Gå til innhold
Arkivverket

[#76993] Christian August Anker (1840- ), grosserar i Halden - opplysningar om huslyd?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Sorenskrivar Christian Krebs på Fridheim i Berg, Austfold, hadde denne dotteri:Anette Wilhelmine Christiansdotter Krebs, fødd i Christiania 9.3.1846, flytte i 1860 med foreldri frå Hafslo i Sogn til Berg der ho 11.7.1866 gifte seg med Christian August Peterson Anker frå Rød i Berg. Han var son av grosserar og gardbrukar Peter Martin Nilsson Anker på Rød, opphavleg frå Halden, og kona Cathrine Olave Nicoline Christiansdotter Gløersen frå Berg og fødd i Berg 9.8.1840. Christian Anker var grosserar og tok over som gardbrukar etter foreldri sine på Rød i Berg,¤¤¤¤¤ (stemmer dette?)men Anette døydde etter barselseng i Halden 30.5.1867.¤¤¤¤¤ (seinare lagnad for Christian Anker? – 1900: enkjemann på Refne søndre og nordre i Berg, då kalla grosserar og eigedomseigar - hadde han vore attgift etter at Anette døydde i 1867?)Christian og Anette fekk ei dotter i lag:a. Anette Christiansdotter Anker, f. i Halden 15.5.1867,¤¤¤¤¤ (er det nokon som kjenner lagnaden hennar?)~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Eg tek imot supplerande opplysningar med stor takksemd!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Det står masse om Christian August Anker f 1840, død 1912 i boken 800 Halden profiler (også et bilde av han) Det er også med 2 av hans barn ingeniøar Johan August f 1871 og overhoffmesterinne Borghild 1871. Det er noen Anker til med i boken, samt en slektsoversikt over slekten Anker. Totalt går Anker over 9 flyldige sider, med bilde av de som er nevnt.Du har kanskje sett dette ? Hvis ikke så send meg gjerne en mail så skal jeg sende det til deg.Hilsen Anne Lene Hagen alenehagen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Anne Lene for mykje interessant stoff som er kome gjennom e-post! Eg har lese til augi vart ''store og våte''...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei Lars ! Jeg ser i en bok om Gløersen-slekta jeg har, at det er forskjell på den Cathrine Olave Nicoline Christiansdotter Gløersen frå Berg og fødd i Berg 9.8.1840 som du har og denne som står i boka mi. Hos meg står det : Cathrine (Thrine) Olava Nicoline Gløersen, f. i Berg 1.sep.1814. Gift 29.aug.1835 med Grosserer paa Fredrikshald, Eier af Rød i Berg, Peter Martin Anker, f. 20.jun.1801, død 24.feb.1863, sønn av Grosserer på Fredrikshald Nils Anker, f. 24.feb.1764, død 13.mai.1812, og hustru Annette Beate von Wackenitz, døpt 16.des.1776, død 29.sep.1855 Dette er hentet fra boken: Stamtavle over SLÆGTEN GLØERSEN, samt opplysninger om beslægtede familier. Utarbeidet av A. T. Gløeresen. Trykt: 1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hei Arild!Det var SONEN som var fødd i Berg 9.8.1840, ikkje MORI, om du leser heile setningi...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Hei Lars!Jeg fikk for noen måneder siden tak i boka 'på ytterste post' som starter med tiden da den første Anker skal ha kommet til norge. Boken omhandler Carsten Anker og hans vei fra Fredrikshald via Moss og studier til utlandet før han havner på Eidsvoll og den påvirkning han hadde i forbindelse med unionsoppløsningen. Boken er skrevet av Yngvar Hauge med et gammeldags språk, men utrolig fengende! -og jeg som er i midten av 30 årene klarte nesten ikke å legge boka fra meg!En annen bok jeg har, som jeg fortsatt ikke har begynt med er 'Christian Fredriks dagbok'. Det er dagboken til Christan Fredrik og omhandler tiden 16.01.1814 til 10.11.1814. Carsten Anker er nevnt i dagboken, og blir et annet ståsted i forhold til unionsoppløsningen. Av førstnevnte bok kommer det klart fram at det var sterke bånd mellom de to.Begge bøkene ble utgitt av Borregaard i tillegg til ordinære utgivelser av forlaget. Jeg vet om en dame som sitter på begge bøkene i Borregaard utgave. Hvis du ønsker det kan jeg formidle kontakt. (ikke antikvariatpriser)Bøkene var hele, men falmet av lys, noe som ser ut som en svakhet ved innbindingen. Hun hadde flere eks. av utgavene.Bøkene kan anbefales uansett tilknytning til familien Anker eller ikke!Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Denne Carsten Tank Anker var tremenning av Niels Pedersen Anker, farfar til Christian August Petersen Anker som det spørres om i innlegg #1. (Niels' farfar Jan Erichsen Ancher var bror av Carsten Tank Ankers farfar Bernt Erichsen Ancher).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Opphavet til de nevnte brødrene far, Erich Olofsen Ancher (1644-1699), kjøpmann i Christiania, skal visstnok være noe usikkert.Tilhørte han sen svenske adelige slekten 'Anckar till Agnhammar' (Värmland), No.108 på Riddarholmen ?Var han sønn av den rike Göteborg-kjøpmannen Oluf Erichsson Ancker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Hei Per! har scannet inn første side i boka, så du ser den. Denne boka som er utgitt i 1951 følger slekten fra Erich Ancher (1644) kommer til Christiania, men forfatter er tydeligvis usikker på om det kommer fra den svenske adelsslekten,- men nevner det. Boka ender med Carsten Ankers død i 1824 ett år etter at han sendte boet sitt til konkursbehandling, men hovedteksten er den rollen han har hatt ifm. unionsoppløsningen. Det står også litt om familiens tid i Halden og Moss i Carstens barne/ ungdomstid.Boka omhandler hovedsaklig Carsten Anker, men også forfedrene og barn samt andre slektninger. Jeg har skaffet meg boka siden Borregaard er utgiver, og holder på å prøve å få meg alle de bøkene som de ga ut som gaver til ansatte og forbindelser. Daværende direktør hos Borregaard skrevi forordet at Carsten Anker var en stor norsk foregangsmann, som på mange områder gjorde sitt land store og positive tjenester, samt at han var en stor patriot.Mvh Trine trinebar (a) hotmail.com

