Gå til innhold
Arkivverket

[#77037] Gulmoen, rundt Stai, Stor-Elvdal


Gjest morten undseth
 Del

Recommended Posts

Gjest morten undseth

Min oldefar Olaf P. Gulmoen (1876-1967) ble født på Stai, Fetten eller Åsheim også kallet, naboeneiendommen rett sør for sykehuset/hemmet, han flyttet til Tylldalen. Hans far igjen kom fra gården Gulmoen i Ringebu. når han dør, øverste reg.:Lenkestår det at hans bopel var Gulmoen i Stor Elvdal. etter 1900 må han ha flyttet dit, mulig etter 1906 når hans kone dør. Det har meg blitt fortalt at det er et sted/hus/lite bruk som har vært, er kallt Gulmoen og dette skal ligge i nærheten av Stai?, iallefall sør for Koppang og nord for Stai. Er det noen som vet hvor dette er?(jeg har lagt samme spørsmålet på dis også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Kan det tenkes at bruket i Øvre Rendal, GULMOEN [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00433&gardpostnr=21&personpostnr=165&merk=165#ovre>Lenke kan ha noe med saken å gjøre. Dette er jo langt fra STAI i Stor-Elvdal, men det er flere eksempler på at bureisingsbruk i Østerdalen fikk navn etter bruk bureiseren egentlig kom fra.(Jeg tenkte bare at Peder Pedersens bror kunne være Lars, - oppsitteren på Gulmoen i Rendalen, siden også han var født på Ringebu)NB: ( Gulmoen i Rendalen kates bare MOEN i 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Hei og takk for innspillet- Ja jeg vet nok om den Gulmoen, og du har helt rett om at de kunne være brødre, det er de. Etterkommere etter de er godt dokumentert av en felles slektning forøvrig, er jeg heldig får jeg lastet opp et bilde som viser hr og fru på Gulmoen i 1905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Herfra hvor jeg er nå, kan jeg ikke fylle inn så mye, men er dette spørsmål rundt far til Karen Solveig født 24.12.1903? (Egentlig 'kjenner' jeg (Karen) Solveig gjennom hennes mann, Georg Eggens aner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Geir bekrefter at Norge er et lite land, så det er vel grunn til å tro at denne gåten kan løses.Flott bilde.Dersom du vet at bildet er tatt i 1905, og at plassen på det tidspunktet het GULMOEN, - så kan dette tyde på at personene på bildet er Peder Pedersen og Ingeborg Jørgensdatter, - Olafs foreldre. (personene på bildet må være langt eldre enn Olaf) Når plassen kalles Gulmoen, så bør det selvsagt foreligge en Ringebu-forbindelse.Bildet bør være av lokalhistorisk interesse, og det er vel ikke utenkelig at det allerede kan være katalogisert.Er det utelukket at Gulmoen er en eiendom under Fetten (Feta, - på Glommas øst-side) i Storelvdal, hvor Peder og Ingeborg holdt til under FT1900: Lenke ?Det er vel grunn til å tro at bildet er tatt sørfra. Det vil si at GULMOEN må ha ligget på vestsiden av Glomma, siden bakken skråner mot høyre.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Far til Peder Pedersen er vel den 'Peer Olsen Guldmoen' gift med Kari Jensdatter som finnes i ministerialboken for Ringebu 1821-1839 der dåp av sønn Peder er overstrøket (s.292). At farens navn i det minste stemmer, går jo fram av vielsen mellom Peder og Ingeborg Jørgensdatter 24.01.1869 (Stor-Elvdal). Jeg har ikke lest så grundig, så kanskje dukker en ny Peder opp senere. Ved vielsen står Stai som Peders fødested, men det er såvidt jeg kan se ikke der han er døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Faren hans heter i det minste Olav Pedersen Gulmoen så mye tyder vel på det (Tyldal Klok 10 f.15), men det får de som kjenner slekten bedre bekrefte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Takk og takk for engasjementet.Ift til innl. 5. Ja det en sammenheng her. Far til Karen Solveig er min oldefar, ref. innl. 1. Han hadde 2 barn med en annen dame før han flyttet til Tylldalen i 1910 med min oldemor, der han forøvrig satte opp hus i 1933 og kalte stedet og nettop: Gulmoen, som og er min mors pikenavn.Også ift til innl. 5. Jeg har og fått en orientering om den delen av familien, og ja, jeg ville tro at denne Georg selv og Karen i sin tid kunne ha visst hvor dette var. jeg har og vært i kontakt med deres sønn, kanskje ikke akkurat spurt om dette, men det hadde nok vært naturlig at det hadde kommet opp i den sammenhengen hvis han hadde hatt kunnskap, men om du komer over noe fra den delen hadde det vært flott!Det var opplysninger i fra barn av min oldefars 2 barn før ekteskap med min oldemor som mener det er sted i overnevnte omeråde, ref. innl. 1, og det stemmer jo og ift til oppgitt bosted Gulmoen i Stor Elvdal på lenken i mitt innl. 1Så ift til innl. 6. Ja det er jo et flott bilde. For ordens skyld; Jeg gav kanskje litt snaue medfølgende opplysninger når jeg la ut bildet: Dette er broren, Lars (1822-1907), som du viser til i FT av 1875 og 1900 på Gulmoen, men ikke Gulmoen i Stor Elvdal, men i Øvre Rendal, som FT viser til. I J.B. Bull, gårdenes og slektenes historie fra 1940, er ''Guldmoen' husmandsplass under Løkken, Pladsen laa ret op for Løkken, hed oprindelig 'Hestmoen' og var en Havnetrø'. (JBB. s. 147) Så er damen på bildet er hans kone Helene Halstensdatter Gammelgad Nordset (1825-1907). Du har rett at bildet er fra sør, men som sagt i Øvre Rendal, jeg var på husttuftene 2 år siden og så forøvrig igjen profilen på fjellet bak.Forsatt ift til innl. 5. Jeg er ikke helt overbevist at Gulmoen ikke kunne ha ligget noe i tilkytting til Fetten ved Åsheim på Stai da en søster til min oldefar hadde en eneste sønn: Peder Gulmoen (1899-1977), som bodde i ”Pannhuset” på Åsheim som lå rett bak bruket Åsheim, men det er iallefall ikke noe noe bruk registrert med g.bruks nr. Gulmoen i Stor Elvdal kommune, det har jeg hørt etter.Ift til innl. 7 så er det du har sett helt rett Gulmoen.Ift til innl. 8, Joda det er samme slekten, denne Peder Gulmoen var sønn til min oldefar, også Olaug Gulmoen, da datter, begge to da nær familie med meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den rette til å avkrefte/bekrefte at det finnes/fantes en plass Gul(d)moen i Stor-Elvdal, er nok Ola Klefsås. Forsøk historielaget på Koppang. Her hvor jeg befinner meg, har jeg ikke den plassoversikten jeg har hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Ja, da får jeg høre med han, skal igjen høre med historielaget, men geir, hvis du kommer over det sitter på et annet sted hører jeg gjerne fra deg, legger ellers ved om Gulmoen fra Tylldalen, altså der min oldefar bygde, huset er i familen i dag

