Gå til innhold
Arkivverket

[#76987] Torgrim Kiddelsen Solås, Finsland, V-A, gift 1754


Gjest Harald Søren Storaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Søren Storaker

24 juni 1754 giftermål i Øvrebø, ungkarl Torgrim Kidelsen Solaas og enke Chirsti Somundsdatter Eegeland [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9906&idx_id=9906&uid=ny&idx_side=-45>Lenke (tredje, høgre side)Eg lurer på kor han kom fra, kven som var foreldrene hans.Kirsti Sommundsdatter fra Kveddan (1721-1783) var først gift med Ole Gulovsen Eikeland (1709-ca1753). Barn: Gulov 1747, Anne 1751, Siri 1755, Ingeborg 1758, Ole 1761 og 1762, Torsten 1768. Mor til Kirsti heitte Ingeborg.Eg har notert han som mulig sønn til Kiddel Ånensen og Karen Jonsdatter Berge/Frøysland i Søgne, med kildehenvisning Øvrebø-boka side 264 og Søgneboka 2 side 210.Torgrim og Kirsti budde først på Eikeland i Øvrebø. Hennes sønn Gulov overtok i 1775. Torgrim og Kirsti flytta til Stupstad i Holum/Søgne. Torgrim død okt 1797 Lenke Sønnen Torsten på Stupstad i FT-1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg har ikke notert meg alt fra Finsland, men det finnes også en Kiddel Gunnarsson Vatneli, noe tidliger, men?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Hei Harald Storaker.Jeg har en god del info om Kristi Somundsdtr Kveddan sin slekt, men har ikke noe om de to ektemennen Torgrim og Ole desverre.Her er en del om Kristis foreldre og deres barn på Kveddan:SOMMUND SØRENSEN KVEDDAN (1684-1761). Slekt på Kveddan. G.m. INGEBORG SØRENSDTR. ØVLAND (1705-17 ). Slekt på Øvland. Foreldre: Søren Andersen Øvland (dca. 1730) og Todne Bertorsdtr. Ilebekk (dca. 1710).Sommund Sørensen Kveddan var bruker der en tid i sine unge år. Han overtok i 1728 ved makeskifte (bytte) med svoger Anders Sørensen Øvland et bruk på Øvland og flyttet dit som Sommund Øvland: Tinglysningsdokument 27/1 1728: ”Anders Sørensen Øvland og hustru Ingri Nilsdatter, selger og skjøder til min kjære svoger Somund Sørensen Qveddan og hustru Ingeborg Sørensdatter, halvparten af min odels- og aasædesret i Øvland, hvilket blir 3 ½ gsk, for 60 riksdaler.”Men det ble en del ugreie om dette gardbyttet. Sommund Øvland fikk odelssak mot seg og måtte gi fra seg Øvland-gården i 1746. Sommund flyttet da tilbake til farsgarden Kveddan:”Somund Sørensen Øvland erklærer at han i sin tid af Anders Sørensen Øvland tilforhandlet sig odels- og aasædesretten i nævnte gaard for 60 rdl, men at datteren til Anders, Todne Andersdatter, siden har ægtet Søren Andersen Eftestad, som med paastand om odels- og aasædesret, udtog stævnemaal med den følge at dommeren berammed ret paa aastedet til 2o mai sidst afvigte, hvorefter jeg, Somund Ssørensen forliker mig med Søren Andersen Eftestad saaledes at denne betaler mig 250 rdl for de omhandlede 3 ½ gsk. i Øvland med odels- og aasædesret, hvortil han ogsaa har hadt andre udgifter, saaledes at gaarden kommer ham paa 262 rdl, dog erklæres Søren Andersen Eftestad nu for ret odelsmand at være.”Sommund og Ingeborgs barn:1.Søren Sommundsen Øvland / Kveddan (1728-1788). Gårdbruker i Kveddan. G.m. Anna Salvesdtr. Eftestad Slekten på Eftestad.2.Gunbjørn Sommundsen 3.Søren Sommundsen 4.Tosten Sommundsen 5.Todne Sommundsdtr. G.m. Kristen Pedersen Apåsland Gbr på Apåsland. 6.Kristi Sommundsdtr. (ca. 1721-1783). G.m. 1)Ole Gulovsen Eikeland (1709-ca 1753. G.m. 2) Torgrim Kittelsen Solås / Eikeland på Eikeland i Øvrebø. Flyttet siden til Stubstad i Øvrebø. mvh Knut Inge Apesland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Takk for det! Det er bra med litt meir 'kjøtt og blod' på navna i databasen.Ein liten feil er der. Torgrim Kittelsen flytta ikkje til det nærliggande Stubstad i Øvrebø, men til Stubstad i mellom Holum og Søgne. Sønnen Torsten er der i FT-1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.