Gå til innhold
Arkivverket

[#77006] Forkortelser av kirkenavn i kilden.


Gjest Anne-Grethe Syvertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Grethe Syvertsen

Jeg digitaliserer kirkebok for Skoger som dekker tre kirker.Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Skoger, Ministerialbok nr. 5 (1873-1884), Fødte og døpte 1873, side 7-8. Permanent sidelenke: LenkeKirkenavnene er forkortet med V.k.(Værket kirke), Sundl.k (Sundland kirke)og Sk.(Skoger kirke). Skal jeg registrere som kilden skriver det,(forkortelsen) eller kan jeg skrive hele navnet på kirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette S. Clausen

Skriv forkortelsene som det er skrevet i kirkeboken. Du kan ta med tolkning av forkortelsene i dokumentasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Grethe Syvertsen

Jeg har nå registrert ca. 170 handlinger og skrevet kirkenavnet fult ut, bør jeg ta jobben med å forandre de til forkortelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette S. Clausen

Nei, da fortsetter du som du har registrert. Det er ingen krise. Gjør det heller etter kilden for seinere registreringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Røysland

Jeg må beskjemmet tilstå at jeg har 'modernisert' kirkenavnene til dagens skrivemåte i de bøkene jeg har registert, f.x. Grindheim for Grinnem, Konsmo for Konnismoe osv. Har vel tenkt at dette hører mer sammen med protokollopplysningene, men får bare gjøre dette riktig neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette S. Clausen

Det er et eget felt for protokoll-referanse. Sokn/kyrkje-feltet er for de tilfeller der presten har spesifisert kirken/soknet, f.eks. når en protokoll dekker flere sokn, eller når noen gifter seg i en annen kirke og vielsen blir etterregistrert inn i kirkeboken. Så dette er knyttet til prestens egne opplysninger og bør registreres kildetro. Hvis en likevel velger å gjøre noe annet, som å standardisere/normalisere/skrive forkortelser helt ut, bør dette taes med i kilderegistreringsopplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.