Gå til innhold
Arkivverket

[#77038] Jon Person Grove fra Voss


Gjest Per J. Nestås
 Del

Recommended Posts

Gjest Per J. Nestås

Jon var født 24. februar 1821, døpt 4. mars 1821, konfirmert 2. oktober 1836 av foreldre Per Ivarson Li og Inger Olsdatter Jernes. Han var bosatt i Fiskefjorden i Tjeldsund, drev fiskeforretning i Lofoten, forliste og omkom på hjemreisen. Hans søster Ane (1826) var gift med Kristian Killengren fra Stakksvoll i Tjeldsund. Mere klarer jeg ikke å finne, klarer du ???Per takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Jon var bror av min oldefar Lars Pedersen Grove, og jeg er ute etter: Var han kjent i Fiskefjorden, drev han fiskeforretning, var han gift, hva med etterkommere. Jeg har en ubekreftet død mars 1874, er forliset kjent og var det i 1874 ? Når dro han fra Voss og når kom han til Fiskefjorden ? undrer Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Eilertsen

I Gårds og slektshistorie for Tjeldsund, Bind 1 under Fiskefjord står følgende: John pedersen fra Bergen )feil) fikk auksjonsskjøte av lensmann Kjelsberg 31.12.1848 på 1/2 våg for 115 Spd. med påstående hus som var: 1 stue, 1 korn- og høylade under ett tak, halvdelen i et fjøs. Dette viser at de to brukerne faktisk hadde felles fjøs. I panteboka er anmerket under innføring av skjøtet: 'Lensmann Kjelsberg ingen tinglest hjemmel har eller har hatt til eiendommen'. Først 19.07.1851 fikk lensmann Kjelsberg Kgl. skjøte på gården for 60 Spd med påhefte av årlig avgift 5 skp 1/3 fdk bygg til geistligheten. 20.mai 1849 leverte John flytteattest fra prost Munster i Bergen, datert 01. 12. 1847, for seg og hustru Bergitte Marie Hansdatter, født ca. 1813 i Bergen, tjenestejente Ane Pedersdatter, 23 år født i Gravens sogn i Voss (hans søster) og enkemann Hans Monsen (sannsynligvis Bergittes far) født ca 1795 i Bergen. Allerede etter ca 6 år, 03.10.1854, solgte John gården til Martinus Pettersen for 350 Spd. Både John, bergitte og Hans Monsen tok 17.05.1855 utflytting til Nærøy prestegjeld. Dette er det som finnes om John. Hans søster, Ane er min tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Thore....et godt og rørende innlegg. At Vossingen ikke er som annet folk det vet vi. At Jon, en husmannsgutt, klarer å fremskaffe 115 Spd. er helt uforståelig. Hans bror Lars (1829) er min oldefar ble en respektert lærer, kirkesanger og klokker i Evenes og Ankenes. Jeg har ganske mye om Per Ivarson Lis aner og etterkommere, så er det noe du mangler så hjelper jeg gjerne: pjoh-nes@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

John Pedersen Grove gift i Korskirken, Bergen, 9. juli 1843 med Birgitte Marie Rein Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. D 1 (1832-1852), Ekteviede 1843, side 88. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

John og Birgitte flyttet til Dverberg i 1872 Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bjørnør, Ministerialbok nr. 657A07 (1867-1878), Inn- og utflyttede 1872, side 391. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6497&idx_id=6497&uid=ny&idx_side=-378>LenkeEn Jon Pedersen Næs død i Dverberg i mars 1874, 'omkom ved ulykkelig Hændelse i Lofoten' Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bjørnskinn i Dverberg, Ministerialbok nr. 898A01 (1866-1886), Døde og begravede 1874-1875, side 182. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Merknaden om 'ulykkelig Hændelse i Lofoten' gjeld vel alle 4 karane som står under ? mars? Noko som styrker mistanken om at ein båt har gått ned?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei ...dere har alle vært rørende flinke og arbeids-somme..takk ..takk !Marianne (12), de samme tanker har også jeg gjort meg, og de er sammenfallende med det jeg skriver i (1). Lars (11A), klarer du å tyde/finne ut hvor de flyttet fra. Tore skriver i (4) at de flyttet til Nærøy som ligger i N. Trøndelag i 1855. Marianne (10) finner familien i 1865 i Bjørnør i S.Trøndelag, dog ikke lant fra N.Trøndelag. Lars (9) har en god bekreftelse på at familien flyttet til Dverberg ref. 11..som dog synes meg noe uklar. Per takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisitter med Andenes bygdebok, der står det s. 194, 195 under Lovik litt om Peder Næss og hans kone Inger Anna Aagernes 1843 - 1906. (bilde s. 195) Peder ble gift på nytt 1911 med Vilhelmine Angell fra Hadsel.Inger Aagernes sine foreldre er ifølge det om står på par 1869 s. 223: Peder Karlsen og Gunhild Persdtr fra Bjørnør. Peders eldste sønn Jens Helmer Berthinius er f. 1869 i Bjørnør. Du finner han litt nede på siden her. Lenkeneste barn Inga er f. 1871 og da bor de på Risøy.Kan ellers legge til at det var faktisk ganske mange som flyttet fra Voss og til nord-Salten på dette tidspunkt. Har flere av dem registrert i egen database.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Steinar. Lovik ligger/lå i Bjørnskinn (men det vet vel du som er fra Harstad). Andøya var delt (før 1964 ?) i tre kommuner, Bjørnskinn, Dverberg og Andenes..om jeg da ikke husker feil. Det virker litt forvirrende med Lovik og Dverberg ?? Står det noe i bygdeboka om Jon (John)`s død ?? Da Jon omkom/druknet er det skrevet Jon Pedersen Næss. Da Jon kom nordover het han Jon Pedersen og noen ganger er det hengt på Grove, ut fra stedt han kom fra på Voss. Hvor har han så fått navnet Næss fra ?? I FT 1865 for Bjørnør heter han John Pedersen. Kan han ha lånt Næss fra stedt han bodde på før han kom til Andøya ??Undrer Per (85)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiførst: Han har ikke noe mer en navnene på foreldrene til Peder Næss.Navnet Næss har han vel tatt før datteren Inga er født [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9631&idx_id=9631&uid=ny&idx_side=-12>Lenkeser ut til at han tok navnet før han flyttet til Bjørnskinn. se nede under 1871 nr. 4 - 6 der familien står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Per J. Nestås

Hei alle venner og bidragsyterePeder August Jonsen Næss (kjent under mange navnvarianter) født 22 august 1844 i Bergen. På FS finner jeg han død 7 mai 1913 i Øygard i Bj,,,,og gravlagt i Bj Damle Kirkegard. Er det noen som vet hvor dødsstedet er, og likeså hvor 'Damle' kirkegård er ????Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Peder døde i Bjørnskinn i Dverberg, her er innførselen i kirkeboka Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bjørnskinn i Dverberg, Klokkerbok nr. 898C02 (1887-1917), Døde og begravede 1913, side 208. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=10000&idx_id=10000&uid=ny&idx_side=-169>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Brikkene faller på plass. Peder flyttet 19/6 - 1872 sammen med familien (foreldre, kone og barn) til Dverberg Sogn og bosatte seg i Lovik/Øygard (som ligger på Hinnøya men i Dverberg Sogn). Øygard ligger på østsiden av Risøyrenna, rett over fra Risøyhamn. Det er dermed hold i at Peder døde i Øygard i Bjørnskinn kommune i 1913, og begravet i Bjørnskinn gamle kirkegård.Slik tolker Per det hele MvH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.