Gå til innhold
Arkivverket

[#77027] Styrmoe


Gjest Else Lillefuhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Lillefuhr

Trenger litt hjelp. Harald Hansen født ca 1890 av mor Nikoline Hansdatter f 1869. Her er lonken til hans dåp. Lenke =ny&idx_side=-42Noen som vet noe om foreldrene til hans far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Lillefuhr

Det ble litt feil.Trenger litt hjelp. Harald Knutsen født ca 1890 av mor Nikoline Hansdatter f 1869. Her er linken til hans dåp. Lenke =ny&idx_side=-42 Noen som vet noe om foreldrene til hans far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn lenken til dåpen til Hans her.Han oppgis å være uægte barn, født 23 feb. 1890, døpt 6. april. Se dåp nr. 5: LenkeForeldre : pige Nikoline Andrine Hansdatter, Styrmoe, far arbeider Kristen Jacobsen , Faddere: kirkesanger T. Eriksen? Styrmoe, Mathilde Tom... Kridtine Eriksen , Jakobine Hansdatter Styrmoe.Oppgitt av Hans Balthersen?Om jeg leser navn riktig.Vet ikke hvor det KUDSEN navnet du never i innlegg 2,som Haralds etternavn, kommer inn?Skal se om jeg finner flere opplysninger om Harald.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager min feillesing av oppgitt farsnavn. Leste navnet under, og ikke over mors navn.Rettelse: Unkarl KNUT KRISTIANSEN, Bjertnæs, Nitedal Pr.gjeld? Det forklarer Knutsennavnet du oppga,Så har jeg skrevet feil på en fadder også, skulle være, skomager Martin Pedersen ( Fosnæsmoen? ) tror jeg. Har glemt en fadder, Magnus Hansen.( er nok litt for tidlig på morgenkvisten :-))Skal se om jeg finne disse navnene i 1900-tellingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her fant jeg i alle fall noen opplysninger på Styrmoe i Lardal i 1900-tellingen. Her bor Harald Styrmoe hos slektninger.Hans Baltersen er vel da han morfar? Han som gppga opplysningene ved dåpen.LenkeHvor moren og faren til Harald Styrmoe befinner seg i 1900 har jeg ikke funnet til nå, men kan lete litt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Nikoline Andrine Hansdatter jeg finner i Lardal i 1900 er denne damen som her er gift? LenkeAlder på denne navnsøster passer ikke helt, og det er jo mulig hun flyttet ut av bygden?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er flere Bjertnæsgårder i Nittedal , så det kan jo være riktig at den oppgitte barnefar kom fra en av disse gårder?I 1900 telling finner jeg bare et par Kristian og Kristiansener her: LenkeFår lete litt i kirkebøker omkring 1858 for å se om jeg finner en Knut døpt her?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Dis Gravminner finner jeg en Harald Styrmo d. 1958 i Hof ? Vet jo ikke om det kan være den du søker. Graven er nok slettet, for det er ikke bilde av gravstøtte?LenkeHeller ikke står det fødselsår her.Mulig du må dobbeltklikke på lenken for å lese hva som står.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å lete etter Knud Kristiansen under døpte I Nittedal ca 1858, til nå uten hell.dessverre.Han kan godt være født et annet sted, og bare bodd på Bjertnæs i Nittedal ved sønnens dåp?Har søkt etter han i folketellinger 1865 og 1875 og 1900 også uten å finne en sikker kandidat.Det finnes en med samme navn og alder på Høland i Akershus , men i 1900 tellingen er han gift og har barn, også barn født 1890, så han er det vel ikke?Vet ikke om han lar seg spore i utflytter/ innflytterlister i Lardal eller i Nittedal?Heller ikke Nicoline Andrine Hansen finner jeg i 1900-tellingen?Har du flere opplysninger om hennes slekt som kan hjelpe i søking?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Knud Kristiansen jeg finner i Akershus i 1865 f. ca 1858 hos foreldre her i Høland , er denne kare`? LenkeHar søkt på de fleste navnvarianter av både fornavn og etternavn uten å finne noen bedre kandidat.Fant ingen som passer i Nittedal. Kun gårdsnavn passer der, så dette er litt merkelig.Knud kan som nevnt være født et helt annet sted enn Nittedal, men hvor blir ikke lett å finne.Har lett i innflytterlister i Lardal, og i utflytterlister fra Nittedal, uten hell?Kan det være en mulighet for at både Knud og Nicoline har emigrert til Amerika?Vet du hvordan det gikk med mor senere, siden sønn var hos onkel og besteforeldre i Lardal , Styrmoe i 1900?Kan hende det finnes opplysninger i Bygdebøker for Lardal?Finnes det skifter etter Nicolines foreldre tro?Håper noen lokalkjente i Lardal kan hjelpe her?Lykke til!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser nå at Nittedal bygdebok er digitalisert av Nittedal historielag.Her kan du studere slekt og mange bilder fra Bjertnesgårder i Nittedal: LenkeOm ikke du finner noe i boken, kan hende du kan prøve et spørsmål til Historielaget.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Lillefuhr

Det er ikke den Nikoline som er gift i Lardal. Navnet Knud Kristiansen er det jo flere av. Kanskje jeg skal legge dette ut under Akershus også. Vet ikke hva som skjdde med foreldrene til Harald Styrmo. Takk for hjelp så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.