bilete9549.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Lars/3:) Du fikk kanskje svar på flere av spørsmålene dine i innlegg #1 ved å lese boka '800 Halden-profiler' og stoff du fikk i email fra Anne Lene. Det hadde vært hyggelig (og rimelig ?) om du i det minste ville dele med oss svarene du ev. har funnet på de tre nevnte spørsmålene.For det ser jo bl.a. ut til at Christian August Peterson Anker f. 1840 var gift både én og to ganger etter han ble enkemann for første gang i 1867.Kone nr. to (Friis) ser også ut til å være rekruttert fra (nord-?)vestlandet. Hvordan kunne det ha seg, bodde han ikke i Halden hele sitt liv ?Og hva med den tredje kona (Gundersen), stemmer det at hun var 36 år yngre enn ham ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hallo og god natt!Til innlegg 1:Under et besøk på Rød Herregård i juli 2005 kom jeg over boken 'Slekten Anker'(Halden-grenen fra Rød Herregård),historie,biografiske data og stamtavler (pluss et..)Tillegg om slekten Rasch.Ved Ole Anker-Rasch utarbeidet år 2000/2001(Korrigert 2005,men ikke oppdatert)Fra side 39,4.avsnitt siterer jeg:'Christian Ankers familieliv ble også spesielt.Han ble først gift med Annette Krebs(1846-1867),datter av sorenskriver Krebs og frue i Halden.Men hun døde i barselseng bare 21 år gammel.Hennes datter,også kalt Annette,overlevde men ble senere syk og døde 14 årgammel.I mellomtiden hadde Christian giftet seg på ny medChristine Charlotte Friis(1848-1898)som kom fra Sunnfjord.Hun hadde mistet sin mor,og det var mange søsken så hennesonkel,prosten Friis i Halden,tilbød seg å ta to av barna tilseg.Slik møtte hun sin ektemann i Halden,og hennes søsterHanna ble gift med kaptein Båstad(derav slektsnavnet Friis Båstad).'Denne boken er snarere et hefte,og kan vel skaffes ved henvendelse til Rød Herregård!!.Med ønske om en god sommer,Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Tjenestejenta hos Anker på Refne ble Christians tredje kone [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00116&gardpostnr=290&personpostnr=1753&merk=1753#ovre>LenkeHansine Gundersdatter (1876-1957) var bondedatter født i Borge, og bare 24 år da hun giftet seg 1900 med Christian August Anker som da var 60 år. De fikk deres første barn av i alt fem, allerede i 1901. Christian hadde da også fem barnebarn.Hansines foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Boken nevnt i innlegg 1, 'Slekten Anker,Halden-grenen fra Rød Herregård' kan bestilles via Halden Historiske Samlinger på telefon 69184511.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ja, i perioden 1846-1859, og før det tilsynelatende bosatt i Moss (1837) og Christiania (1838-1846). Han hadde minst fem barn m. Henriette Scheel, alle f. i tidsrommet 1838-1854.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Viser til innlegg(14) vedr. Hansine Gundersdatter (1876-1957).Tenker at dette er faren hennes i Borge; LenkeFinner familen i Gårder og slekter i Borge og Torsnes, bind 5. Det henvises for hennes far; Gunder Gundersen til å se bind 1 side 177. Holm. Det er bilde av Gunder Gundersen i førstnevnte bok.Kan kanskje være av interesse for noen.Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Vedrørende Hansine Oleana Gundersen var hun født 22. september 1876 på Holm i Torsnes sokn, Borge, Fredrikstad. Kildeinformasjon: Østfold fylke, Torsnes i Borge, Ministerialbok nr. II 2 (1853-1877), Fødte og døpte 1877, side 124-125. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5455&idx_id=5455&uid=ny&idx_side=-65>Lenke Permanent bildelenke: LenkeNår det gjelder Hasines Ankers dødsdato har jeg notert meg den 8. juli 1958 (og altså ikke 1957), men jeg har ingen førstehånds kildeangivelse for dette utover at det oppgis i Norsk Biografisk Leksikon (og slettes ikke behøver være korrekt av den grunn, dét har jeg gode eksempler på i en annen sammenheng):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

ad (13) Jeg så tilfeldigvis henvisningen til Friis Baastad her.Wilhelm Julius Gustav Baastad 1851-1927 som ble gift i 1880 med Hanna Wilhelmina Otilia Friis 1855-1929 (min grandonkel) var iflg. mine kilder grosserer (kaptein ukjent). Hanna var datter av lektor Johan Friis 1820-1875 og Wilhelmina Garben 1832-1868. Selv om Hanna var 20 år da faren døde, kom hun trolig til Fredrikshald da hun var 13 da moren døde.Jeg takker for henvisningen til boken som jeg også vil forsøke å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Leif/22:) Lenken i 2. avsnitt i innlegg #21 (NBL) angir andre foreldre til Hanna W. O. Friis enn du gjør i #22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.