bilete9022.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hei !Har du sett på hjemmesida til Tor Onshus ? Prøver meg på en link Lenke Det er mulig du kan finne noen opplysninger der.Jeg er gift med en fra Stai, men han har aldri hørt om Gullmoen. Jeg så litt i Bygdeboka til Fosvold og det er flere plasser som heter Fetten. Hvis du vil kan jeg scanne noen sider til deg.Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Derfor er det fint at nye bygdebøker for Stor-Elvdal er underveis (både gards- og slektshistorie og generell bygdehistorie). Forfatteren av gards- og slektshistoriedelen, Håvard Kongsrud, har skrevet en omtale av prosjektet og hvordan det ligger an i Sør-Østerdal Slektshistorielags medlemsblad Tjukke Slekta nr. 1/2010, som er rundt hjørnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Ja jeg har sett på onshus tidligere,og det er mye (det meste tenker jeg) av den samme slekta dette, både bofaste i Ringebu og utflyttere til Usa, men også da min gren ved oldefar Olaf P. Gulmoen (1876-1967)som kom til Stai i Stor-Elvdalen. Under Onshuslenken står han under etternavn Fetten, oss bekjent, iallefall etter at mor er født (1935) het ikke han annet enn Gulmoen. (Har og tenkt å maile inn til Onshus og si noe om det). Ja gjerne Tordis, om du har en side om Fetten eller to tar jeg gjerne i mot det. (morten.undseth@lifi.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.