Gå til innhold
Arkivverket

[#76997] Er det ett eller to sett protokoller?


Gjest Jan Lasse Eilertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Lasse Eilertsen

Hei,ved flere tilfeller har jeg lett i skannede skiftene for å sjekke skifteavskrifter, men har ikke funnet det skannede skiftet. Jeg ser for meg to forklaringer (i tillegg til dårlig syn):1) skriveren har glemt å oppdatere registeret, men skiftet er der.2) det er to sett protokoller og skiftene på Digitalarkivet og skifteavskriftene er basert på ulike kopier. Noen skifter står ikke i begge.To ting som får meg til å tro på den siste er: protokollnummerene i f.eks. Skifteavskriftene for Salten (utgitt av DIS Salten) og de på nett stemmer ikke. I et tilfelle i Helgeland bladde jeg gjennom hele det året skiftet skulle ha funnet sted, i følge avskriftene, uten å finne det.(Det kan selvfølgelig være notert feil årstall i avskriften)Kan noen på dette forumet bekrefte eller avkrefte det siste? Det er en tung jobb å lete side for side, men det hjelper at en tror at skiftet er der en plass.mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Jeg er dessverre ukjent med hvordan DIS Salten har registrert skiftene, men jeg ser av http://www.disnorge.no/sa/skifter.html at de har registrert fra mikrofilm. Og da skal det være de samme protokollene som vi har lagt ut.Vår nummerering av skifteprotokollene forholder seg til kataloginformasjon fra statsarkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Lasse Eilertsen

Takk for oppklaringene angående DIS Saltens avskrifter.Når det gjelder det aktuelle skiftet jeg lette etter, så løste det seg da jeg forsto at ikke alle protokollene er blitt med i materialet som er lagt ut, i dette tilfellet Helgeland 20B. Skiftet var i den manglende protokollen. Jeg er likevel interessert i å vite om det ett eller to sett protokoller (ala ministerialbok og klokkerbok).mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg vet ikke hva som er bevart for Salten sorenskriveri, men jeg har sett at det for Namdal var to sett, en som sikkert har vært en slags kladd og inneholder flere skifter.For Salten så har du helt sikkert i tillegg til skifteprotokollene, skifteekstrakter som ligger i arkivet til Nordlands amt.Er du heldig så er det bevart overformynderiruller i sorenskriveriarkivet, disse kan gi god info i etterkant av skiftet. Info som om arvingene er blitt gift eller har dødd, eller om de har arvet noe fra andre skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.