Gå til innhold
Arkivverket

[#77009] Bedstaden 1801.


Gjest Arild Rennemo
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Rennemo

I 1801 på gården Tveraas Øver. Bedstaden. Nord Trøndelag finnes ei Karen Povelsdtr 24 år gift med Henric Nielsen. Hun skal angivelig være født ca 1777. Har ikke greid å finne hennes fødsel. Er det noen som vet hennes opphav og hennes foreldre.Mvh Arild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg finner ut, ved hjelp av bygdebøker for Malm, Beitstad og Namdalseid, at Karen var datter til Paul Larsen Klingen og Margrete Rasmusdtr. Buvarp. De hadde gården Auster-Elda i Beitstad. Karen levde i åra 1778 - 1812.Du finner dåpen til Karen her, i august: LenkePaul Larsen f. 31.01.1746 på Reitlo i Stod (N-Tr.). Døde 29.05.1838, 92 1/2 år gml. Hans foreldre: Leilenning Lars Pedersen og k. Karen Pedersdtr.Margrete Rasmusdtr. Buvarp f. 1756 (Namdalseid), døde 13.05.1839, 84 år gml. Hennes foreldre (i flg. bygdeboka for Namdalseid): Rasmus Ågesen Buvarp, f. ca. 1717 og Malena Ingebrigtsdtr. Setter. (Det er mulig å gå lengre bakover i tid.)Henric Nielsen var bror til en av mine tipptippoldefedre. Henric var gift 3 ganger. Første med Anna Altsdtr. De fikk 6 barn. Så med Karen Paulsdtr.; 4 barn. Tredje gang med Beritte Johansdtr.; 3 barn.Alle opplysninger bør sjekkes i kirkebøker o.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Rennemo

Hei Eldbjørg.Glemte å spørre hva din tipptippoldeforeldre heter. Henric er min 3 Tippoldfar. Er intresert i mere om Henrics søsken hvis du har noe.Mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Min tipptippoldefar het Johan Nielsen. Johan Nielsen var i 1801 gårdeier i Elda på Namdalseid (Beitstaden). Han var sannsynligvis født i 1756.Bygdeboka for Namdalseid gir forskjellige opplysninger om opphavet til Johan Nielsen. På s. 369 står det at han kom fra Tverås, og s. 185 Kolstad/Buvarp. Det er grunn til å tro at han var sønn av Niels Johans. Ulstad, seinere Tveraas, og kona Aleth Henriksdtr. Niels var født på Ulstad i Beitstad, og Aleth var fra Saugestad i Malmo sogn. Det går fram av kirkebøkene at Niels og Aleth har flyttet en del: Døbte 1750: Nils Saugestads Barn: Kirsti Døbte 1754: Niels Ulstads Barn: Hendrich (tok over øvre Tverås etter faren) Døbte 1756: Niels Malmens Barn: Johan (”vår” Johan Nielsen?) Døbte 1759: Niels Tveraases Barn: Kari I Malmboka (s. 271) er disse barna nevnt: Marie f. 1749, Kirsti f. 1751, Henrich f. 1754, Kari f. 1759, død 1763, Ranni f. 1763, Kari f. 1764, Ole f. 1770. Niels Johans. kjøpte øvre Tverås i 1758, og slekta hans hadde gården fram til 1920-åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Som du så av innleget mitt er det noe usikkerhet om min tipptippoldefar Johan Nielsen var bror til Henrik Nielsen. Her ser en at de ble konfirmert sammen i 1773, og begge bodde da på Tverås (høyre side): Beitstad MINI 1722 - 1815: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Arild! Ser at du har fått opplysninger fra Eldbjørg om Karen Povelsdatters mor. Jeg har noen opplysninger om hennes far, Paul Larsen Reitlo. Han er bror til min 3xtippoldefar, Peder. Deres foreldre var Lars Pedersen Reitlo og h. Karen Pedersdatter Grindberg. De ble gift 19.10.1733. Lars Pedersen var f. 23.08.1695 på Reitlo i Stod, d. 1787 på Nyegaarden i Stod, gravlagt 02.09.1787 ved Forr kirke, Stod. Han var sønn av Peder Larsen Reitlo (1661-1741), gift med en datter av Even Reitlo, navn ukjent. Peder var sannsynligvis sønn av Lars Pedersen Jampt på Tvestad. Lars Pedersen Reitlo var g. 3 ganger. 1. g. med ovennevnte Karen Pedersdatter, 2. g. med Karen Størkersdatter Binde og 3. g. med Ane Joensdatter Følling. Lars hadde 5 barn med sin 1. hustru, ingen barn senere.Karen Pedersdatter Grindberg, f. ca 1705 på Grindberg i Kvam, d. 07.05.1755 på Nyegaarden, Stod, gravlagt 15.05.1755 ved Forr kirke. Hennes foreldre var Peder Haagensen Wanderaas, f. 1676 på Wanderaas, Stod og d. 21.08.1737 på Grindberg, Kvam, og h. Marit Anfindsdatter Grindberg, f. 1673, Kvam , d. 11.03.1755 på Kvam. De var gårdbrukere på Grindberg, og gift 18.11.1703.Foreldre til Peder Haagensen var Haagen Paulsen Wanderaas (ca 1645-1689) og h. Marit Olsdatter (ca 1641-1703).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Rennemo

Takk for utfyllende svar Aslaug. Bare et par spørsmål. Er ikke så kjent med stedsnavnene, men har funnet ut at Stod er nær Steinkjer. Er det rett? Hva med Reitlo er det et gårdsnavn? Finns det bygdebøker eller gardshistorie som omhandler området?Mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Stod var tidligere egen kommune med grense til Steinkjer, men ble i 1964 slått sammen med Steinkjer, sammen med kommunene Beitstad, Kvam, Egge, Sparbu og Ogndal. Reitlo er en gård i det som het Forr sogn, i Stod. Det finnes bygdebok for Stod, som du kan låne gjennom ditt bibliotek. Jeg har forresten funnet ut at jeg har slekt til Buvarp også, så jeg har både Margrete Rasmusdatter og Paul Larsen i mitt slektsregister. Jeg ser ar Henric Nielsen Tveraas og Karen Paulsdatter Klingen ble gift 17.11.1799. Deres barn er: 1. Anna Pauline, f. 1800, 2. Alth, f. 1803, 3. Margarethe, f. 1805, og 4. Ingeborg, f. 1808.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.