bildelenke: Lenke.John Adolf også.Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Farsund, Ministerialbok nr. A 1 (1784-1815), Kronologisk liste 1814, side 163. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Ja,takk for all drahjelp her. Nå har jeg funnet hele ungeflokken. De finnes under døpte i henholdsvis Farsund og Vanse-Farsund. Men hvor tok de veien når de ble voksne, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Fant også ei Jomfru Elisabeth Jansen som flytter til Sokndal i mars 1835. Kanskje en datter til, eller en yngre søster av Jakob?Lenkemvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei igjen BjørnLurer på om ikke dette er datteren Anne Elisabeth f. 1824 jeg fant i tellingen for FlekkefjordLenkemvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Svar til Laila: Elisabeth Jansen er nok niesen til Jacob Kirsebom Jansen, mens neste dame Anne E, 40 år i 1865 er datteren (som du også påpeker). Så nå er iallefall hun funnet. Og helt tilfeldig når jeg 'bladde' meg igjen kirkeboken for Kragerø fallt øynene mine på handelsmann William Bath Jansen som døde 4 januar 1897, 80 år gammel. Han hadde også en datter ved navn Sally og det hadde også søsteren Anne Elisabeth, så bestemor Sally Bath fra England var tydeligvis en populær dame i familien. Takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.